Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2105 ggr
ivanhoe81
0

krångel igen

förra gången hade jag problem med en sorts ohyra, nu har jag det med en ohyra som det inte finns någon bot för (människan)
de respekterar att hundar skäller hela nätterna, borrmaskiner som borrar i betongväggar varannan dag men att det luktar lite nu under vinterhalvåret tolererar de inte, visst jag har ganska många råttor men det är bara tillfälligt då det var 25 råttor som mellanlandade hos mig då de ska vidare till nya hem (4 har redan flyttat till folk som älskar dem och en märkte jag är sjuk då hon inte kan skita själv utan jag måste trycka ut skiten på henne)
en kompis som bor i hus kommer överta 11-12 råtthonor och ett stort gäng med hanar för att jag inte ska få mer klagomål pga lukt i trapphuset (men det är inte grannarna som klagat

jaja jag kommer inte att tänka så mycket på det imorgon, har blivit medbjuden på en strecka på svenska rallyt då de ansåg att jag behövde ha något annat att tänka på än mina problem just nu
gratis resa och gratis inträde på en strecka här i värmland
är glad att jag har folk som bryr sig och så om mig (är inte van att folk gör det förutom att då de ska trycka ner mig lång under jordens yta)

någon mer här på mif som ska ut i värmlandsskogarna och kolla på denna härliga sport

Grodan
0

Jag förstår dig, har samma problem. Måste minska antalet djur pga grannar. Konstigt nog verkar de irriterade över att jag har iller.

Mitt upp i depp över att hunden är sjuk och över att jag bor för långt bort från ställen där jag kan tänka mig jobba…

Livet är skit. Men… DET GÅR ÖVER!!! Flört (Livet alltså!! Tungan ute)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

ja jag orkar inte med något just nu, jag håller på att mura in mig själv bakom en stor mur, jag drar mig bort från andra människor mer och mer

hos mig är det inte grannarna som klagar de får inte in någon doft i deras lägenheter, har frågat de som jag träffat om de stör sig något på den tillfälliga doft som jag har, de säger den är ju bara i trapphuset inte inne hos oss och då är det grannarna runt mig som jag pratat med
det är vaktmästaren och vdn som klagar och de verkar vara sådana som tycker att jag lika väl kan avliva mina djur

men jag håller på att göra mig av med de som kom till mig under en tillfällig tid som ska vidare då jag fått pengar igen men de verkar tycka att det tar för lång tid ju (får pengar till bensin så att jag kan besöka mina vänner runt den 18de denna månad)
nej jag drar mig undan folk ju, jag kan inte stå och städa burar 3 gånger i timmen ju, skulle aldrig hinna det
musburarna , kanin/marsvinsburen och hamsterburarna 1 gång i veckan,  råttburen 2-3 gånger i veckan, gerbilburen 1 gång i månaden

Grodan
0

Ok, men då har du ju bra grannar. Jag har alltid haft det tills nu…

Och så har du ju några vänner som bryr sig om dig, det visar på att du själv är en bra vän. Det är svårt att vara. Tro mig, jag vet.

ivanhoe81
0

ja jag försöker vara en bra vän, jag gör en del misstag men det gör alla

ivanhoe81
0

lite uppdatering nu

svenska rallyt missade jag pga att jag somnade om framför tvn

sedan idag så hade jag en kompis här och jag frågade om det luktar ínne hos mig, han luktade ordentligt och sa inte så starkt, sedan kom det 2 andra som sa att det luktar (men inte lika starkt som förra veckan)

så de som säger att det stinker måste vara sådana som inte har djur själv för han som säger att det knappt luktar någonting är uppväxt bland djur och hade djur senast för 3-4 månader sedan, de som kom efter har en utekanin och de tyckte att det luktade så alltså går de efter djurvana vad deras näsa är van vid

RosaKiwi
0

Tråkigt med sådana männsikor =(

Vi har ockå en RIKTIGT gnällig granne. Inte för att här luktar…vi har inte många djur jämnfört med andra uppfödare. Vi har bara i väldigt liten skala.

Men hon kom in och klagade att hundarna hade skällt 2 timmar….hmm…vad konastigt sa vi…Dem har vatt Hos sambons mor. Dem har bara vatt ensama i 20 min. Oj vad arg hon blev när vi sa det!

Då frågade vi grannen på andra sidan om oss. Han sa att det var inte konstigt att dem hade skällt en liten stund. (Vi bor i radhus där dem sitter ihop 2 och 2) Vi hade hundarna instängda i sovrummet med fönstret mot baksidan. Ja då hade hon gått in på vår baklsida och stått och glott in på hundarna och då hade dem gått igång.

Hon är så fruktansvärt gnällig….det räcker väl att jag säger att vi hade missat nått ogräs vid staketet när vi hade klippt gräsmattan. Det hade växt in på hennes sida ca 3-5 cm. Och då klagade hon på det :S

Vi har bott här ett år nu, innan oss bodde här en pensionär.

Men grannens barnbarn ska få sitta och skrika som en idiot i flera timmar på hennes baksida. Han är gammal nog att veta att man inte får skrika. Och det brukar låta som om dem e påväg in genom väggen som dem slår.

Ursäkta att jag lånade tråden lite. Men ville mest berätta att du ska inte ta det personligt. Det finns sånna gnälliga människor ÖVERALLT!

Vi skulle fått en fristad där vi får bo med våra djur utan gnälliga gubbar och kärringar haha xD

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Nali
0

#6 grannfejden, nästa? Flört

RosaKiwi
0

haha xD Man börjar under :P

ivanhoe81
0

#6 du får låna denna tråd hur mycket du vill, känns skönt att veta att det inte enbart är jag som har problem

jag har skällande hundar och några som borrar i betongväggar hela tiden och när jag har sagt om det då ska jag anpassa mig enligt bostadsbolaget men när det handlar om mig så är det fortfarande jag som ska anpassa mig till de som inte ens bor här

RosaKiwi
0

Tack =)

Ja, ibland kan man undra hur folk tänker!

ivanhoe81
0

trodde att det lagt sig lite tills jag fick ett (o)trevligt besked idag

jag har bara över helgen på mig att få det luktfritt sedan riskerar jag att bli vräkt :(

Nali
0

#11 aaaaj :/ hur mycket djur har du? du kanske ev. kan hålla dom hos vänner ett tag? Du kan inte på något sätt förklara för dom att du precis flyttat ut massor med djur och att lukten inte lägger sig direkt? annars kanske du får spraya en hel del parfym flaskor… Hoppas allt ordnar sig! Rynkar på näsan

ivanhoe81
0

dom kommer inte lyssna på det tyvärr då de redan bestämt sig

de försökte erbjuda mig en annan lägenhet i 2 veckor mot att de skulle sanera min lägenhet gratis men enda kruxet var att jag inte skulle få ta med mig något djur dit eller tillbaka till min lägenhet igen

har frågat de vänner som jag har men ingen kan ta emot något djur just nu, några väntar barn en annan har fått klagomål på att de har för mycket djur (de har hyrt ett hus ute på landet)

måste välja ut några som ska säljas eller i värsta fall något som jag inte vill :() har lite för många möss, råttor är nere på 15 hanar just nu, möss ja det är 20 hanar honor har jag inte räknat men det är nog runt 30-40 st, sedan har jag just nu 3 katter men en av dem kommer flytta nästa torsdag sedan har jag 1 kanin som går tillsammans med 2 marsvin (kaninen vägrade äta mat innan jag skaffade marsvinen) 1 chinchilla /som vägrar gå tillsammans med en annan chinchilla) och 1 gerbilhona som jag fick för ett par veckor sedan men inte hunnit iväg och skaffa någon kompis till än

så jag har en hel del djur här hemma

Nali
0

# 13 fodervärd är kanske en lösning? att någon annan här och från dom andra iFokus sidorna har dom hemma hos sig ett tag och att du sedan får tillbaka dom när du har möjlighet till det?

ivanhoe81
0

oki tack för tipset ska kolla runt lite imorgon hur jag ska lösa detta iallafall, nu måste jag sova

ajanki
0

Håller tummarna att det löser sig på nåt sätt!!

Grodan
0

#11 Åh, det var värsta beskedet någonsin man kan få.

Du måste minska ner djurmängden. Och städa mycket oftare. Möss du köpt från uppfödare kanske du kan lämna tillbaka till dem, annars kanske du kan lämna in dem på zoo eller sätta in en annons på blocket om att djur omplaceras akut. Alternativt att du söker en lokal där du kan ha dina djur.

Det är det enda råd jag kan komma med. Det är lönlöst med luftrenare försöka täppa för dörr, ventilation el dyl för att förhindra att lukt sprider sig.

ivanhoe81
0

har kört en massa råttor till en kompis, mössen som jag har kommer inte från några andra uppfödare eller jo några men det är honor och 1 hane resten har fötts här hos mig

ska städa det rummet som de är i nu från allt bös men mina 15 råtthanar har som sagt flyttat till en kompis nu och tydligen var det buren som stank så mycket trots att jag precis hade rengjort den med virkon

ska testa på detta sätt nu när råttorna är borta iallafall sedan ska jag sätta ut en skål med ättikasprit inatt då det tydligen ska dra åt sig lukt

jag hoppas det går bra, tror att de nöjer sig med att lukten minskar hela tiden istället för som det var förut kanstant nivå eller ökade

vet inte om jag orkar städa burarna oftare än jag gör och det är 2 gånger i hanarnas burar i veckan och runt 1 gång i honornas burar i veckan

ivanhoe81
0

bara för 1 vecka sedan körde jag 12 honor och 7 hanar till en kompis för att hon skulle ta hand om dem nu körde jag upp mina 15 favoritråttor upp dit med

han som är djurvakt åt mig då jag åker bort kom förbi och eftersom att jag saknar luktsinne så bad jag honom att lukta och han sa att doften hade minskat rejält

blir det mer krångel så ser jag bara en enda utväg till och det är att köra upp min kanin som går tillsammans med 2 marsvinshanar till den kompisen med

men det var nog råttorna som stank mest, trots att jag använt virkon i burarna så hjälpte det inte deras urin fastnade i plasten och i gallret, gallret hade jag aldrig någon tanke på att rengöra men hyllor, hängmattor och botten rengjorde jag men inte tillräckligt

tur att min kompis hyr ett hus ute på landet för nu har hon 35 råttor hos sig
19 hanar och 16 honor, några av hanarna som jag körde upp körde jag till dem för att de skulle få gå över regnbågsbron

Nali
0

#19 vad bra! Det verkar som att allt börjar lösa sig smått

ivanhoe81
0

lite ny info han har varit här och luktat i trapphuset igen, han har sagt att det luktar betydligt mycket mindre nu men det luktar fortfarande från min dörr

ska tydligen vänta hit några från miljö och hälsa för att kolla till djuren etc, hoppas de ringer till någon annan före som följer med dem ner för jag öppnar inte för sådana som jag inte känner igen och det har jag förklarat för vdn via mail

enda som de kan påpeka om burstorlek just nu är för min ensamma chinchillahona den är lite mindre i bottenyta än vad som är lagligt men däremot är den 2 meter hög

sedan kan de klaga på att jag har en gerbilhona helt ensam men det beror på att jag inte hunnit köra 10 mil enkel väg till närmaste seriösa djuraffär för att köpa en till hona

Grodan
0

Ärligt så FÅR det lukta djur när man har djur, precis som det luktar vitlök när man lagar mat med vitlök. Någon måtta får det ju vara.

Jag är själv så jäkla sur över allt tjat om lukt. Där det bor djur, luktar det djur. Eller har VD´n för ditt boende djurförbud i huset?

Om det bara är genom dörren lukten kommer igenom så känns problemet lätt att åtgärda genom att täta dörren eller någon åtgärd för att inte låta lukten sippra ut. Går det som hos mig genom ventilationen så är det värre…

Nali
0

#22 håller med dig till 100%, har man djur så ska det få lukta djur. Det är ju en grej om man har ett zoo i en tvåa men har man bara några djur så ska det ju få lukta djur. Låter orättvist att om kastar ut alla djur bara för att det luktar speciellt om det är bara utanför dörren och inte i hela trapphuset, men som sagt är det svårt att ha djur i en lägenhet :/

ivanhoe81
0

man får ha djur i lägenheten men det får inte komma någon lukt ut, men väsen från djur är ok och att granarna ställer illaluktande soppåsar en hel helg utanför dörren

jag mår inte bra just nu då miljö ochhälsa ska komma (har fått reda på att det är samma sak som länsstyrelsen)

lukten i trapphuset är stort sett borta men han vill väl inte att lägenheten ska bli förstörd eller något, utan att han ska kunna hyra ut den direkt igen, men lägenheten är gammal och har brännmärken i golvet, golvet på toan är löst så vattnet kan fastna under den etc men det bryr de sig inte om det är bara lukten från djur som de verkar klaga på

Mymlan
0

#24 Räkna ej med att de ringer innan det gör de aldrig just för att folk inte ska städa eller smussla undan djur innan de kommer..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ivanhoe81
0

jag vet det, det är en som jobbar på socialtjänsten som ringt till dem (men har inte hört något om hon fått tag på dem än) som bett dem att ringa till henne först så att hon kan följa med dem ner till mig för jag öppnar inte dörren för någon jag inte känner

de kanstå och ringa på dörren i flera år och sedan gå där ifrån utan att jag öppnat, jag tar alla som jag inte känner igen som försäljare och jag vet inte hur mycket skit jag köpt för att jag inte kan säga nej, därför öppnar jag enbart om jag känner igen de som står utanför dörren

ivanhoe81
0

och ringer de så måste de ringa från ett känt nr så enda sättet som är bäst att nå mig på är via brev och sms

Mymlan
0

#27 Räkna ej med det för de ringer inte. Kommer de inte in så ber de bara polisen om handräkning så kommer de in. Lagligt..

ivanhoe81
0

jaså men hon som ringde dem bor inte här och meddelar inte mig eller någonting
och då hon jobbar på socialpsykiatrin så kommer de nog lyssna lite mer ju

Vattnadal
0

#29 Precis som Mymlan skriver, så kommer de in. De har laglig rätt att gå in oavsett om du är hemma eller inte, om de misstänker att djur far illa.

Se till att alltid ha mat och vatten i burarna, städa burar ofta och ha inte för små burar, för man kan åka dit på en cm, om det är paragrafryttare som kommer. Är matskålar tomma, saknas bomaterial, kaniner utan hylla od, är sånt som man åker dit på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Det är olika beroende på vart man bor, men visst kan länsstyrelsen (miljökontor/hälsogrejs) ringa innan, precis som de kan skriva brev osv.

Vad jag vet gör de endast hembesök om de har mottagit anmälan om vanvård.

Mymlan
0

#31 Stockholm gör det inte, då jag varit i kontakt med dem ang en kvinna här på bygden med djurförbud men ändå har katter..

ivanhoe81
0

#30 om de har laglig rätt att gå in så måste de väl ha husransakan eller?? vet att poliser måste ha det för att ens få gå innanför dörren om man säger nej till om de frågar om de får komma in

Evelyn
0

#33 Vad jag fått höra så behövs ingen huransakans order, det räcker med starkt misstanke om brått.. Är dock inte helt hundra på att detta stämmer, har bara hört/läst det någonstans!

ivanhoe81
0

har hört att inte ens poliser får gå in utan husransakan utan får enbart vakta huset och ta dem utanför isåfall men jag kan ha fel

Grodan
0

#31 ok

Grodan
0

Ivanhoe, har du funderat något på att investera i en luftrenare? Kanske kan du fråga personerna från länsstyrelsen om de vet något sätt att få bort lukten med luftrenare el dyl? Kanske vet de?

ivanhoe81
0

jag vet inte, de måste komma hit först och går de bara in så tar jag det som hemfridsbrott och då får man använda det våld som krävs för att få ut dem ur lägenheten

men ska fråga dem om de ringer min kontaktperson på socialpsykiatrin först

Mymlan
0

#35 De skaffar husransakan de får de rätt snabbt.. Det gäller för dig nu: Städa överdrivet mycket, varje dag, dammsug, skura golven, städa burar, gör allt överdrivet mycket. Saknas det matskålar sätt in, rengör flaskor, vatten varje dag.. Doftgran *finns de med mild doft* kan hängas upp i hallen men inte så de kan se den..

Får du anmärkning så får du en tillsägelse sedan vill de se efter ngn dag/vecka att du fixat de punkter de sagt till om.

Har du otur så anser de djuren far väldigt illa så kan de ta dem direkt men det ska vi inte hoppas på..

ivanhoe81
0

#39 enda som de kan fara illa av är för mycket mat, hon som tog hand om råttorna har fått sätta några av dem på diet

Grodan
0

Jag hoppas och tror att de inte kan anmärka på skötel och bostad, utan mer på antalet. Värden vill helt enkelt inte att du har så mkt djur. Så är det ofta. Folk gnäller över att man har så mkt djur… Det är så tröttsamt, så det gäller ju att hitta ett boende där man kan ha alla sina djur i lugn och ro utan att störa någon…

Digitalis
1

Råttlukten satte sig i tapeterna och i nästan alla textiler hemma hos mig, men så fick råttorna väldigt mycket frihet också.

Hyresvärdar kan i princip bara klaga om husdjuren smutsar ner eller förstör en lägenhet, eller om djuren uppför sig på ett sätt som stör grannarna. Så länge man sköter sig och djuren så ska det inte vara ett problem. Inte ens i hus där det uttyckligen står i avtal att man inte får ha djur behöver man bry sig om detta om det inte finns särskilda skäl, som att huset är allergisanerat.

Jag tycker personligen att det låter som att du har ett mindre zoo hemma. Både råttor och mushanar har en tendens att lukta en del, så att ha den mängden djur när man inte kan bedöma lukter är kanske inte så smidigt ändå?

//frida

ivanhoe81
0

råttorna är borta nu ju

jag vill ha många djur, skulle jag kunna så hade det stått burar från golv till tak i varenda rum

har läst till lite nu är det ju pga doften i trapphuset som de klagat på men så länge doften stannar i lägenheten så ska de inte klaga ju

om jag har ett mindre zoo vad har då inte min kompis som har råttor, möss, hundar, katter, kaniner etc visst de hyr ett hus ute på landet så där finns det ingen vaktmästare som klagar

jag vet vad som kommer hända om jag mindskar för mycket på djuren och det är att jag kommer hamna på psyket, mina djur är det enda som håller mig uppe
jag mår bra av att pyssla med burstädning, kela med de möss som sitter på burkanten och väntar på mig

jag letar för fullt efter ett slitet hus som jag kan hyra som ligger långt från folk, förstår inte varför alla lägenheter ska vara staplade precis bredvid varandra när man kunde göra dem som små hus så långt från varandra (det kanske märks att jag har fobi mot folk och den blir inte bättre av allt detta, mitt enda sällskap är djuren och de som har mycket djur)

Vattnadal
0

Polisen får inte gå in hur som helst, men djurskyddsinspektörerna FÅR göra det. Försöker man hindra dem räknas det troligen som ett brott, misstänker att man kan bli inburad tillfälligt då.

Jag vet att det är ganska vanligt att vissa rabiata djurskyddsinspektörer kan beslagta djur, tom avliva akut, utan att ägaren ens är hemma och kan tala för sin sak. En kvinna kom hem och på gården låg hennes häst nödslaktad under en presenning. De har rätt att göra så, och när det handlar om djur som vanvårdas, så tycker jag att det är rätt. Fast tyvärr drabbas vanliga människor av paragrafryttare ibland. Då kan det bli fel, väldigt fel.

Min inställning är: Kommer det någon hem till mig, ska jag vara trevlig, bjuda på kaffe, vara extremt tillmötesgående och så. Det tipset har jag fått av bönder, som har miljö hos sig då och då. Hamnar man på fel kant med dem blir det lätt jättefel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ivanhoe81
0

kommer någon hem till mig oanmäld eller som jag inte känner så tar jag till det våld som krävs för att få ut dem, det är lagligt, först tillsägelse går de inte då så kan jag ta i hårdare och en förbannad ivansson är inte att leka med

StillaSinnet
0

men Stefan…om lagen säger man FÅR gå in med ett tillstånd, typ husransakan, så kan du inte använda våld.

Dessutom måste jag påpeka en sak…egoism är vanligt. Jag menar när man har sina djur för att man mår bra av det och kanske inte klarar sig utan djuren för då mår man dåligt. Jag är likadan vill jag påpeka. jag mår också bra av djur, men man får ändå sätta in det i ett helhets perspektiv.

Under 10 år fick jag leva utan djur därför att min sambo och min son är pälsdjursallergiska. Sambon kan man ämna men sina barn säljer man inte på blocket direkt… Tillslut fick reptilerna bli ett substitut tills vi löste problemet genom en fristående stuga där jag nu kan ha mina möss.

Man kan faktiskt inte kräva att omgivningen ska ställa upp på min hobby, det bara är så! Ibland får det lov att bli ett glapp i djurhållningen tills man har löst det på ett bättre sätt hur hårt det än känns. Ser du dig om efter annat boende nu då? Det skulle jag göra direkt. Lämna det här bakom sig och satsa på något med bättre förutsättningar.

Och att ha ett zoo hemma kräver inte bara godkännande av miljö- och hälsa. Det kräver också hygienutrymmen och kraftigare ventilation. Om man tittar i taket på zoobutikernas djurrum så finns det 3-4 insugstrummor för att luften alltid ska vara ok där.

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
0

men Stefan…om lagen säger man FÅR gå in med ett tillstånd, typ husransakan, så kan du inte använda våld.

Dessutom måste jag påpeka en sak…egoism är vanligt. Jag menar när man har sina djur för att man mår bra av det och kanske inte klarar sig utan djuren för då mår man dåligt. Jag är likadan vill jag påpeka. jag mår också bra av djur, men man får ändå sätta in det i ett helhets perspektiv.

Under 10 år fick jag leva utan djur därför att min sambo och min son är pälsdjursallergiska. Sambon kan man ämna men sina barn säljer man inte på blocket direkt… Tillslut fick reptilerna bli ett substitut tills vi löste problemet genom en fristående stuga där jag nu kan ha mina möss.

Man kan faktiskt inte kräva att omgivningen ska ställa upp på min hobby, det bara är så! Ibland får det lov att bli ett glapp i djurhållningen tills man har löst det på ett bättre sätt hur hårt det än känns. Ser du dig om efter annat boende nu då? Det skulle jag göra direkt. Lämna det här bakom sig och satsa på något med bättre förutsättningar.

Och att ha ett zoo hemma kräver inte bara godkännande av miljö- och hälsa. Det kräver också hygienutrymmen och kraftigare ventilation. Om man tittar i taket på zoobutikernas djurrum så finns det 3-4 insugstrummor för att luften alltid ska vara ok där.

-L

StillaSinnet
0

-L

StillaSinnet
0

ursäkta dubbletterna men nya iFokus vill inte samarbeta med mig *arg*

Grodan
0

Det där med ventilation är viktigt. Vi musägare skulle behöva gå kurs i det, så att vi kan på lätt sätt få bra luft och lukt i vårt hem där vi har våra djur.

Jag har köpt pissoff nu. Städar musburarna 2-3 gånger i veckan och sprayar med pissoff 2 gånger per dag. Detta för att jag också har problem med klagomål på lukt.

Tyvärr tål jag inte pissoff så bra märkte jag och jag är orolig för att mössen inte heller tål det, men jag har det som en tillfällig lösning. Mina möss måste flytta! Och jag hoppas givetvis kunna flytta till en bättre bostad, dock behöver jag kunna ta reda på mycket om den innan jag flyttar in - tex hur det fungerar med ventilation, hur gnälliga grannarna är osv.

ivanhoe81
0

jag får ha hur många smådjur jag vill som sällskap, har frågat länsstyrelsen om hur många smådjur man fick ha och svaret var det finns ingen begränsning om hur många smådjur man får ha kopierar det som de skrev till mig

Hej Stefan,

Det finns ingen begränsning på hur många gnagare man får hålla som
sällskapsdjur.

Vänliga hälsningar

Claes Anderson
Jordbruksverket
Avdelningen för djurskydd och hälsa
Enheten för sällskapsdjur (inkl CITES-frågor)
551 82 Jönköping
Tfn 036-15 51 39
claes.anderson@jordbruksverket.se

ja med husransakan men utan det kommer de inte in hos mig utan att ha anmält det innan till mig som vattnadal säger att de kan göra utan husransakan

jag letar som fan efter ett annat boende men de flesta vill att man ska ringa dem och inte ta det via sms eller mail
jag behöver 100 år på mig för att orka ringa någonstans och morsan tycker att jag ska bo kvar där jag är så hon vägrar hjälpa mig
sedan finns det inte så många boenden här i kommunen som jag bor i, flyttar jag någon annanstans så förlorar jag all hjälp och sådans som jag har här

Grodan
0

Ok, så då har du två val: bli av med din bostad eller gör dig av med de djur som luktar illa (enligt värden).

Och det är inget unikt, vi är många som ställs inför dessa val när vi har djur, inget jobb eller svårt att hitta ny bostad.

ivanhoe81
0

har redan gjort mig av med de djur som luktar ju, men doften försvinner inte på 2-3 dagar ju, kan ju inte vädra som jag vill nu heller utan att riskera hälsan på mina djur, till sommaren ska jag vädra ut allt ordentligt så att den doft som finns kvar i lägenheten efter mina 15 råtthanar försvinner

ivanhoe81
0

har redan gjort mig av med de djur som luktar ju, men doften försvinner inte på 2-3 dagar ju, kan ju inte vädra som jag vill nu heller utan att riskera hälsan på mina djur, till sommaren ska jag vädra ut allt ordentligt så att den doft som finns kvar i lägenheten efter mina 15 råtthanar försvinner

Grodan
0

Du kan tvätta väggar och textilier och ställa pytsar med ättika samt spraya pissoff för att få bort lukten.

ivanhoe81
0

har ett annat medel som jag fick från socialpsykiatrin Hygilen (sanitärrengörningsmedel), ättikasprit står i en skål i djurrummet just nu för att suga åt sig lukt, har hittat en 220V fläkt som passade i ventilationsluckan etc

valde det rummet som djurrum då det är målade väggar i det rummet inga tapeter som i resten av lägenheten

alla kläder som jag hade i garderoben tog morsan med sig för att tvätta åt mig etc

ska bara få tummen ur röven och fixa iordning skurvattnet som jag ska skure djurrummet med, fick ett medel av ett par kompisar som ska suga åt sig lukt (Bio-golv eller vad det heter) men det får bli imorgon just nu är kraften helt borta i mina armar

Grodan
0

När jag städade ur djurrummet på en lägenhet jag hade hyrt i andra hand använde jag Ajax Citron. Jag skurade allt; väggar, tak, golv och fönster. Det luktade ingenting sen! (Då var inga möss kvar)

När jag flyttade från Sköndal för ett år sedan skurade jag inte muskammaren (klädkammare), för den hade haft (jättebra) ventilation. Ställde bara skålar med ättika och efter flyttstäd så fanns ingen djurlukt kvar.

ivanhoe81
0

nu har jag ställt in en bunke med ättikasprit i djurrummet, fixat iordning en blandning som jag ska torka väggarna med där inne
har micro biogolv och rengörningsmedel från euroshopper med citrondoft och virkon

de som jag fick medlet biogolv av sa att det är ett medel som ska suga åt sig doften

ivanhoe81
0

så nu har jag räknat igenom mina mushonor med så denna mängd med djur har jag nu hemma hos mig

50 möss (20 hanar och 30 honor)
6 roborovski dvärghamstrar (5 honor och 1 hane)
2 sibiriska dvärghamstrar (i varsina burar då de slåss med varandra trotts att de är mor och dotter)
1 gerbilhona (men ska snart skaffa en hona till så fort jag kan åka 10 mil enkel väg)
1 kaninhane som går med 2 marsvinshanar
2 katter
1 chinchilla hona

känns tomt hemma hos mig under 100 djur känns som om det är djurfritt ju och jag har bara 75st (om man inte räknar med blom eller bananflugorna i slasken som jag försöker spola bort)

MaaariaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#50 Det finns luktfritt Pissoff som funkar bra,om du inte tål den med lavendel eller citron.Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
0

#59 Modig du är som vågar räkna alla dina djur. Flört Jag räknar inte mina…

#60 Jag vet men det har nog inte med lukten att göra.

ivanhoe81
0

jag vill veta hur många djur jag har annars så känns det inte som om jag har någon ordning på dem

Grodan
0

Jag ser mina mer som individer än som antal, fast visst räknar jag att det kommer att försvinna 5 gamla mushanar här snart - 5 burar mindre!!!