info till musköpare
då jag kommer få en kull möss snart har jag knåpat ihop en text med allmän info om möss, men texten känns inte fullständig! Skulle ni kunna läsa igenom och ge lite tips på vad jag mer kan skriva om? Har länkat hit så här kan de alltid läsa, men vill ändå ha det mesta infon där.
Saknar lite om vanliga sjukdomar, deras beteende och antagligen mer.
here it is:
"Mus
- Boende o mat
- Beteende o hälsa
- Länkar
- Recept på torrfoder
Boende o mat:
Musens bostad skall vara så stor som möjligt då möss har ett stort behov av att röra sig. Enligt Jordbruksverkets bestämmelser gäller dessa mått
- minsta tillåtna yta: 0,09 kvm
- minsta yta per djur vid grupphållning: 0,018 kvm
- minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning: 0,0275 kvm
- minsta mått på kortaste sidan: 0,2 m
- minsta höjd: 0,2 m
Dessa mått är i minsta laget och kan man ge mössen en riktigt stor bur så ska man göra det.
Gör det enklare för dig och använd burräknaren för möss. Buren kan vara en gallerbur, ett terrarium, akvarium eller någon specialbur typ dunabur eller safaribur. När det gäller akvarium så tänk på att möss gärna krafsar bort siliconet så ska du ha fiskar i det sedan måste du fylla på nytt silicon. Som lock till akvariet kan du bygga en träram och sätta smårutigt nät på.
Städa buren ca 1 gång i veckan beroende på dess storlek och hur många möss som bor i den.
Skura hela buren ren och diska alla tillbehör minst en gång i månaden. Lämpligen bär du in buren i badrummet och duschar av den. Är det ett stor och tungt akvarium eller terrarium tvättar du av den på plats.
Mössens bostad placeras lämpligen på en dragfri plats där de inte utsätts för starkt solljus, för hög värme, för kallt eller hastiga temperaturväxlingar.
Det finns väldigt få strö till bottenmaterial som suger upp kiss och förhindrar att ammoniak bildas. Några riktigt bra bottenströer är aspflis, aspspån och toa-lätt.
En gång i veckan bör du byta ut bottenmaterialet mot nytt.
Ge musen en rymlig matskål och se till att den alltid är full av torrfoderblandningen. Skålen bör vara i glas eller keramik.
Vattenflaska med färskt vatten skall alltid finnas. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar och inte hängt upp sig samt rengör den noga. Välj inte den minsta Vattenflaskan om du har flera möss.
Möss behöver hus att sova i pga att de behöver hög luftfuktighet. I ett ombonat krypin kan de få rätt luftfuktighet när de sover i och med att utandningsluften är fuktig och stannar där i boet.
Ett hus kan vara en värmeljuslykta eller en liten kartong. Lämpligt bäddmaterial är rivet papper som t ex dokumentstrimlad telefonkatalog - hett tips!
Inred buren enligt din fantasi, plånbok och burens möjligheter. Tomma kartonger, gamla leksaker som något barn slängt som t ex My Little Pony Slott, tomma toarullar, grenar och burkar.
Motionshjul är inte nödvändigt om musen fått en stor bur med mycket klättrings-, hopp- och springmöjligheter. Det är bättre för musens kropp att röra sig fritt än att springa i ett motionshjul. Dock tycker möss om att springa i hjul då och då, för de har väldigt stort behov av att motionera, och det rekommenderas att man ger dem så stora hjul som möjligt.
Leksaker och inredning av plast, mjukplast, trä, papp och kartong har begränsad livstid i en musbur så välj mer hållbara material om du inte tycker det är kul att "möblera" om i musens bur ofta.
Mat: kolla längst bak
Beteende o hälsa:
Såhär friskkontrollerar du din mus:
- kolla att rumpan är hel, ren och fräsh
- kolla att ögon är klara, rena och fulla av liv
- kolla att nosen är rosa, frisk och att inga ljud, nysningar eller vätska kommer från den
- kolla att öron är rena, vita/skära och tunna
- kolla att tänderna växer rakt och "möter varandra"
- kolla att hud och päls är rena och fria från sår, knölar och ohyra
- kolla att hull och kondition är bra, inga ljud ska komma från lungor eller luftrör
- kolla att tassar och svans är hela och fria från sår
- kolla att pälsen inte är flottig
Musen ska vara social och framåt, lite blyghet och skygghet är såklart accepterat i början. Ge din mus tid att vänja sig vid sitt nya hem. Behandla den med respekt så ska den nog ty sig till dig. Ha ute din mus korta stunder flera gånger om dagen, börja med att ha handen i buren med något gott i så mössen får nosa och ta det goda som belöning. Börja sakta klappa den och locka den ur buren, släpp den inte på golvet förrän du vet att du kan få upp den igen utan onödigt jagande och stress! Och glöm inte att mussäkra rummet innan du släpper den, täpp till alla små gömställen, skrymslen o. Dyl. ta bort alla vassa och farliga saker, samt se till att musen inte kan ta sig till andra rum.
Länkar:
Färger och färgbeteckning- http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=51f5dd7e-94b3-4d30-a4ea-ab1059a48cd4/
Mkt bra hemsida om möss- http://mus.ifokus.se/
Burräknare- http://optimena.se/burraknare.html?width=51&depth=35&height=26&calc=rek
Recept på torrfoderblandning:
8 dl Axa grynblandning
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö
Du kan själv blanda i olika naturella nötter, frön och osockrade flingor. Men inte för mycket då mössen kan bli tjocka.
Denna blandningen ska då alltid vara framme i en skål, blötfoder ska de få någon gång i veckan.
Tänk på att inte ge en massa ny mat på en gång, testa lite av en ny ingrediens i taget och stegra sakta om du inte ser något tecken på allergi eller något annat sånt."

Hirsen kanske du ska dra ned på i receptet bara, även om det står så på svemus sida. =)
Men annars ser det jättebra ut.
Du kan ju lägga till att möss gärna kan börja rossla. Så om de piper, låter när de andas eller ger ifrån sig 'pussljud' måste man uppsöka veterinär för att få antibiotika. De kan även få mask, då blir avföringen ofta slemmig. Man kan avmaska själv med axilur, eller uppsöka veterinär för att få stronghold utskrivet. Får mössen klåda kan man kolla i pälsen efter ohyra. Varken ohyra upptäcks eller inte bör man uppsöka veterinär om klådan fortsätter. Veterinären kan då skriva ut passande medicin. Många veterinärer är dock okunninga när det gäller möss. (Här kan du skriva några av de rekommenderade mus veterinärerna från svemus hemsida och/eller länka till sidan med dessa veterinärer. =) )
tackartackar, ska fixas ^^
Källförteckning måste du ha med, speciellt om du har tagit text från några Artiklar. Dessutom är det inte tillåtet att ta text ordagrant, utan du måste skriva om den.
Nu vill jag inte vara en partypooper, jag tycker det är jättebra att du gör infoblad, men…
#4 Ok, men du får ta mina Artiklar med i sin helhet, där det tydligt framgår att det är jag som skrivit dem. Det har jag inget emot.
Källförteckning är en bra sak, så att man vet vart man hämtat info - om det står något intressant eller något man funderar över kan man snabbt kolla källan för mer info.
Copyrightlagen har vi ju för att skydda texter och bilder. Tar du andras bilder eller texter kan du råka i trubbel. Nu är jag generös, men andra människor kan bli mkt arga och gå till domstol osv.
Att dela ut ett infoblad med möss tycker jag är en mkt god idee. Förut har/hade SVEMUS infoblad som man fick dela ut. Där står dock mkt kortfattat om allt och det kan ju vara skoj att göra ett tjockare infoblad om man vill/kan.
Ska du göra bladet digitalt eller skriva ut? Skall du skriva ut är det bra att tänka på att alla länkar måste vara utskrivna ordentligt. T ex
länk till mus-ifokus kan inte se ut såhär utan såhär: http://mus.ifokus.se
Tak så jättemyet, jag är taksam över att du inte blev upprörd, jag inser ju nu att jag självklart borde frågat först. Jag ska nog ta det digitalt då vissa länkar är väldigt långa, Och jag lovar att skriva källa innan jag ger ut papprena, jag har några veckor kvar :)
#1 jag har lagt in det du skrev om i #1 i texten, ändrat aningen men nu när det är med copyright kom upp känns det inte mer än rätt att fråga om jag kan ha med det, utan att länka till denna tråden?

Jag är Piratpartist. ;D 'nuff said.
#8 haha då slipper jag skriva källförtäckning? :D gutt

Yus. ;) All yours.