Vad jag blir trött på min katt...
För några dagar sen så råkade min katt komma in i mitt rum och upp i buren. Jag slängde genast ut henne, men nu vill hon bara in i mitt rum och… (jag vill inte änns tänka på vad hon vill göra där inne)
Och idag så kom hon in där igen och stod och rotade runt i buren, båda mössen var som tur i ett litet hus så Nova(katten)hann inte göra något.
Dom som äntligen hade börjat komma ut och inte gömma sig hela tiden*suck*
Och så undrar jag bara om råttor går bättre "ihop" med katter än möss? För jag funderar lite på att skaffa råttor i framtiden så de är ju bra att veta
mina katter är ganska nyfikna på mina råttor, men de kan nog försvara sig lite bättre än möss kan
min ena katts svans hade åkt ner genom gallret på den råttburen som jag hade tillfälligt utanför rummet som jag har mina gnagare i och mina råttor var nyfikna på om det var något ätbart och bet i svansen hehehehe
Katter är Rovdjur så det är förståligt att katten nu vill vara där du har dina möss, katter jagar och tar även råttor..
Jag ser alltför många forum inlägg där TS är ledsen och arg och förbannar katten för den "Mördat" ts mus/råtta/fågel etc katten har bara följt sin instinkt. Ska man ha kattens bytes djur så Måste man göra det säkert för mössen eller vad man nu har. Och ALDRIG underskatta en katt hur snäll den än är.
Jag har katter och jag måste alltid vara ETT steg före katten helst 10 steg före för mina katter Inte skall komma åt dem. Jag kan inte ens lita på min snart 17 åriga blinda katt *varit blind sedan födseln* inte tar en mus, räcker bara en mus kilar förbi nära henne. Jag vet en katt som var gammal, blind o döv som tog möss såg det själv då jag bodde där som tonåring..
För tar en katt t ex mus så har säkerheten brustit någonstans.
Det behövs så lite som kan trigga igång en katts jaktinstinkt.. .
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okej, Skulle vilja ha råttor nu, låter som om dom passar mej bättre än möss. Dom är lite mer att ta i, funkar bättre med katter, är mer framåt. Möss är ju mer tillbakadragna och det är inte jag så van vid, har haft kaniner innan jag hade mössen och det var en stor omställning för mej. Men om jag säljer mössen så kommer jag känna mej dum, har bara haft dom i ca tre månader. Åå vad svårt allt ska vara då-.-
#3 En av mina katter skulle gladligen ta en av råttorna om han bara fick chansen *har endast innekatter*, tror även hans syster skulle göra det. Dessa lämnar inte burarna ifred i 1 sekund, spelar ingen roll hur mycket jag använder mig av blomspruta med vatten, tror inte ens en hink full med vatten skulle hjälpa.
Jag har mina gnagare i ett eget rum..
#4 Jag tror inte att Nova skulle våga sej på en råtta, såklart så skulle hon vara nyfiken på dom men jag tror inte hon skulle våga det.
#5 Alltför många säger så sedan så vips så har deras katt tagit råttan, musen, fågeln eller vad det än är för djur..
Jag säger inte att NEJ, ha ej dem tillsammans utan säger bara Gör det kattsäkert, var ett par steg före katten och framför allt UNDERSKATTA ALDRIG en katt hur snäll den än är även om ni tror Inte den skulle göra det.
Jag kan aldrig vara arg på en katt som tar ett bytesdjur, den har bara följt sin instinkt. Jag kan bara vara arg/ledsen/sucka för säkerheten har brustit någonstans..
Skulle jag tex vara tvungen ha en bur där jag har katterna så är Dunaburar av alla slag även gallerburar förbjudna, dels så kan katten komma åt dem med klorna *klorna kan skada rejält* dels så kan katterna ha ner burarna genom att tränga sig ner bakom burarna för putta ner dem på golvet, här säger många inte min katt den är så ovig, klumpig *det är att underskatta katten*, den kan om den verkligen skall åt bytesdjuret.
Kan man inte ha gnagarna, fåglar i ett annat rum, anv akvarie med nätlock med dubbla nät så om musen klättrar på nätlocket så kan inte katten haka fast dem *skada* dem med klorna, det ska vara några centimeter minst 3 cm mellan näten. Akvarie kan de inte putta ner om inte de är små akvarier. Där kan man lösa genom sätta en kant på hyllan så akvariet inte kan skjutas framåt eller åt sidorna. Ha nätlock som de ej kan skjuta framåt/backåt eller åt sidorna eller spännfast nätlocket med spännband. Välj ett stadigt akvarie inte nå klent ett..
Några lösningar/tips..
de katter som jag hade då jag växte upp brukade bita ihjäl de vilda råttorna som åt det fodret som våra griskulltingar åt (de var ganska stora då morsan och farsan födde upp grisar åt scan)
#6-7 Okej, förlåt då. Jag ska inte underskatta henne, men jag tänkte bara att det är lättare för henne att ta mössen än råttorna. Och jag har inte henne i samma rum som mössen men hon råkar komma in ibland…
Jag har bara en underdel av en dunabur till mina möss för jag tycker att man får mer kontakt med dom då, och då är det ju ännu lättare för henne att ta dom-.- Men jag vill ha buren så för annars så blir dom inte lika tama enligt mej.
vill du ha ett djur som klarar katter så borde du ha min ensam chinchilla för hon är ute och springer i min lägenhet tillsammans med just nu 4 katter och kommer katterna för nära så är det hon som attackerar och jagar bort dem
haha, okej. Det låter ju perfekt:P

Måste komma med ett litet inlägg här.
Min faster hade möss som liten. Säkert 30-40 stycken. Min farfar tyckte att det var lite för mycket och sa att om hon gjorde sig av med mössen skulle han skaffa en katt åt henne. (Om hon inte gjorde sig av med dem själv tänkte han väl att katten skulle ordna saken.)
Självklart behöll min faster både katt och möss. Nå, okej, tänkte farfar. Katten kommer göra processen kort.
Men hon lärde katten att mössen var vänner, inte mat. Och det fungerade. Katten brukade hoppa in i buren, plocka ut en mus och leka med den (inte klor, jakt och elak kattlek. Utan buffa lite med nosen eller tassen och låta musen krypa runt på honom). Fåglar och möss ute var en helt annan sak. Han var t.o.m. skicklig huggormsjägare hela sitt liv, även när han kommit upp i åren och blivit blind. Han respekterade helt enkelt att mössen inne var en del av familjen.
Grejen är ju att det alltid är en enorm risk. Jag skulle aldrig våga göra som min faster gjorde. Särskilt inte med så oberäkneliga djur som katter. Men sen var min faster läskigt bra med djur och hade en jävla koll redan som liten.
Jag förstår dig. =) Jag tycker också att mössen blir tamare så. Det gäller bara att verkligen ha dörren stängd då. Jag insåg snabbt att min mamma alltid skulle glömma dörren öppen och skaffade nät till akvariumen. Sen plockar jag bort det när jag är själv med dörren stängd. =)
Ja råttor är ett svårare byte, men dom är fortfarande ett byte och för en katt.. Ett lätt byte. :)
Tänk dig för, planera bättre.
DU måste se till så att katten inte kommer in på ditt rum.
Olyckor kan hända alla, tro mig jag vet och jag hoppas verkligen inte det häder dig med din katt, man mår så extremt dåligt och skuldkännslorna går inte att beskriva.
Antingen har du lock på buren eller så håller du katten ute. :)
Hoppas det löser sig och att du får rätt på det hela.
Hälsningar Malin
Jag är en av de få människor som absolut inte tycker att man ska ha katt och råttor i samma hushåll. Detta för att jag tydligt sett att råttor mår dåligt av det. Vill du ha katt och smådjur passar möss ypperligt, kanske även hamster, gerbil o annat som inte på samma sätt visar stress, ångest och oro över kattlukten.
Min starka åsikt leder ofta till diskussion, men jag vill bara här enkelt framföra den.
Ha en stabil bur till dina gnagare, med ett lock som ej går att öppna för katten. Ett stort akvarium med träramslock är ypperligt.

Jag har haft katt och smådjur tillsammans i 14 år och jag har haft iller tillsammans med smådjur i 6 år.
Jag har aldrig haft någon som helst olycka dem emellan. Det är ju upp till ägaren att se till att det aldrig händer.
Det är ju aldrig djurens fel som går på instinkt, det är ju alltid ägaren som inte sett till att skydda sina djur ordentligt.
Jag låter ju naturligtvis inte katt och möss springa ute samtidigt, lika lite som jag rastar en guldhamster bland illrarna.
#13 Nu säger jag inte att du har fel, absolut inte det jag vill ha fram här.
Jag har inte erfarenhet av råttor men kan det inte vara en vana också?
Om en bebis råtta kommer in i ett hem med katt kanske den vänjer sig? Medans en vuxen råtta aldrig skulle acceptera det?
Mina kaniner tex reagerar inte alls på mig och iller doft övh, däremot kan jag inte gå i närheten av några andra kaniner alls då "min doft(iller)" utbringar panik hos kaniner, dom fräster stampar och kutar runt i panik.
Bara lite tankar, kan det vara så med råttor också kanske? Om dom växer upp med katt menar jag?
Hälsningar Malin
#15 Jag har inte sett det. Även råttor boende med katt uppvisar, enligt mig, ett skrämselbeteende. Nu har jag inte varit hos alla råttägare med katt, men hos många. Eftersom jag inte själv har katt blir mina råttor stela av rädsla om jag kommer hem och luktar katt. Däremot reagerar råttor inte märkbart på iller.
Då får jag väl inte skaffa råttor någon gång.
Utan katt, inget liv!
Kan inte titta på rörliga bilder på den här datan, går inte att installera flasch player(stavning?)-.-
jag hatar min katt med, men nu var det så att min mushane smet ur sin bur och ut mellan benen ur det rummet som jag har musburarna i
han inte reagera förrän han var död 
Rip 4ever

#18 Ååååh vad jag saknar att ha råttor! :'( Helt underbara djur verkligen, det var en jättesöt liten video.
#20 Är inte hata ett lite starkt ord? Går det att hata sina husdjur?
jag kan hata dem en kort stund, men de följer ju ändå bara sina instinkter

;D Vissa av oss är bra på starka känslor. Jag hatar rätt mycket och rätt ofta. "Dumma sol. Dumma mamma. Dumma kompis." Väääldigt intensivt kan jag hata mina djur ibland. Sen går det ju över strax efteråt som ivanhoe säger och det är ju inget man direkt 'gör nåt åt' i hatets hetta heller. Annat än kanske fräser i allra värsta fall.
Gah! Förlåt, jag babblar. XD Det är febern.