Vill inte äta
Okej, nu känns det som att jag startar nya trådar här varje dag, men jag behöver verkligen hjälp nu!
En av våra möss som jag hörde lät på en knäppande sätt i torsdags har slutat låta nu, men hon vill helst bara vara i sitt bo och är trött. Vi försöker ge hennemycket saker att äta, men hon är inte så sugen så de andra mössen hinner äta det först. Nu har vi satt henne i en egen liten box med lite delikatesser, men hon verkar inte vilja äta och hon har blivit både magrare och lite fet i pälsen. Vad ska vi göra?!
Jag tycker inte du behöver sätta henne i en bur ensam om hon inte blir "mobbad" av de övriga mössen. Hon kan behöva deras värme och uppmuntran.
Tyvärr känns det inte så positivt och mycket beror på vad du själv är villig att göra. Vill du åka till veterinär med henne eller bara låta naturen ha sin gång och göra allt du kan i skötselväg, så är det helt upp till dig.
Nu utesluter jag givetvis att hon har tandproblem och andra problem, utan att hon faktiskt är hjärtsjuk.
Jag har ju tänkt på att ta henne till veterinären, men det känns inte som att de kommer kunna göra någonting. Tänker jag på den musen vi hade innan så blev hon ju av med sin mycoplasma, men inte det knäppande ljudet som ju då måste ha berott på hjärtfel och hon var väldigt trött och dagarna innan avlivningen orkade hon ingenting.
Jag får dock dåligt samvete när jag överväger att inte ta henne till veterinär, men samtidigt kanske det är bäst för henne att bara få vara hemma i lugn och ro. Ser jag att hon blir så dålig som Mamsen blev så tänker jag naturligvis inte låta henne ligga hemma och plågas utan avliva henne hos veterinär, men just nu känns det så tungt. Det var inte ens en månad sedan vi fick avliva Mamsen och Tatum var så himla pigg och glad ända fram till i tordags…
Åh, jag vet verkligen inte hur jag ska göra… men jag låter henne komma tillbaks till bacon och hennes syster nu iaf.
Hur skulle du har gjort?
#2 Jag förstår. Du kan ju i a f ringa veterinären och fråga om det finns något att göra. Kanske kan de lyssna på hennes hjärta och ge henne någon medicin mot den hjärtåkomma hon har. Ok, mus är ett otroligt litet djur, men på hundar är det i a f ofta man kan sätta in en medicin.
Jag har själv ingen större erfarenhet av att försöka bota hjärtproblem, så tyvärr utdömer jag musen om den har det där knäppande ljudet.
Om jag bedömer att ett sjukt djur ändå har en livskvalitet så får den leva sitt liv så länge det går så länge den verkar må bra. Om djuret på minsta sätt verkar må dåligt så avlivar jag den.
När jag var hos veterinären med Mamsen sa de att mycoplasman skulle gå över med baytril om det var det, men att de inte kunde utesluta att det var hjärtat och att det då inte fanns så mycket att göra.
Hon var iaf ute och inspekterade nystädade buren innan hon gick och la sig, men om det är livskvalité vet jag ju inte. Men som jag tänker just nu så känns det konstigt att avliva henne när hon ändå verkar ok när hon är framme. Däremot tänker jag inte låta henne ligga och vara så dålig som Mamsen var, utan då tar jag henne till veterinären som jag gjorde med Mamsen.
Gah, då är snart jakten på fler möss igång igen då eftersom Bacon är ganska så mycket äldre än lilla Tara och den här gången vill jag sätta de nya i karantän eftersom jag inte har någon ensam hona nu. Men nu kan jag ju inte köpa ifrån ajanki. Vet du någon annan uppfödare i närheten av gbg som har ungar?