hjälp med tassdarr?
Jag har ju en kull möss, och skulle vilja veta om föräldrarna har tassdarr då det verkar ha en stor betydelse för hur tama mössen blir, om jag inte fått fel för mig.
Och eftersom jag är nybörjare med möss är det svårt att förstå exakt vad tassdarr är för något bara av en förklaring, så jag tänkte om det finns någon som bor i närheten av lund som skulle vara intresserad av att komma och försöka se om mina möss har tassdarr?
Annars om ni kan försöka förklara lite mer så jag kan undersöka mer själv.
Jag har känt att salts tassar darrar, nästan i takt med hennes andning, så snabbt alltså. alla tassar samtidigt tror jag, är detta tassdarr?
Har inte känt samma sak på Peppar, och han är heller inte lika säker som Salt.

Om det känns som en mus med vibrator i tassarna så är det defenitivt tassdarr och den är oftast i takt med andningen. Det är lite olika darr för olika möss. Jag har från värstingvibratorn till lugna vibratorn här hemma.
En mus som har tassdarr är som en katt som spinner. Salt är säkert mer trygg än Peppar i nuläget om du inte känner det på det viset med honom, så ser jag det som hållt på med möss i 7 år nu.
"Tassdarr" har inte med att göra hur pass tam en mus blir/är.
En mus med "tassdarr" kan mycket väl trivas i din hand, men kan lika gärna vantrivas och vara rädd.
Det finns inga bevis på att "tassdarr" endast skulle vara något som görs av trevnad, snarare tvärtom, det är flera(även jag) som sagt att dom har möss som tassdarrar även som rädda.
Jag personligen tror att "tassdarr" beror på spänningar i kroppen som skapas av olika anledningar som trevnad, rädsla, ilska osv.
Hälsningar Malin
#1 låter bra, ja det är ungefär som om hon har en vibrator i tassarna :)
#2 ungefär som råttors knaster? när de knastrar med tänderna och ploppar med ögonen kan de både vara rädda och lugna ju
#3 Jag har inte träffat en råtta som gjort så så det vet jag inte :)
Jag vill inte jämföra med andra djurslag, blir inte riktigt rätt.
Jag har haft båda sorters möss, livrädda möss med tassdarr och tama möss med tassdarr. :)
Det är därför jag vill få fram att tassdarr inte alltid är något bra.
Hälsningar Malin
#4 ja ok, det tog ett tag för mig att se när mina råttor knastrade och ploppade, men nu ser jag det ofta eftersom jag vet hur det ser ut och när de gör det :)
Jag tycker tassdarr känns som att ha en humla surrandes mot huden :) Bzzzz-Bzzzz-Bzzzz
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#6 Bra beskrivning :)
Hälsningar Malin
Den tamaste musen jag haft hade inte tassdarr, så jag tror inte alls på att det har någonting att göra med hur tama de blir… En gammal hona som jag har nu har tassdarr, men tycker inta alls om att man lyfter henne osv.
okej, ska inte lägga stor tyngd på det alltså. Kanske inte spelar någon roll alls egentligen :P
#9 nej, gå mer på hennes sätt och bemötande. Det säger mycket mer :)
Håller med Artlink, det är bättre att gå efter personligheten :)
Hälsningar Malin
Jo, klart jag tänker på personligheten. Men fick uppfattningen om att tassdarr hade betydelse, därför tänkte jag att det iaf var bra att veta om föräldrarna har tassdarr. jag känner ju båda föräldrarna, vet utifrån det ungefär vad jag kan förvänta mig från ungarna. Men inte helt, och man vill ju alltid veta mer :)

Då jag bara har tama och trevliga möss är alltid tassdarr positivt på mina möss. Jag har aldrig träffat en rädd mus med tassdarr heller.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#13 Nä, inte rädda, men nervösa möss som egentligen inte alls ville upp i handen tassdarrar ändå när de väl är där. jag föredrar möss som vill upp. Om de sedan inte tassdarrar är det mindre viktigt men jag har faktiskt aldrig träffat en enda mus som inte tassdarrar…
#13 Jag har plockat upp möss i djuraffären som varit livrädda och trots det haft tassdarr.
Hälsningar Malin
Jag upplever det som att en mus som är rädd bearbetar sin rädsla om den tassdarrar. För mig säger tassdarr att musen håller på att bli tam. En mus som inte litar på mig brukar inte sätta ner tassarna i min hand utan trippar på tå och vill därifrån.
En mus kan uppleva att händer som jagar den är läskiga. Att det är läskigt att bli upplockad, men väl i handen - om man inte skrämmer den så att den hoppar eller springer iväg - brukar den finna sig i situationen, då ju möss anpassar sig fort, och jag anser att tassdarr är ett bevis på detta.
När jag har valt ut möss i min temperamentsavel tycker jag att jag lyckats väldigt väl genom att bland annat se mycket på om de tassdarrar, men givetvis inte endast sett på den aspekten.
Den tamaste musen jag träffat tassdarrade inte, han la sig i min hand och vilade. Njöt av att jag smekte honom. Blundade. Jag kallade honom Sälen, för han la sig i min hand som en säl…
#16 aw, sälen var ju gulligt.. :)
Ja, det var din text om tassdarr som fick mig att tänka att det hade betydelse. Just att du skrev att din uppfödning hade blivit förbättrad genom att du haft med tassdarr som något viktigt när du väljer aveldjur, right?
kan det vara så att de som tassdarrar inte är riktigt tama, men håller på att bli det så som du säger? men det stämmer ju inte helt då det finns riktigt tama möss som också tassdarrar…
#16 Lilla Tara som jag köpte från ajanki har tassdarr, men det har börjat avta lite och hon är mer still i handen. Då är alltså det minskade tassdarret ett tecken på att hon känner sig mer bekväm med mig nu?