good morning 30/3 -07
Gomorron! Idag ska jag stå några timmar i fjärilsmonter på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Kul!

#1 Det lät jätte kul *ler*

Godmorgon!
Kom för en stund sedan från veterinären, där jag avlivat Vattnadals Giltine. För några veckor sedan var vi där med syrran Eir, nu hade också vackra Giltine fått tumör. Hon var fortfarande jättepigg, trots stor kula på sidan av magen, men jag går hellre "för tidigt" än väntar tills de lider… Veterinären tyckte nog lite synd om mig i dag, för jag behövde inte betala…
Har lovat mig själv att lära mig "ta bort" möss själv - hur många gånger jag lovat det, det vet jag inte…
En tröst i sorgen efter Giltine, som var min favorit, är att vi om en vecka får hem två möss från Lisaisa och den ena ser ut som Gilitne - verkar vara lika snäll också.
#2 - Den här tiden på året tänker jag ofta på när jag jobbade på ridskola (för 25 år sen så där - vart tog tiden vägen?). Varje dag borstade jag 10-20 hästar. De fällde och var leriga och man var ständigt svart i näsan. Märkte i onsdags när jag var till stallet att fällningstiden är här igen. Det är väl ett vårtecken!
#1 - Fjärilsmonter - visar ni levande fjärilar eller vad gör ni?
Gomorron, eller god förmiddag allihop! 
#1 Nu blir jag också nyfiken. Är det naturskyddsföreningen som visar hur man gör bra fjärilsmiljöer i trädgårdar? Hur som helst, lycka till!
Olle
#4 Inga levande fjärilar. Men några dö´a, uppstoppade alltså, i vacker låda med glaslock. Exempel på fjärilslitteratur, osv. Men främst:
#5 Det är Sörmlandsentomologerna som har en monter för att upplysa om "Dagfjärilprojektet i Södermanland". Projektboken finns till salu, och det går även att på plats teckna sig för en geografisk ruta att inventera, för den som inte behöver betänktetid.
Självklart besvaras alla fjärilsfrågor - även hur man bäst lockar fjärilar till trädgården - av kunniga fjärils- och insektsexperter.
Naturskyddsföreningen har sin monter, mycket passande, mittemot oss.
Jag hade två pass i går, men inga nu i helgen. Det var trevligt.

Lät jätte jätte kul. Jag gillar mässor o sånt. Bara att strosa runt o lära mig lite om allt möjligt även om det inte är om mina absoulta intressen *ler*
.gif)