Vilken sorts bur?
Vilken sorts bur använder du?
Och varför tycker du att den är bra/mindre bra?
Har du något tips till en nybörjare som undrar vad för sorts bur hon ska ha till tre möss?
Jag har hittills bara använt mig av dunaburar och akvarium. Dunaburar är bra eftersom dom är så väldigt lättstädade men jobbiga att ta sig in i då jag inte tycker om att möta mössen uppifrån. Akvarium är ganska lättstädade men ingenting man direkt bär runt på så därför brukar man tvätta dom på plats vilket jag tycker är lite jobbigt. Man möter mössen uppifrån i ett akvarium också men akvarium är roligare och lättare att inreda än en duna. Den ultimata musburen håller dom flesta med om är ett terrarium och jag kan hålla med trots att jag inte har ägt något. :P
Jag har ett 250 L akvarium till min mus (yes bara 1) och han ser det som paradiset för det är så himla mycket grejer att gräva och klättra på och utforska så han får aldrig tråkigt.
Vi har ev. terrarium till salu, ska kolla med Kent.. Terrarier är nästan det som jag själv tycker är vackrast att ha, man ser mössen och så slipper man att plocka dom uppifrån.. rengörning går hyfsat lätt, vi kör med en sån liten billig "sopskyffel" som vi skrapar ihop och tömmer spånet med. Sen sprayar vi virkon och torkar ur, låter det lufta ett litet tag och sen i med mössen. Vi har pygmeér i vårat..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Terrarium, akvarium tycker jag absolut är snyggast om man bara har 3 möss :)
Hälsningar Malin
Jag och min sambo har en 130L samla-låda från ikea. Fungerar superbra tycker jag, lite tråkigt att den inte är helt genomskinlig men vi har den öppen så man ser dem uppifrån (står på golvet). 
*putt*
Dunaburar, labburar och terrarier. En och annan hemmagjord bur i form av hammarplastlådor med gallernät på sidorna.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Du kan bland annat läsa om här. Lycka till med ditt val av bur!
Mvh Ellenfyrkant
#8 Tack, har redan läst den några gånger.
Men det jag undrade var vilken sorts bur de flesta tyckte var bra och varför de tyckte om den. Som du skrev i artikeln är det individuellt. ;)

#9 Ja precis, jag själv har "bara" dvärghamstrar men använt både hemmabyggt i plast respektive trä, gallerburar och duna. Just nu används 2 st hemmabyggda i trä, en gallerbur med våningar. Min favorit är den ena av dem jag byggd själv. Men av fabriks-alternativen kan jag inte riktigt säga vad jag tycker mest om. Mitt val av bur beror på vart jag har tänkt att ställa den. Har jag tänkt ut en byrå tar jag en som passar i mått, gärna duna/ akvarium för att slippa spån etc. på bänken. Men alla mina står på golv så det spelar mig inte så stor roll själv. Brukar använda de största av de jag har men tänker inte så mkt på vilken sort det är jag köper. Har dock vart lite sugen på akvarium till hamstrarna nu ett tag eftersom det är en helt annan typ, det blir lixom en fin möbel.
Shit vilket typ onödigt långt inlägg. xD
Mvh Ellenfyrkant
#10 Onödigt var det väl ändå inte. :)