frågor
Jag ska ju få musbebisar, och jag undrar några saker för tillfället. (kommer fler frågor, det kan jag lova :D)
Tänkte klippa till lite fleecetyg som hon kan bädda med, plus rivet papper. Men hur ska jag klippa till tyget för att det inte ska skada? som smala långa remsor eller som små fyrkanter? Eller på något annat sätt? vill inte att mamma mus ska bita ett hål i det, en bebis råkar få in huvudet och på så sätt stryps… *hönsmamma*
Och när bebisarna är födda, hur ska man kunna skilja dem åt? vill hålla koll på vikten så de ökar i vikt och dessutom få tillfälle att pilla på dem (A) Har hört att man kan ta nagellack längst ut på svanstippen, men det är inget jag vill, tycker det är alldeles för stark kemikalie för att ta på nyfödda! Så har tänkt en liten tråd eller något runt armen, i olika föärger? som man självklart kolla till ofta så de inte blir skadade, handen blir strypt osv. Men detta känns också lite läskigt, vill inte skada dem.
Är det ens viktigt att hålla exakt isär dem redan från början? jag menar, är det någon som faller i vikt märker man ju det, oh kan stödmata endast den…
När kan jag börja ta i dem? vänta en dag? eller två? eller kan jag ta i dem redan efter några timmar? självklart ska jag se hur mamman reagerar, så hon inte biter dem. Om hon verkar aggresiv, sa jag bara låta dem vara då?
Oj, massa frågor här :) Tack för svar!
Tippex brukar jag smeta på kaninungar och hundvalpar för att skilja dem åt. :)
Glöm tråden runt armen, dels kan det skada sedan kommer mamma mus bara knipsa bort det. När de är små marsipan grisar dvs nakna så ser du mjölkband under magen så du ser där att de får mat. Svaga, defekta etc de sållar naturen bort.
Ska du stödmata så ha modersmjölkersättning för hundvalpar hemma, Esbilac heter den, enda som små musmagar tål, ge även mamma mus en slatt. När jag stödmatade 10 st musbebisar så använde jag en 1 ml spruta, givetvis utan nål. Alla gummituttor var för stora för en musbebis mun. Satte sprutan i mungipan lät det mkt sakta en droppe komma, nu var mina 9 dygn gamla då de miste sin mamma. De skall ha mat dygnet runt oavsett skola/jobb. Och det är ett Enormt piller göra, att stödmata ett marsvin, katt, hund etc är enklare.
Bomatrial så går det super bra med wc papper alt hushållspapper..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 är inte tippex också ganska starkt? :/ kanske får låta dem vara helt enkelt, bara göra som mymlan säger, kolla magarna och vikten så ingen faller i vikt.
#2 så behöver inte ha tyg överhuvudtaget? har toapapper nu som hon har bäddat med, även ett lager som jag har ifrån då o då för att fylla på.
vilket jobb att stödmata 10st! klarade dem sig? bra kämpat iaf!!
#3 Alla 10 klarade sig, de blev 2 år gamla drygt..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4 åh, gudomligt bra. Stor cred till dig! :D
#3 Nja, finns annars något tippex-liknande att köpa för just märkning av djurungar.
#6 ah, låter ju bra..