Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1907 ggr
mieeow
0

viktökning på dräktig mus

Jag misstänker ju att min mushona är dräktig, men jag undrar hur mycket de brukar gå upp den första 1.5 veckorna? Jag har nu haft henne i 11dagar och hon har gått upp 4-5g

och hur mycket brukar de gå upp totalt?

Jag tror hon har gått upp lite på grund av bättre mat också, hon vägde 18g när jag fick henne.

Grodan
0

Wow, här får du nog bli den första. Jag vet ingen som vägt sina dräktiga möss, eller så har de i a f inte skvallrat om det här.

Jag har definitivt inte någon bra våg för ändamålet.

18g - oj, det var då en liten sak det. Tror mina honor brukar ligga på minst 30g innan parning.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
0

det är just den anledningen jag väger henne, som jag skrev i en annan tråd så fick jag hem en hane och en hona. Så om hon är gravid var hon antagligen det redan innan, har inte haft burar tillräkligt för att sära på dem heller.

Jag har kämpat med massa mat och nyttigheter för att få upp hennes vikt så hon ska klara av ev. dräktighet och födsel osv.

Varför väger ingen dem? känns som en bra grej att håll koll på…

Hyeonmu
0

För att vi är lata! … Okej, nej. XD Bra fråga faktiskt. =3 Själv håller jag hellre koll på kroppsmassan än väger, bara.

mieeow
0

#3 håller ju också koll på henne, hela tiden. och hennes mage har blivit lite rundare, men eftersom hon var underviktig innan så kan det ju bara vara så att hon blivit tjockare

Hyeonmu
0

Jo, och därför är det jättesmart av dig att väga. Sen kan man känna utefter ryggrad och se utefter frambenen hur mycket hull dom har som inte bara är mage. =)

enbartmalin
0

Att väga mössen kan bli en besatthet och kan ge panik när vikten går neråt när den borde gå upp osv.
Vikten är inte av betydelse i det läget då så små vikter kan vara svår vägda och det kan variera mycket från gång till gång beoende på hur mycket dom ätit eller inte ätit precis innan.

Jag vägde alltid mina pygmemöss, sebramöss och gerbiler när jag avlade på dom och lärde mig ganska snabbt att det inte var lönt :P

Det är bättre du håller koll på hur hon ser ut och hur hon mår.

Hälsningar Malin

mieeow
0

#5 tycker fortfarande ryggraden känns lite för mkt, men har inte haft möss innan så har ju inget att jämnföra med

mieeow
0

#6 jo, det går lite upp och ner. Men känner ändå att jag vill ha koll på vikten, finns inte så mkt jag kan göra med maten just nu heller. hon, oh han, får torrfoder och blötfoder varje dag. juste, det undrade jag också, kan man ge blötfoder varje dag eller ska jag minska det till någon gång i veckan?

Hyeonmu
0

Det är faktiskt väldigt sant, även för människor. Jag kan gå upp och ner 2-3 kilo över dagen beroende på maginnehåll. o.o;;

Lägg upp foton då och då också om du vill så kan vi ju hjälpa till lite. =) Men det är nog så som du säger om hon var lite underviktig, att det är lite smalt över ryggraden. Förhoppningsvis blir det bättre snart när hon ätit upp sig. =3

Ohh, bra fråga. Jag ger blötfoder till min dräktiga varje dag nu också. Hoppas det är okej. o_o;

mieeow
0

#9 förhoppningsvis :) ska ta en bild nu faktist och lägga upp så ni får se sötnosen

mieeow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en liten söt bild på salt

Hyeonmu
0

=) Sötnosen. Vad vacker hon är. ^.^ Hon ser lite mager ut över ryggen, fast det kan ju vara pälsen jag ser. Hon ser rätt bra ut i hullet annars tycker jag.

mieeow
0

#12 jag tycker hon är lite mager, men hon äter med god aptit så oroar mig inte så värst. dessutom går hon ju upp i vikt så ;)

Grodan
0

#2 Du kan vänta med att sära dem tills du vet att hon säkert är dräktig. Gärna någon dag innan hon skall föda, annars får hon med stor sannolikhet en till kull när den första är 3 veckor gammal.

Jag ser absolut inget fel med att du väger din mus. Tvärtom. Bara att vi kanske är lite för vana för att behöva göra det. Väger man sina möss regelbundet kan man fort se när någon mus mår dåligt, om man inte kan se det på annat sätt t ex. Det är också en bra ursäkt för att regelbundet kolla igenom dem. Skrattande Jag har ritualer med hälsokontroller på mina möss, fast de inkluderar inte vägning då jag inte har en bra våg för det ändamålet.

#13 Se bara till att du matar duktigt med ett bra basfoder och allt möjligt nyttigt från hela kostcirkeln. Kalk och protein är extra viktigt när de närmar sig förlossningen.

mieeow
0

#14 det var vad jag hade tänkt, sära dem om ca 1 vecka. hellre någon dag för tidigt än försent, vill inte att hon ska få två kullar.

ja, och ett bra extra tillfälle för hantering. såklart har jag dem ute och hanterar dem utöver det men ja, jag tyker det är bra :)

jag har samma basfoder som jag har till mina råttor, samma som terato använder till sina råttor. om du går in på sök, och söker på "så här matar terato" så får du upp en artikel med receptet, om du är nyfiken och vill se om allt som mössen behöver finns där :)

Äggskal har hon i buren och hundmat. försöker ge henne proteiner varje dag i blötfodret också, men som sagt så väljer hon lite vad hon ska äta… hon tycker om äggula :P

Grodan
0

Jag rekommenderar även rått kött.

mieeow
0

#16 ska bli :D måste säga att jag längtar spänt efter bebbarna, trots att det egentligen var ett misstag från början ^^

Btw, vilken bur borde bli "bebisburen"? En dunabur eller gallerburen hon har nu? Tänker att det är ju inte så bra att man kommer ovanifrån som man gör med dunan, men i gallerburen kan de antagligen rymma.

Just nu verkar det bli dunaburen..

Grodan
0

Jag tycker nog dunaburen.  Skrattande

kent
0

jag väger mina djur innan parning och under parning…dom flesta honor går upp 6 gram första vecka medan haner ofta går ned ett par gram.

Hyeonmu
0

Jag håller med Grodan om dunan. Ta det lååångsamt låångsamt när du sträcker ner handen i buren. Håll sen fram handen mot mössen/plocka upp mössen från sidan när du kommit till burbotten. Det har jag märkt är effektivt för att inte skrämmas. =) 

Jaså hanarna droppar i vikt efter att de gjort en hona dräktig? o.o

mieeow
0

#19 min hane har då inte gått ner… varför går hanarna ner?

#20 ska testas ^^

kent
0

#21 jag vet inte…kanske dom inte har tid att äta så mycket om dom har tjejsälskap.Skrattande

mieeow
0

haha :D

mieeow
0

Magen börjar puta mer o mer på lilla salt, idag vägde hon 26g så hon går stadigt upp i vikt. Hon har gått upp 1g varje dag i flera dagar nu, jag känner att det börjar närma sig ^^

hade tänkt sära på peppar och salt idag eller imorgon, men hennes mage är inte sådär jättstor. den går liksom inte ut på sidorna när hon står vanligt, pyttelite men inte märkbart. Kan jag vänta med att sära på dem eller borde jag göra det nu eftersom jag inte vet exakt när hon blev befruktad?

kan försöka fota henne om bild på magen önskas

Grodan
0

Du kan se på hanen när hon närmar sig förlossning. Han blir då intresserad av att para henne igen och kommer att göra det. Givetvis kan det då vara för sent när du ser detta - att han redan hunnit lämna massa spermier i henne som kommer att befrukta henne direkt efter förlossningen.

Du kan också sära dem nu för att vara säker.

mieeow
0

Jag vill inte riskera en kull till, jag vet varken någonting om deras gener eller om de ens är släkt. Dessutom var ju salt underviktig när hon kom, hon kanske inte klarar en kull till? Tycker i vilket fall att det räcker med en kull, både för henne och för mig. Jag särar på dem idag tror jag :)

axilur
0

Jag vägde min hona när hon var dräktig. Ska kolla om jag hittar anteckningarna.

/Anneli

mieeow
0

#27 :) skulle vara bra, hon väger nu 25g alltså har hon gått upp 7g sammanlagt

StillaSinnet
0

Jag har missat den här tråden. Jag väger alla mina möss regelbundet. att din hona går upp i vikt tycker jag är bra. Det behöver inte betyda att hon är gravid. En normal vuxen mushona ligger på 30-50 gram. jag har honor på 70 gram också (engelsktypad).

Jag har ge ett exempel på viktstegring vid dräktighet. Vibys Angelina vägde 50 gram när hon var 4 månader och parades. Hon gick inte upp något förrän det var 10 dagar kvar till förlossning. På de 10 dagarna ökade hon 26gram enligt tabellen och trots det blev kullen liten. Jag vägde tätt i början och när jag såg att det dagligen stegrade så slutade jag väga henne varje dag.

2/4 50g

3/4 54g

5/4 60g

7/4 62g

12/4 76g

13/4 8 bebisar födda.

Ett annat exempel är Vibys Dolly. Hon vägde 46g vid parning och ökade enligt tabellen:

30/3 46g parning

2/4 44g

3/4 48g

5/4 52g

7/4 58g

11/4 7 bebisar födda.

Dolly vägdes tyvärr inte precis innan förlossningen. mellan 7/4 och 11/4 har hon så klart ökat en hel del. Förmodligen ca 10 gram utöver de andra 12.

Nu för tiden väger jag sjuka möss för att se så de inte tappar när jag vill att de ska öka. Jag väger också nya möss så jag vet var jag har dem i normalvikt.

-Lottiz

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

mieeow
0

Jag tycker det är bra att man väger dem, ha koll liksom. Tack för tabellen, jag tror hon är dräktig då hon suttit med en hane i >2veckor och börjar få en bula på magen.

Är hon inte dräktig så är ingen skada skedd, jag förbereder mig för kullen ifall den kommer :)

StillaSinnet
0

#30 Ja, det är bra att vara förberedd men dela dem nu om hon är så liten ifall hon inte har tagit sig. Det är bättre att hon i så fall får växa till sig först om du ändå vill ta ungar på dem. Jag har haft möss i hop en månad innan något hände trots att de är stora och fina.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

mieeow
0

#31 jag har särat på dem. magen växer och hon går upp i vikt, vägde idag 26g alltså lika mycket som hanen nu.

Grodan
0

Tack, Artlink! Härligt att se vikter på så små djur.

mieeow
0

Salt har nu nästan dubblat sin vikt, från 18g till 33g. :) Jag undrar hur långt det är kvar nu…