Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 990 ggr
Chilizera
0

Varför snattrar hon?

Jag har fyra möss just nu, varav en har för vana att gå runt och snattra lite halvtyst. Är nyfiken på varför. Det händer oftast när jag donar med buren och eftersom de inte är helt handtama har jag tänkt att det är ett varningsljud, men jag tycker inte att hon beter sig det minsta aggresivt och känns inte mer vaksam än de andra.

Hon är mamma till två av de andra mössen, kan det ha något med saken att göra?

Mymlan
0

Låter det som en kaffebryggare?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

StillaSinnet
0

Hm…låter som om den har en luftvägsinfektion…möss låter inte på det sättet annars :/

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Chilizera
0

#1 Tja, man kan nog säga att det liknar en kaffebryggare, men betydligt ljusare i tonen.

#2 Är du helt säker på att det inte finns en annan förklaring? Hon låter ju inte sådär för jämnan utan bara till och från. Jag kan stå länge och bara kika på dem och inte höra ett knyst.

Mymlan
0

#3 De kan även ha mycoplasma..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

StillaSinnet
0

#3 ja, det är faktiskt ganska typiskt att det upphör och sedan hörs igen. Man hör det oftast när de blir störda och de anstränger sig lite. När de precis vaknar och liknande.

#4 Mycoplasma är en bakterie som ger luftrörsinfektioner och lunginflammation. Jag är också rädd för att det är mycoplasma

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

MP160
0

Beklagar, men det låter som rossel… Verkar hon må bra i övrigt tycker jag att du ska gå till en muskunnig veterinär så fort som möjligt!

Chilizera
0

Fasiken… :(

jauchzet
0

#1 Här vill jag göra en kommentar! jag har också en mus som småtjattrar för sig själv och det är inte mycoplasma, och det vet jag för att jag hft möss med mycoplasma. Naturligtvis kan jag ju inte säga om din mus har det eller inte och det kanske kan vara bra att kolla upp det om du är osäker. Men min mus har alltid hållt på och småtjattrat när man lyfter upo henne och när hon får nya saker i buren att aktiveras med osv. Sen kan hon även tjattra när hon får mat som hon verkligen vill ha och blir ivrig. Jag vet inte varför hon gör så, men jag vet att det inte är mycoplasma eftersom det inte alls låter likadant. Det här låter gällare och tystare som små tjattriga pip istället för det där tydliga kaffebryggs-rosslet. Det är typ som om hon muttrar för sig själv…

Kickan90
0

är detta rosslet eller vad ni kallade för smittsamt till burkompisarna?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Vattnadal
0

#8 Men en frisk mus, som har rätt skapade lungor och luftrör låter inte tjattrande, pratande ed. En mus kan pipa, när det gör ont eller den är skrämd, det är de enda naturliga ljud den gör som vi kan höra.

Tjattrar, kvittrar, pratar musen, är det något fel. Mycoplasma låter inte lika på alla möss, sen finns det andra infektioner eller fel de kan ha i lungor eller luftrör. Går de med det länge kan det bli obotligt. Är det en allvarlig sjukdom kan de dö av den, eller nedsättas så att de får problem med annat. En allvaröiog infektion som går över av medicinering, eller kanske bara av riktigt bra mat och skötsel, kan ändå lämna ärrvävnad i lungorna, som kan ge ljud.

Om en mus thattrar/rosslar/visslar/kvittrar/pratar, gå till en bra smådjursveterinär, för den ÄR sjuk.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kickan90
0

#10 är sånt smittsamt till de andra burkompisarna?
tänkte mer på om hon har de tsm så kanske fler är drabbade?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Vattnadal
0

Jo, det brukar det vara. Medicinerar man en, är det bäst att köra på alla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

#8 Snattra är svårt att förstå hur det låter. Som Vattnadal nämner, de få ljud möss har för sig då man lyfter upp dem, stressar eller aktiverar dem är EJ naturliga. Ljud från mössen annat än pip mellan två möss som har någon slags umgänge är alltså symtom på ohälsa.

Det vanligaste är "rossel". Vi använder alla detta ord för att det lätt kan förklara för oss VAD för slags ljud mössen har. Även veterinärer förstår när vi kontaktar dem och använder ordet "rossel" när vi beskriver sjukdomssymtom.

Rossel är symtom på en luftvägsinfektion precis som Artlink säger. Det finns en mängd olika bakterier som orsakar detta och vanligast är mycoplasma och pasteurella.

Det går att bota antingen tillfälligt eller permanent med en längre tids antibiotika. Baytril är en av de antibiotikum som idag fungerat mkt väl efter 14 dagars kur.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️