studera beteende
Jag filmade lite igår bara för att se hur mina möss förhåller sig till mig. När jag kom in i djurrummet sov de alla så jag väcker dem först lite försiktigt.
jag lägger ut filmerna mest därför att man lär sig så mycket genom att bara studera mössen
Jag ser ju tex på filmen att jag själv bidrar till att mota bort de försiktiga mössen genom att vara påträngande. Man ser också tydligt vilka som uppskattar mig och vilka som verkligen inte gör det.
Att använda film är ett vanligt sätt för att få syn på detaljer. man använder metoden vid träning av hundar för att sedan analysera förarens dubbelkommandon eller andra fel som oftast ligger hos föraren. Inom pedagogiken använder vi film för att se när kommunikation med barn och elever fungerar bra och det är ett superbra verktyg för att synliggöra det man är omedveten om.
Meningen var att jag skulle filma möss, men efter en viss tid fastnade jag i hur jag själv agerar och det tar mycket mer än ett års erfarenhet innan man kommunicerar bra med möss i stort inser jag, hihi. idag får jag nöja mig med att några ändå tycker bra om mig :)
Här är silvered blue honor som går med en svart hona som skymtar i bakgrunden och en rö silver som äter i bakgrunden. Det är två kullar si-bl(3+2) med sin mamma och en av ungarna är si-li. det är den ljusaste som vill ut. med alla unga flickor och den äldre honan finns det 8 möss
Här är det hanar ur den yngsta kullen si-bl. Även här finns en si-li. Dessa går utan någon vuxen och har ingen som lär dem att jag inte är ett hot. jag har hanterat dessa lite mer sällan men de är ändå nyfikna, om än något mera osäkra. Här finns fyra små pojkar.
Så får ni bortse lite från stökiga burar ^^. Stora Städardagen är Lördagar och nu i mitten på veckan börjar det bli lite gult spån och frörester. Alla kul pappersleksaker är söndergnagda. jag ger dem här den dagliga maten i form av frön, gurka och välling och utöver det varsin frökorv för att ha lite sysselsättning innan det är städdags igen.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Det är en toppen-idé!!!
Härliga filmer, och jag gillar hur du umgås/är med dina möss!
Verkligen bra filmer! Du kanske har något tips eller vet vad jag gör för fel när jag försöker lära känna en av mina nya möss. Vi har dem i en stor plastbox och så fort jag kommer i närheten så springer hon och gömmer sig. Jag vet att de inte gillar att man hanterar dem uppifrån så jag brukar sätta mig bredvid buren och ha handen i den, samt hålla i nåt gott som hon vill ha. Hon kommer fram till handen utan problem för hon förstår att man får godis där, men mer än så lyckas vi inte lära känna varandra. Det var helt annorlunda med hennes syster som jag tyvärr var tvungen att avliva idag…
Hon var inte alls rädd för mig och hur ska jag få den lilla tjejen vi har kvar att första att jag inte är farlig? Igår när hon stack ut huvudet ur boet och fick syn på mig som satt bredvis buren skrek hon högt och rusade in igen. Den gamla honan som vi också har har aldrig varit så tam, men hon är iaf inte ett dugg rädd och hon bryr sig inte om man tittar på henne och hon är alltid på handen och klättrar när man sticker ner den även om hon inte vill att man ska lyfta henne sen.
Den lilla tjejen skriker också när vår gamla hona bara vill lägga sig nära henne etc.
Urgulliga filmer. Du har lyckliga och glada möss. Det syns. 
Jag vill gärna ha alla filmer under kategorin Filmer än så länge hoppas det är ok.
#3 Oops! det är helt ok ;)
#2 jag har också möss som inte är förtjusta i att komma fram och umgås. Mycket få möss bits för att visa sitt misstycke mot en månniskohand. De flesta möss accepterar att man tar upp dem, hanterar dem, ser igenom dem och till och med krånglar med mediciner och utför sådant som kan upplevas både utstatt och skrämmande. Med Accepterar menar jag att det innebär att de kan protestera lite, men finner sig i situationen. Några tycker människan är ok. man kan använda sin människa till ganska mycket. tex som srpångbräda ut i friheten eller som godisautomat. Få är de möss som söker upp dig bara för att du är du och väntar ivrigt vid buren på att du ska komma hem. De mössen är unika och fastnar så klart extra i hjärtat. Dit når man inte med andra möss hur mycket man än vill att de ska bli sådanan. de har alla sin personlighet helt enkelt.
Däremot tror jag att vissa möss föredrar vissa människor och inte andra. Min favvomus kanske inte alls upplevs lika social i domarens hand som i min egen. jag har kanske möss som är föga intresserade av mig här hemma men blir världens kompis till köparen som hämtar den.
Det är därför jag tycker det är viktigt att man träffar musen man ska köpa, för att känna om det "klickar". Världens sötaste mus kan vara en orolig själ som rasslar till och gömmer sig så fort hon hör stegen närma sig buren. den kan vara snäll (läs: bits inte) men det betyder egentligen inte så mycket. de flesta möss är snälla. Den mest otypade musen med den tråkigaste färgn kan vara den som stjäl ditt hjärta istället, genom att se så där rakt in i ögonen på dig och bara ber om att få vara din. Det kommer du inte veta om du inte har mött dem :)
#5 Tack för att du tog dig tid att ge ett så långt svar! Vår gamla hona tycker om min hand men hon biter min pojkvän ibland och försöker begrava hans hand i spånet så att den ska försvinna. Men sen så är hon betydligt mer van vid mig också. Hon kommer ju till min hand om jag knäpper med fingrarna.
Om jag hade fått träffa de mössen som jag köpte när jag såg dem på bild så hade jag dock valt den här som är så rädd och inte den som blev tam på två veckor, men som vi ju tyvärr fick avliva. För när vi tog upp dem när vi kom hem så var den som är nervös den som först klättrade upp och luktade nyfiket på handen och började undersöka, medan den som blev tam snabbt bara ville gömma sig under pappret och inte ens nosa lite. Men sen så var det ju också i en främmande miljö för dem så man vet ju inte hur de reagerat om de varit hemma, så det är klart att jag inser att du har en poäng.
Men jag får helt enkelt fortsätta kämpa med den lilla tjejen vi har kvar. Tålamod är väl också en musägares bästa vän…