Hjälp dom?! :(
Hejsan såg precis denna annons på eniro.
http://www.abc-annons.se/Ormfoda_221322.htm
Jag vet att ormar måste äta men detta känns inte riktigt rätt, även om jag älskar ormar älskar jag möss lika mycket och att känna när små musbebisar och möss blir upp ätna känns inte trevligt. Kan själv inte köpa dom men om nu någon av er letar möss kanske man ska ta en funderare och rädda dom här små stackarna? :(
http://www.repti.net/reptile_for_sale/301562
Finns denna också, ja som sagt måste alla äta men känns så hemskt att små söta möss ska genomgå det :/
Reptiler behöver mat, katter behöver mat, råttor behöver mat, hundar behöver mat. Finns en massa husdjur som är karnivorer eller omnivorer. Möss behöver väl också äta animaliskt?
Det finns inga nermalda djur som pressats ihop till färdiga pellets till reptiler. Men det är ju ingen skillnad på ett helt dött djur än ett krossat dött djur. Lika synd om dem alla tycker jag.
Tror dessutom inte man kan rädda några möss genom att köpa från sådana här annonser. Dom med ormar kommer ju bara köpa möss från någon annan istället så resultatet blir ändå densamma.
Alla rovdjur måste äta, även vi 2 benta rovdjur kallade människor måste också äta. Det grymmaste rovdjuret är människan som dödar mer än vad vi behöver.
Håller med talare #2
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 och #2
mjo, asså frysta pinkisar har jag inget emot kanske bättre för ormen att få levande men känns så hemskt på något sätt när man sitter och kollar på mössen här och ser hur söta dom är en sen helt plöstligt så ser man sin mus framför sig bli slukad av en orm. Vet dock inte om man kan ha ormföda möss som husdjur?
Måste även hålla med #2.
Dessutom skriver ju annonsören att avelsdjuren "är hantama och mina änglar", vilket i mina ögon betyder att avelsdjuren sköts på ett bra sätt.
Bryr man sig om ett djur så sköter man det vanligen på bästa sätt.
Dom bästa foderuppfödarna är faktiskt dom som bryr sig om mössen(avelsdjuren).
Hälsningar Malin
jag har inte så mycket koll på ormföda eller dom som föder upp dom, tyckte ba synd om dom små mössen
#4 Ormar kan i regel alltid äta död föda, undantag finns dock(ormar som vägrar dött).
Visst går det att ha möss som föds upp som foder som husdjur, det bror ju helt på avlen.
Men kan man köpa möss i djuraffär kan man köpa från foderuppfödare och ha som husdjur. Avlen hos grossister(djuraffärs leverantörer) skilljer sig inte speciellt mycket från avlen på fodermöss.
Hälsningar Malin
#5 Mössen i första annonsen har det säkert bättre än djuren som föds upp hos grossister som du sen köper i djuraffär(inget jag kan säkert veta)
Hälsningar Malin
ormarna måste ju också ha mat, vi kan ju inte låta dom gå på någon diet^^
själv så hade jag hellre köpt mössen hos uppfödare som har de bra än i djuraffärer för då ser man ju hur mössen har växt upp, e de bra dåligt?
om man nu e kräsen och inte vill stödja de andra?
jag ska börja föda upp i både kel och ormat och det är min lilla annons som du såg. urstäkta om du tog illa vid den men ormarna måste ju ha mat de också.
De som inte blir tingade blir ju ormat, men det är ju egentligen det jag föder upp inte till kel.
men även om de är foderdjur så ska de ha ett värdigt liv tills de tar slut.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag är alltid intresserad av foderdjur som har det bra. I alla fall tills dess att jag kan börja föda upp eget. :P
Du skrev att du kunde skicka fryst, toppen. Du kan väl skicka ett PM till mig med mer information? Det är vuxna möss jag är på jakt efter.
Hehe, ber om ursäkt till trådskaparen att jag gör motsatsen till att hjälpa mössen.
#9 det första jag tänkte var att någon köpt möss och tröttnat på dom vart lite skrämd men jag ville ha orm förra året självklart så går inte morsan med på det och då hade jag inga problem med att ge dom pinkisar eller ngt annat, denna tråd kanske är dum när man tänker efter med tanke på att dom måste äta och att vi faktiskt äter djur som kossor och häst och gris osv. och dom djuren är ju självklart också söta och roliga
#10, inga problem bättre det än att dina ormar dör
Självklart är det synd om mössen! Men näringskedjan är tyvärr sådan men för den sakens skull är det inte mindre synd om mössen.
Ormar måste oxå äta och man får bara hoppas att mössen får ett bra liv och en smärtfri död.
#0 Jag tycker att den annonsen är jättegullig. Uppfödaren erbjuder ju även stamtavla och att tämja mössen.
Här en skärmdump på annonsen (skulle uppskatta att man har med sådana när man skall visa en annons, eftersom annonser raderas efter ett tag)
Ang annonsen i #1 ganska vanligt förekommande på repti
skärmdump
Vet inte om ni sett att Jordbruksverket i somras tog ställning i denna fråga om utfodring med levande djur, och det är inte förenligt med djurskyddslagen. Djuren ska vara avlivade innan de ges till reptilen för att inte utsättas för onödigt stress och lidande. Alla reptiler kan vänjas vid död föda. Enligt mig en självklarhet för alla empatiska människor att inte stoppa ned ett bytesdjur i ett terrarium tillsammans med ett rovdjur… Som jag tolkar annonserna så säljs djuren som levandeföda, eller?
Läs själva:
1. Läs hela tråden. Det är ingen som sagt något om att mata med levande? Skaparen av annonsen är medlem här och har svarat i denna tråden.
2. Reptiler är inte rovdjur. Rovdjur är en ordning inom däggdjur.
Jag lade in länken för att jag tänkte att den kunde vara av allmänt intresse, det var inte för att knäppa någon på näsan, jag har läst hela tråden och avslutade med frågan om det gällde levande foder i annonsen då jag tolkade det så, så du behöver varken vara nedvärderande eller gå i försvar för någon.
Hälsn. Jennie
Självklart skall djur ha mat, men för er som inte har sett en mus sättas ner i en balja hos en orm så går det ju till ungefär såhär! Musen brukar (säger jag som bara har sett det ett fåtal gången) sätta sig mitt framför "nosen" på ormen och tvätta sig.. Alla säger "musen fattar inte ens att ormen är där" men efter tre år av etologi så kan jag säga att det gör dem. Det är ett stressbeteende. Det slår slint i huvudet eftersom musen är så fruktansvärt stressad. Sedan hugger ormen och det tar ca en lååååååååång minut innan musen slutar andas (efter alla försök att göra sig fri - de små söta bakbenen som krampaktigt sparkar för livet).
Detta lidandet är så himla lätt att bespara de små mössen!
Och jag anser inte att detta är naturligt. Djur fångas och fälls/dödas levande i naturen, men att sätta ner en orm och en mus i en plastbund/tomt terrarie på ca 50X30 (beroende på ormens storlek såklart) kallar inte jag naturligt. Musen har en chans att fly/överleva!
Nu menar jag inte att gå emot någon eller få någon emot mig heller, men detta är vad jag tycker! :) Igentligen tycker jag att möss är aldelles för söta för att ätas upp, men det argumentet går ju inte riktigt hem :)
Vi har både reptiler och möss…. Jag skulle ALDRI ALDRIG ALDRIG kunna ge mina reptiler något levande. Vi köper frysta pinkisar. Vet dock att dem inte har blivit behandlade bra. Men vi ger reptilerna väldigt sällan pinkisar. Oftast bara när det e dax för ägg.
#18 Det var intressant. Är inte musen ett väldigt svårtolkat husdjur i så fall om dom kan visa stress i form av stress men också visa stress i form av normalt beteende? Finns det inte en risk att folk utsätter sina husdjursmöss för obehag pga detta?
Själv så är jag emot matning av levande ryggradsdjur men jag tycker inte det är relevant om bytesdjuret kan fly eller inte. Lidandet är fortfarande den samma. Jag anser att lösa katter som årligen plågar ihjäl 30 miljoner djur i Sverige är ett betydligt större problem än att vissa Svenskar matar sina ormar med levande.
Haha, jag tycker hela grejen med reptiler och möss är ett mycket lustigt fenomen. Många har väldigt starka och negativa åsikter även om matning av döda möss.
Många tycker det det är fel att mata med smådjur (döda som levande) och ibland har jag på nätet fått höra att jag är taskig och omalrisk. Sen kan det visa sig att dessa personerna själva har köttätande djur (t ex hund) och äter kött själva.
Jag finner det lite skrattretande att jag som väljer foderdjur med omsorg och i princip bara äter helvegetarisk (vegansk) mat skulle vara mer omoralisk än en person som äter vanligt kött och matar sina egna husdjur med kött från djur som antagligen haft det väldigt dåligt.
Jag har dock förståelse för att det finns starka åsikter just på detta forumet. Här är trots allt möss husdjur. Det händer faktiskt att reptilmänniskor blir upprörda när man t ex matar en orm med en ödla.
#21 När jag skrev detta forum så hade jag koll på vad ormar äter då jag ville ha en orm innan jag ens hade intresse för möss tyvärr förbjöd högsta hönset en orm såklart… Iallafall hade och har jag inget emot tanken med att mata ormar med pinkisar (frysta döda musungar) då dom är döda, samma sak med möss måste jag säga, är dom döda så är det bättre att något annat djur får äta dom nu när du redan dödat dom än att du bara kastar iväg djuren som om det vore skräp. Dock att sätta en mus i ett terrarium med en orm känns inte så bra, jag menar det finns djur som äter oss, jag skulle inte vilja stå inträngd med en björn eller ett lejon eller vad som helst och jag tror att alla som har ett hjärta kan få det att pulsera snabbare vid vissa ögonblick och då känner dom stress. Ni får gärna diskutera det här jag kom bara med min åsikt
Det beror mycket på vad man har för reptiler. Nu har vi till största del geckos.
Det är väl klart att reptilerna ska få kött, har aldrig påstått nått annat =)
Men vad det gäller gnagare så skulle jag personligen aldrig ge levande.
# 20 Jo, innan jag visst det så tyckte jag att det var jätte gulligt när en mus satt i handen och tvättade sig. Jag tänkte att han måste ju känna sig väldigt trygg med det eftersom han är så lugn liksom. Men sedan när man fick reda på hur det igentligen låg till så fattade jag ju att musen igentligen inte var avslappnad utan hyperstressad (detta var ju då möss som inte plockades med i vanliga fall)
Jag tycker inte heller att det är fel att utfodra med döda möss om dessa har fötts upp på ett bra sätt och även avlivats på ett snabbt och smärtfritt sätt! Därför tycker jag att djuraffärer och foderuppfödare skall avliva sina djur innan de säljer dem. Nackdelen är ju då att köparen inte kan se att foderdjuret var friskt men jag skulle aldrig lita på att köparen avliver djurer korekt eller över huvudtaget.

#20 "Det var intressant. Är inte musen ett väldigt svårtolkat husdjur i så fall om dom kan visa stress i form av stress men också visa stress i form av normalt beteende?"
Nu gäller inte detta bara möss. Vanliga handlingar kan betyda det de ser ut att göra, eller något helt annat, eller tom vara en överslagshandling. Detta kan du se på många djur. En hund som gäspar, kan gäspa för att den är trött, eller om den gäspar lite kraftigare medan husse är arg, kan gäspen betyda att husse ska lugna sig. Gäspen kan även komma i en stressad situation, då hunden försöker lugna sig själv med den.
Ett bytesdjur kan sätta sig och börja putsa på sig, lite som överslagshandling, men ibland kan det förvirra jägaren oxå. Fast reptiler är kanske inte kluriga nog att bli förvirrade…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter