Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 771 ggr
jauchzet
0

Inte igen! Ge mig råd nån!

Jag märkte när jag kom upp i morse att Tatum (ca 6 veckor) hade börjat "knäppa". Alltså att det knäpper i henne när hon andas, och hon verkar lite slöare än hennes syrra som gräver i buren av hjärtans lust. Nu är det ju så att jag har Baytril hemma sedan vår gamla Mus fick en behandling i januari och jag undrar om jag ska ge henne baytril eftersom vi ändå har det?

Kan det vara så att spånet de har i buren dammar eftersom de gräver så mycket och att det sätter sig i luftvägarna?

Grodan
0

VAd menar du med att hon knäpper?

Ett knäppande ljud låter för mig inte som Rossel utan som hjärtproblem. Kanske kan du spela in ljudet och låta oss höra? (förslagvis med film som du lägger upp på youtube el dyl - sårri, jag vet inte hur detta med film funkar, men många pysslar ju med saken så kanske du är en av dem och inte har några problem att göra en liten musfilm)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
0

Åh, det var ju värre än Rossel då… Rynkar på näsan Jag kan tyvärr inte spela in ljus med min kamera för den är ganska dålig, men om jag skulle härma det knäppande ljudet så skulle jag sätta tungspetsen i gommen och knäppa med den.

Jag har inte hört henne låta så tidigare och då har hon ändå varit ute mycket med oss,

Grodan
0

#2 Ok, det är inte Rossel då.

Knäppandet kan försvinna periodvis för att poppa upp igen. Eftersom jag inte är veterinär så vet jag inte vad för fel på hjärtat som orskar att knäppande ljud, men kanske kan något ändras som stressar hjärtat? Jag menar hon har ju varit symtomfri förut och kanske är hon stressad nu.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
0

3# Nu sitter hon i boet och jag hör inte att hon knäpper nåt. Hon kanske var lite stressad för de två andra mössen höll på att jaga varandra och hon var liksom lite i vägen… kan det ha berott på det?

Sen bytte de bur i förrgår. Jag har köpt en större, men det verkar inte som att de är stressade av det. De verkar som att de tycker att det är kul med mer att göra…

ajanki
0

# Håller tummarna att det går bra och att knäppandet inte kommer tillbaka!

Hoppas du vet att du alltid kan maila, ringa, sms:a mig om du undrar över nåt, kanske jag kan hjälpa dig!

Denna gången hade jag dock inte vetat vad det var…..rossel har jag varit med om men inte det där knäppandet du beskriver.

jauchzet
0

#5 Nu när jag lyssnar i boet så låter det som att det knäpper, men det kan också vara Bacon som gnager på nåt…

Jag känner igen det här knäppandet eftersom min favoritmus hade både mycoplasma och hjärfel, men jag vet liksom inte vilket ljud som tillhör vilken sjukdom eftersom hon hade båda. Men när jag tänker efter så hade hon bara knäppandet kvar efter att vi givit henne baytril under en lång period, men jag vill inte se en mus så fruktansvärt dålig igen. Inte så snabbt på iaf.

Tack Annette! :) Känns bra att veta!