hjälp med tassdarr?
Jag har ju en kull möss, och skulle vilja veta om föräldrarna har tassdarr då det verkar ha en stor betydelse för hur tama mössen blir, om jag inte fått fel för mig.
Och eftersom jag är nybörjare med möss är det svårt att förstå exakt vad tassdarr är för något bara av en förklaring, så jag tänkte om det finns någon som bor i närheten av lund som skulle vara intresserad av att komma och försöka se om mina möss har tassdarr?
Annars om ni kan försöka förklara lite mer så jag kan undersöka mer själv.
Jag har känt att salts tassar darrar, nästan i takt med hennes andning, så snabbt alltså. alla tassar samtidigt tror jag, är detta tassdarr?
Har inte känt samma sak på Peppar, och han är heller inte lika säker som Salt.

Om det känns som en mus med vibrator i tassarna så är det defenitivt tassdarr och den är oftast i takt med andningen. Det är lite olika darr för olika möss. Jag har från värstingvibratorn till lugna vibratorn här hemma.
En mus som har tassdarr är som en katt som spinner. Salt är säkert mer trygg än Peppar i nuläget om du inte känner det på det viset med honom, så ser jag det som hållt på med möss i 7 år nu.
"Tassdarr" har inte med att göra hur pass tam en mus blir/är.
En mus med "tassdarr" kan mycket väl trivas i din hand, men kan lika gärna vantrivas och vara rädd.
Det finns inga bevis på att "tassdarr" endast skulle vara något som görs av trevnad, snarare tvärtom, det är flera(även jag) som sagt att dom har möss som tassdarrar även som rädda.
Jag personligen tror att "tassdarr" beror på spänningar i kroppen som skapas av olika anledningar som trevnad, rädsla, ilska osv.
Hälsningar Malin
#1 låter bra, ja det är ungefär som om hon har en vibrator i tassarna :)
#2 ungefär som råttors knaster? när de knastrar med tänderna och ploppar med ögonen kan de både vara rädda och lugna ju
#3 Jag har inte träffat en råtta som gjort så så det vet jag inte :)
Jag vill inte jämföra med andra djurslag, blir inte riktigt rätt.