Kliande mus - hjälp!
Hej alla kunniga musmänniskor, nu måste ni hjälpa mig!
Jag har tre små gulliga möss,varav den ena (Majken, till vänter på bilden) sedan två veckor tillbaka kliar sig så himla mycket. Framför allt runt huvudet. Hon ser svullen ut i ansiktet, kisar med ögonen och är stripig i pälsen. Hon äter och kommer fram som vanligt men är väl lite lugnare än normalt. Jag har försökt titta i pälsen efter svampangrepp eller tecken på kvalster eller sår men ser inget (fast hon sitter ju inte direkt still).
De andra två kliar sig inte. Den minsta har en kronisk luftvägsinfektion och har alltid snörvlat lite och i omgångar haft igenklistrade ögon, men mår nu bra.
Vad kan vara felet på Majken som kliar sig så? Allergi? Finns det något särskilt som de brukar vara allergiska mot?
Jag har Toalätt och hushållspapper i buren, några grenar och pappersrullar. Ett tag hade jag spån men tog bort det. Märker dock ingen skillnad på kliandet.
Självklart går vi till en veterinär om det inte blir bättre snart men tänkte börja fråga er kunniga. Det är ju inte direkt gratis att gå till en vet, som tittar fem minuter på musen och tar hutlöst betalt.
Jag vet inte alls vad det kan vara, men du bör nog ta den med luftvägsinfektion till veterinären om du inte gjort det, så att det inte blir värre!
Någon ännu mer muskunnig än jag vet nog vad allt detta kliande beror på… Hoppas att allt ordnar sig!

Jag har redan haft den lilla till veterinär för luftvägsinfektionen. Men vetten sa typ att det var kroniskt, inte så mycket att göra åt. Ögonen baddade vi och det blev bra. Hon har varit ok sedan dess. Snörvlar lite, men det har hon gjort sedan vi fick henne för ett halvår sedan.
Är de känsliga för låga temeraturer? De står på golvet och där är det 18-20 grader. Är det kanske för lite? Eller vänjer de sig?
Ah, okej! Tja, jag vet inte vilken som är den bästa terperaturen för möss, men det ska ju inte vara kallt. har de tillräckligt med material att bädda med i boet osv?
Du har inte nyligen bytt mat eller gett dom något nytt?
De är inte lika känsliga för låga temperaturer som de är för drag. Golv och fönster ska man vara försiktig med, speciellt om man har gallerbur.
Jag tycker att båda fröknarna till vänster ser risiga ut. Ohyra skulle jag säga. Allergier är inte så vanligt hos möss.
Möss kan gå med ohyra utan att det märks förrän djuren får någon infektion. Sår uppstår för att mössen kliar upp dem. Kolla om huden i nacken ser rosa ut. Jämför med andra ställen på kroppen, och huden på de andra mössen.
Ögoninfektioner kan klia, men det här ser värre ut än så.
//frida
Ohyra behandlas med stronghold, detta skriver veterinären ut..
De två till vänster skulle jag ta till veterinären, ta en annan veterinär denna gång.. De två ser Inte friska ut.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Att de ser lite tuffsiga ut på bilden beror mer på att de är helt nyvakna och uppryckta ur boet av dottern. När den togs var de friska.
De får djuraffärens egenblandade musmat vilket är frön å nötter av div slag. Det har de ätit ett bra tag, inga nyheter där. Sedan ger jag dem bröd, ost, pannkaka, barnmat, coccosflingor, stekt potatis, fröstänger, pumapfrön, flingor och ibland lite grönt typ sallad och någon morotsbit men det är de inte så förtjusta i. Potatisen är iofs en relativt ny mat… men skulle bara hon vara hyperallergisk mot det?
I boet har de massor av papper. Ska leta reda på en fleecebit så de för lite mysigare och varmare.
Ska kolla det där mer rosa i nacken senare…

Förresten… var får de ohyra ifrån? Räcker det mer att ta in en torr gren från skogen?
Är det någon av er som bor i STHLM och kan rekommendera en bra veterinär som vet något om små musar?
#8 Allt du tar utifrån till mössen kan de få ohyra utav.. Ta in grenar låt de ligga 6-8 veckor där inga vilda möss o råttor kan komma åt dem.. Stenar kan du sätta ner i en Stor kastrull och koka dem. Grenar kan du även sätta in i ugnen och ha dem där i x antal minuter på vad var det 150 grader eller, ja den som vet upplyser snart om det..
Ang zoo maten, blanda egen mat istället finns många trådar här på MIF om vad som används. Zoo maten är inte bra.
Veterinär som kan möss o råttor: Roslagstulls djurklinik, ligger vid Tekniska högskolan.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Åh dom små små stackars pluttarna!
Ta dig till en duktig veterinär så snart du kan, dom behöver stronghold och nånting för ögonen… Gör lite koksaltlösning och badda rent ögonen tills du kan ta dig till vetten. Roslagstull är rätt bra vad jag hört, Ywon Rach(nånting) finns i uppsala och är kunnig på möss, jag ska söka fram hennes namn och nummer till dig! Lycka till med de små!

#7 När fotot togs var de inte friska. Båda svart/vita mössen är rejält irriterade i ögonen, vilket är vanligt att de blir av ohyra, men även av sjukdomar. Ring Roslagstull direkt imorrnbitti, och boka en tid där. Ta med alla 3 mössen in, så att du får medicin till alla. Har en ohyra har alla det, är en sjuk och behöver medicineras mot Rossel, måste alla.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Ja, att de ser nyvakna ut är ett tecken på ohälsa. För möss är aldrig nyvakna på det sätt som t ex människor är. De sover och sedan vaknar de och direkt när de vaknat ser de pigga och alerta ut! Så är musens natur. Pigg och alert även om den sov för 1 sekund sedan.
Jag skulle tro att du kan behöva göra flera saker
- ge dem antibiotika för att komma åt Rossel och snuva
- ge dem Stronghold för att få bukt med yttre och inre parasiter
- förbättra foderstaten för att hjälpa dem att bli friska och orka bekämpa sina åkommor
Kontakta även uppfödaren/uppfödarna av mössen och berätta om dina problem så att denne kan åtgärda problemen hemma hos sig också.