Funderar på mus!
Har två gamla hamster killar hemma som är båda snart över två år och jätte "gaggiga". Efter dom funderar jag på att skaffa en eller flera möss!
Jag kan ju inte så mycket om möss.
Jag har ju haft mina hamstrar och föder upp kaniner så jag kan ju mycket om kaniner och även om gnagare!
Om jag vill skaffa en (eller flera) mus (möss) vad bör jag tänka på? Självklart vill jag köpa från uppfödare då jag absolut inte stöder djuraffärer och vill ha friska och sunda djur. Jag har ett akvarium, vet inte måtten, men skulle det funka som "bur"?
Jag har massa inredning från akvariet och hamstrarna så som hur, små stockar, stenar med mera.
Vad behöver dom för strö?
Har kollat igenom era Artiklar lite men vad ungefär behöver dom för mat?
Om jag bara vill ha en mus, som jag har fattat är det hane man ska ha? Luktar dom mycket?
Fyll mig med information!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Det finns ju som du sett en massa bra Artiklar här med skötselråd och saker man ska tänka på. Men jag försöker svara på några av dina frågor så gott jag kan. =)
Akvarium är perfekta burar för möss. Har man katt eller är orolig för rymningar kan man göra ett gallernätslock. Sen ska det ju vara stort nog för två honmöss eller en hane.
Det blir nog jätteroligt för mössen. Sen kissar de ju gärna ner (hanarna) och gnager på saker så toarullar och kartonger är också väldigt uppskattat (och skönt att kunna byta när det börjar lukta).
Strö finns många att välja på. De typer av strö som de flesta föredrar är kutterspån, toa-lätt och al eller aspspån. Själv tycker jag kutterspånet dammar, mina möss får lätt luftvägsproblem av det. Och toa-lätten börjar lukta väldigt snabbt. Så jag väljer alspån, eller aspspån när jag hittar. Sen kan man lägga tidningar under det som mössen själva får riva sönder. Här finns en tråd om strö: [Ströet har blivit så dyrt
](http://www.mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dc8fd007-74d3-4335-85ef-71d5097e2d0a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=5)Basmaten är ju då de fyra sädesslagen som de behöver fri tillgång till. Sen kan du blanda i olika fröer i säden beroende på vad du hittar. Solrosfrön och hirs ska de inte ha för mycket av och linfrö sägs vara giftigt i stora mängder. Det finns två olika sorters 4-sädesslagsblandningar till salu i affärerna som passar utmärkt. Sen när det gäller färskfoder kan du lätt ge dem när du lagar mat, t.ex. en bit sallad, en rå eller stekt köttbit (okryddad), lite guacamole innan du kryddat, morot, potatismos osv osv. Sen är pasta, potatis och ris kanske inte direkt det bästa eller nyttigaste för en liten mus (eller människa för den delen 9.9;;).
Yep. Då ska du ha en hane. Men då behöver han myyyycket uppmärksamhet. Jag känner mig sönderstressad många dagar för att jag försöker gulla med alla mina hanar. Därför står många gallervägg-i-vägg med honorna för att få lite sällskap.
Jättesvår fråga. Själv reagerar jag starkare på både hamster och kaninlukt än muslukt. Och det handlar ju då om kisset. Själva musen luktar inte, eller i hanars fall inte så mycket. Sen finns undantag, hanar som i sig själva luktar väldigt starkt, men det tror jag till stor del är ett släktdrag. Så kolla med uppfödaren hur pappa mus luktar innan du köper. ;)
Tack för ditt jätte bra svar!
Hur stort ska akvariet vara?
Trodde mitt var rätt litet men när jag kollade nu var det faktiskt rätt stort! Så man kan inte ha locket som hör till akvariet?
Kan självklart fixa när av något slag då jag har till kaninerna!
Spån har jag ju till mina kaniner, kutterspån men om det inte är bra kan jag fixa annat i så fall. Är det lätt att få tag på alspån eller aspspån?
Okej, men då är kosten lite som hamstrarnas!
När hamstrarna inte finns någo mer och den ända kaninen som bor inne har blivit utslängd så kommer det vara väldigt ensamt på mitt rum och jag älskar att ha något litet att pyssla med medans jag pluggar. Nu har jag kaninen som klättrar på mig men han ska ut när det blir varmt så vill ha någon liten att kela med!
Okej, ja jag tycker kaninen luktar lite, men märker ju inte av dom ute i alla fall, men jag byter burar rätt ofta då jag tycker om att pyssla hos dom. Så sån lukt är inga problem. Men det är väl mer om musen luktar i sig! Men ska höra med uppfödare!
Går det att ha två hanar tillsammans?
Sen läste jag det där med bo material att dom skulle ha något att boa med. Precis som hamstrarna. Tidningspapper antar jag att man kan ha. Men finns det något annat?
Jätte tacksam för svar!

^_^ Inga problem.
Tja, där har jag blivit lite förvirrad själv. Om jag har förstått det rätt ska den kortaste sidan på buren vara 20 cm. Men stephanie här på sidan har fixat en burräknare så att du kan räkna ut om din bur är stor nog. =)
Är det ett glaslock då, som hör till? Det beror på hur täckande det är. Det kan bli väldigt fuktigt om det inte är tillräckligt ventilerat. Annars, när det gäller nät: Om du har andra djur som vill in kan vanligt hönsnät (storleksmässigt) fungera fint. Om det är mössen du vill hålla inne måste du däremot ha ett riktigt finmaskigt nät. Och är du orolig för rymning hos mössen är ett välventilerat glaslock inget bra rymningskydd eftersom de lätt pressar sig ut.
Testa kutterspån först du, så kan du byta om du märker något rinn i ögonen eller nysande. =) De flesta djuraffärer brukar ha al eller aspspån, oftast nickos alspån. Det ser ut som små träbitar snarare än spån. Så eftersom det är så… platt är tidningar och toapapper för bobygge ett måste.
Jaså. =3 Ja då kan du ju säkert blanda samma som du gör till dem, ungefär.
Det förstår jag. Det blir så tomt utan lite prassel i rummet och nån som pockar på ens uppmärksamhet som man kan ta upp och mysa med. Jag har runt 20 möss och två kaniner i mitt rum - om de plötsligt försvann skulle jag väl bli galen. XD
Du kan ha två hanar tillsammans, två bröder oftast. Tyvärr blir de nästan alltid osams i längden (när de är två månader, eller två år t.o.m). Det är ovanligt att de bor ihop fredligt. Man kan absolut skaffa två hanar, bara man är beredd på att man kan behöva dela dem. Jag har haft flockar av hanar som bott fredligt ihop, men så har en eller annan i flocken behövt plockas ur för den blivit kaxig.
Ja, tidningspapper är som sagt ett jättebra val som är lätt att få tag på. Många rekommenderar strimlade telefonkataloger. Toa eller hushållspapper är jättebra och mjukt. Bomull (dyrt men uppskattat), kartong som de själva får strimla och boa med. Allt i papper fungerar bra. Även tygbitar. Hamsterull (eller vad det heter) är däremot inte rekommenderat eftersom möss har fastnat och gjort sig illa i det.
Den där räknaren var super smart.
Kan tydligen ha tre stycker.
Vill ju ha hanar så det kanske är smartast att skaffa en?
Fast det är ju för mig inga problem att skaffa en till bur. Så kanske två, beror ju lite på vad som finns på marknaden!
Nja det är inte ett glaslock utan ett svart lock som har lampa och grejer i, såklart ska jag inte ha på lampan då det kan bli varmt och så. Det är mer för att mössen inte ska rymma har inga djur som skulle vilja komma åt dom!
Ja men det låter lite likt hamstrarna!
Men då ska jag testa med kutterspån först då!
Du vet ingen som har en liten till salu eller på g? 
#1 Vad heter 4-sädesblandningarna som finns i affären?
#5 grynblandning bla det är gryn av korn, råg, vete och havre sedan finns det 4korns kross med
#6 Tack, men jag syftade på tillverkaren av produkten, vet att axa har någon men det verkar inte finnas på "mitt" snabbköp. :/
grynblandningen är axa

Ja, visst är den. =D Hurra för Stephanie!
Möss är ju mysiga, så om de börjar bråka och man får gosa extra med två är det ju ingen större uppoffring. Men viktigast är ju att hitta möss du verkligen tycker om, hona eller hane. Så marknaden spelar ju stor roll.
Aha, aha… Med små 'streck' till lufthål typ? Vissa möss lyckas få det för fuktigt med sådana lock, men vissa fungerar det bra för (fråga inte varför, har ett akvarium med sånt lock och olika möss gör olika fuktighet o_0). Håll koll bara, på om det blir små vattendroppar eller känns lite varmt och fuktigt i luften när du tar bort locket.
Hmm, jo jag vet att det finns några här och där. Vet dock inte exakt vilka var. Mitt tips är att kolla i till salu- eller avel-grupperna. =) Ett tips: Om du kan ta dig till uppsala-mötet den 6 Mars så kommer många uppfödare dit och kan säkert ta med en mus till dig dit. Bor du längre bort går det ju ändå oftast att fixa. Sen tar många med möss du kan klämma och känna på där också.
Jag kommer inte ihåg namnet på den som inte är axa… eller så kanske det också är axa… den är ekologisk har jag för mig. Jag ska kolla imorrn när jag köper nytt så rapporterar jag in då.
Men då testar jag och om det blir för fuktigt så skaffar jag mig ett nät om det nu behövs
Vet du vart mötet ska vara, jag antar klubbrummet?
Kommer det vara skyltat och så?
Vad är det för foder och så man ska ha, tänkte åka och inhandla lite saker för att förbereda mig! Sen måste jag handla lite grejer inför mina kullar då tänkte jag passa på att fixa lite mus grejer!
Finns det något bra märke på foder i djuraffärer?
Är det något mer jag kan behöva köpa?
Vad dricker dom ut? flaska eller skål?
Hus och stockar och lek grejer har jag i massor med tanke på hamstrarna plus att jag har råkat fått dubbelt av allt 
Måste verkligen tacka dig för att du är så trevlig och hjälper mig!

Jag hittade det inte nu bara därför. ICA hade varken axas eller finax (hittade som sagt inte, men tror det är det märket) fyrkornsblandning. Men de hade en egen sort som var samma skit. XD
Åh, ingen aning faktiskt. =#O Det är mitt första årsmöte. =) Om du vill så kan du få mitt nummer så kan jag möta dig vid ingången och visa dig dit det är?
Jo det är ju fyrsädesblandningen (ICAs, finax, axa, frebacos osv) och sen en påse kanariefågelblandning (t.ex.) från butik som du kan blanda.
Nej. Tyvärr inte. Det är bara en massa färgglada klumpar i, för mycket solrosfrön osv. x_x Det vore så skööönt att kunna köpa därifrån.
Ibland köper jag däremot nån sån blandning från djuraffären (lyxigare sort) och har 1 del sån till typ 10 delar säd och frön. Som lite omväxling och godis bara.
De kan ha vilket som. Flaska är ju alltid mer praktiskt eftersom de gärna fyller vattenskålen med spån och skit.
<=) Åh men det är verkligen inga problem. Det är alltid kul med nya musmänniskor - och alla var så snälla mot mig när jag var ny. ^.^ Men det är roligt att blir uppskattad. =#3
Åh det skulle vara jätte snällt, jag PM:ar mitt nr till dig!
Okej okej ska försöka fixa något bra foder till dom/den.
Har lusläst alla Artiklar här inne, hihi, så ska väl kunna hitta något i alla fall som passar!
Ska se vad jag hittar imorn om det blir skål eller flaska, eller vem vet kanske båda?
Det är skönt att vara ny men inte bli utstött för det och dum förklarad.
Det blev man ganska hårt när man kom in i kanin världen men sen efter ett tag så blev allt en dans på rosor. Men är skönt att man kan vara nybörjare utan att bli hackad på eller så!
Sen har jag läst läst och läst nu för att lära mig som mycket som möjligt! 

Gör det. =3
Ja, det är ju inte så komplicerat. ;D
Det blir lyxigt för dem. XD
Det är så det ska vara tycker jag, man ska inte bli illa behandlad för att man är ny. Usch, har hört att råttvärlden är ganska tuff också. Jag förstår inte riktigt varför. Man ska väl vara glad att fler människor intresserar sig för djuren och faktiskt försöker lära sig mer. =D
Det är ju toppen. Och sen har du alltid mus.ifokus forumet här om det är nåt du inte hittar svaret på. Yay för internet. =3
Ja jag känner mig jätte välkommen, det känns bra! 
Skickar över nr nu! Kommer komma runt tio, halv elva!

Okej, då har jag koll på mobilen runt 10-11 då. =)