Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1039 ggr
Kickan90
0

frågor ang Pälserna?

Jag har några frågor ang pälserna.
vad är de för skillnad mellan de alla pälsarna och varför kan man inte försöka korsa de olika med varandra?

Jag avlar på kaniner och där har vi många olika pälskvaliteter men vi kan fortfarande korsa de ena med de andra eftersom det finns ett hårlag som är dominant och ett ressisivt.

så hur är det med mössens pälsar?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Grodan
0

Det går bra att korsa olika pälsvarianter. En del är recessiva och en del är dominanta. Dock är det inte alltid lämpligt att korsa olika hårlag, enligt min mening.

Några hårlag

• Shorthair - dominant
  • Longhair - recessivt
  • Astrex - dominant
  • Satin - recessivt
  • Abyssinian - recessivt
  • Fuzzy - recessivt
  • Nude

Ett exempel på korsat hårlag är Texel. Texel står för Astrex Longhair.

Jag anser att Fuzzy och Nude endast bör utavlas med Shorthair. Detta för att det i närmsta framtiden inte skall uppstå t ex Fuzzy Longhair, då det kan vara svårt att se skillnad på en sådan och en dålig Texel.

Om man bedriver en testavel där man korsar nya och relativt okända hårlag bör man vara noga med vart djuren med anlagen hamnar. Ta t ex om man i en avel korsar Fuzzy, Nude, Abyssinian, Longhair och Astrex. Där kan man slutligen få fram nakna Fuzzy Abyssianan Texels samt håriga Fuzzy Aby Texels. Jag tycker att det är dumt att blanda alla dessa i en avel då de faktiskt kräver seriöst avelsarbete var för sig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kickan90
0

#1 okej, men om jag vill ha större fuzzys vad kan jag då korsa in? =)

Medarbetare på

Grodan
0

Du menar storleksmässigt?

Ja, Engelsktypade Shorthair brukar ha väldigt fördelaktig storlek. Longhair och Texel brukar inte bli riktigt lika stora i typen även om de är av Engelsk typ.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kickan90
0

#3 japp, okej då vet jag =)

Medarbetare på