Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 850 ggr
ivanhoe81
0

nu har länsstyrelsen varit här

de hade absolut inget att klaga på, doften som vdn hade klagat på är borta etc

de var inga som gick efter paragraferna utan de såg hur djuren hade det, de såg min ensamma gerbil men jag sa att jag inte hunnit sätta ihop henne, chinchillan såg de bara en skymt av då hon var ute och sprang i lägenheten de mätte buren men sa att jag kunde ha den, den var 48cm djup och 72 cm bred invändigt men man fick ha små skillnader om djurhållningen är bra

så vdn har inget att komma med att jag missköter mina djur, sedan skrattade de bara när jag berättade att de som tog hand om mina råttor fick sätta dem på diet, de skrattade och sa att jag har gett dem ett fint liv och god mat och önskade att jag hade kunnat ha dem kvar då jag klarat gett dem så fint men det är ju det med doften tyvärr

sedan såg de hur goa och fina vissa av dem är

de klagade inte ens på att jag inte har något hyllplan till kaninen men de tyckte att buren var fin då jag har en 2 våningsbur, sedan såg de hur marsvinen inne hos kaninen var och de tyckte bara att flera djurägare kunde ha det som jag hade

de sa att jag kommer få ett brev hem men det kommer inte bli någon mera träff då jag hade så bra ordning och djurhållning
rent och fint i burarna och allt som krävdes och mycket mer

de var extremt överraskade att jag hade så stor bur till mina 30 mushonor men trots att det är rekomenderat att ha max 9-10 i en flock så sa de inget då de hade tillräckligt med utrymmen att sova i etc

de tyckte att det var bra att jag hade tejpbitar där jag skrivit vad jag hade i burarna och allt och visste exakt vad jag hade i burarna

och katterna hade rund fin mage och allt de klagade inte de tyckte att det bara var fint och undrade vad de hade hos mig att göra då jag skämde bort djuren, misskötte dem inte för 5 öre (men de tyckte att jag skulle kosta på mig själv lite mer än jag kostar på djuren men det kommer jag aldrig att göra)

ivanhoe81
0

kan säga att de ringde min kontaktperson på socialpsykiatrin som följde med ner, då kom de ju in i min lägenhet

min kontaktperson förklarade orsaken hur det var och det och då var det inga problem ju

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, vad skönt att höra att allt gick så bra!!

Måste kännas helt underbart för dig!!

Är inte förvånad dock, jag har förstått att du är väldigt bra med dina djur! Men tyvärr så är det ju inte alltid att man blir rättvist behandlad ändå av folk som inte är djurgalna!

ivanhoe81
0

ja det är ju trist att man inte blir rättvist behandlad av djurgalna folk

men de ansåg att jag hade en av de bästa djurhållningarna som de sett

men jag är lättad iallafall, de var så trevliga och kelade med djuren och allt och de tog kort och skrev upp och skrev en stor text som de visade mig och det var

INGA DJUR MÅR DÅLIGT HÄR

jauchzet
0

Vad skönt att det gick så bra! Skrattande

Jag förstår att de inte hade någonting at klaga på hos dig efter din beskrivning av hur du har djuren! Låter toppen.

Jag tror att många tar för givet att om man har många djur så klarar man inte av att ta hand om alla ordentliggt och att några då blir misskötta. Nu fick de svar på tal! Glad

ivanhoe81
0

ja det är väl så men nu kommer de få se att de mår bra och allt, min klump i halsen som var stor som mount everst är borta

trodde att de skulle klaga på chinchillans bur men det gjorde de inte, visst de kunde inte se hur hon mådde men de fick se små skymtar av henne då hon sprang som ett skott förbi runt i lägenheten och gjorde sin favoritsyssla (leka och jaga runt på mina katter)

MP160
0

Åh vad glad jag blir för din skull Ivanhoe! SkrattandeSkrattande

Magda
0

vad härligt att allt gick så bra Skrattande

ivanhoe81
0

tack, nu kan jag försöka gå tillbaka till mitt normala liv igen

Grodan
0

Skönt, ivanhoe! Äntligen är det avklarat.

Men jag undrar ändå vad för slags lukt som krävs för att värden skall reagera sådär. Vet ju att min musuppfödning fått igång ett jäkla gnäll här, men å andra sidan verkar ventilationen vara helt fel i det här huset.

Jag är fullt medveten om att folk inte gillar att man har djur och har man väl fått ögonen på sig att man har t ex råttor och/el möss i lägenheten så kan man bli jagad med blåslampa enbart därför. Tyvärr förstår inte "folk" varför man har fler än 2 möss.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

ventilation det är enbart några fönster om man inte räknar med de 2 ventilationsuttagen som mer eller mindre blåser in skit i lägenheten än att drar ut (och de ventilationsutsugen är i badrummet och garderoben) sedan har jag uttaget över spisen som inte ens suger upp ängan från kokande vatten utan det sprids i resten av lägenheten, brandvarnaren kan jag inte ha öppen för då piper det i den varje gång jag steker korv unter köksfläkten

hade ju 15 hanråttor som jag städade åt ungefär 2 gånger i veckan och tydligen gjorde jag det inte så bra då doften satt kvar i plastbotten men när de flyttade så mindskade lukten betydligt mindre, lukten satt kvar i alla kläder som jag hade i garderoben och i gardinerna

jag kan inte förstå hur man kan stapla folk på så liten yta men bara för det så jagar jag inte folk med blåslampa

jag mår ju som sagt mycket bra då jag städar i alla burar men jag klarar inte städa en bur i onödan bara för städandets skull

den tiden som jag inte sysslar med djuren så sitter jag och mår dåligt av alla personer som finns runt mig (har fobi mot folk) och jag känner mig inträngd i ett hörn eller i en garderob med begränsat med syre

djuren är de enda som jag litar på för folk kan jag inte berätta något för utan att det är ute bland folk
har ju berättat saker för min psykolog som jag sedan fått höra av en bekant som också gick hos den psykologen att den berättat det för den personen
så där är orsaken till att jag mår dåligt bland folk, djuren är de enda som jag kan prata med, har möss som kommer upp i famnen och slickar mina tårar då jag är ledsen, några andra som busar med mig så att jag kan börja skratta etc, så jag klarar mig inte enbart med 2 möss
behöver ha mängder för att kunna känna mig behövd och ha någon att skämma bort

men jag vet att mina bekanta som är djurvakt åt mig har klagat på att det luktar ciggarrök, ruttnande sopor (som en av mina grannar ställer utanför dörren i flera dagar) etc men det är bara vi som har djur som får klagomål tyvärr, det sa de från länsstyrelsen med

frågade de som var här om det finns någon begränsning när det gäller burar men enda som fanns om var om man hade försäljning men inte till sällskapsdjur för då kunde man ha hur många burar som helst

ivanhoe81
0

men det kändes riktigt bra att få beröm av att ha fin djurhållning av länsstyrelsen

det gjorde att jag mår mycket bättre får då vet jag att jag gör det riktigt bra för djuren ju

Grodan
0

#11 Självklart! De har nog sett både det ena och det andra, de som besökte dig. Men tyvärr har ju någon anmält dig för vanvård, annars skulle de inte kommit på besök.

Människor är ett släkte för sig, helt klart. Det är ju dumt att tro så mkt gott om människor, för man ser ju ganska lätt om man bara kollar historien att människor är ett elakt krigande släkte. Dock gäller det att sålla med storhåliga durkslaget och faktiskt så kan man hitta några guldkorn. Bara här på mus-ifokus finns flera stycken riktigt stora fina guldkorn som sitter kvar när man skakar med storhåliga durkslaget. Skrattande

ivanhoe81
0

det var min vd (för bostadsbolaget) som anmält mig då han trodde att de var vanvårdade pga att jag har en hel del djur, fick höra att han trodde att det låg döda djur i burarna, att de gick i sin egna skit eller inte hade mat men det var med den gamla doften som 15 råtthanar fixade

jag litar verkligen inte på folk då jag har blivit så dåligt behandlade av dem

men tack för er som stöttat mig när det känns som om allt skulle ha rasat över mig och att det nästan varit dax att gå till kyrkogården för att sätta spaden i marken där

känner mig lättad över detta, men kvar finns hotet att vdn verkar vilja ha ut mig ur huset mest pga djuren och han ville ha in någon i lägenheten för att kolla hur lägenheten såg ut om den var förstörd eller hur det var, men jag vet hur lägenheten såg ut då jag flyttade in och det är bara  14 extrahål i väggarna där jag sätt upp en hylla i badrummet (med råd av en målare) och hyllor i vardagsrummet och 1 hål i väggen i sovrummet då jag förankrade en billybokhylla i väggen där, resten av lägenheten har bränmärken i vardagsrumsgolvet (vilket några hyresgäster före mig fixade) trasig dörrkarm som kommer av att badrumsdörren åkt upp och slagit i den av några tidiga hyresgäster etc

men enbart pga djurdoft kan han inte vräka mig för de från länstyrelsen sa att det inte luktade ett dugg och hon som följde med dem ner följde med in i djurrummet där hon inte brukade klara av att vara då jag hade råttorna och tillochmed hon sa att det inte luktade

UlrikaD
0

Du hade otrolig tur som fick en bra utredare helt enkelt. Jag hade koll här för några år sedan hos chillorna. Några av mina burar var bara 50x95cm i bottenyta istället för 50x100cm.

Jag var tvungen att kassera dessa nästan helt nya burar pga att det fattades 5 cm och bygga ett gäng nya.

Även fast jag fick med beröm godkänt på djurhållning, städning och hur de såg ut och mådde osv.

ivanhoe81
0

ja förmodligen sa de inget om chillaburen för den stog på vid galvel och ingen chinchilla i den då hon är ute och springer i hela lägenheten dagligen, min bur hade väl runt 48x71cm eller något sådant

jag sa att denna buren kommer ni nog klaga på, men hade jag inte sagt så så hade de nog klagat

sa att jag skulle bygga en ny bur i sommar då jag anser att den var för liten, men de sa det är en ensam chinchilla du hade sa du?? och buren är runt 2 meter hög, sedan är hon ute och springer på benen så jag klagar inte på buren jag har sett mycket värre burar till chinchillor

frågade om det inte står minst 0,5 på ytan och minst 50cm på kortaste och det gör det ju

jag hade utredare som såg hur djuren själva mådde inte hur deras utrymmen såg ut och de sa att man får ha några avikelser om djuren mår bra

hade ingen hylla till kaninen eller något hus till marsvinen men de sa att den buren som de hade så skulle de inte behöva ha hylla (en 2våningsbur som är lite under 50cm hög på varje våningsplan)

UlrikaD
0

Tycker det bara är hemskt att det ska skilja så beroende på vem man har turen/oturen att få.

Grodan
0

#16 Men så är det med allt.

ivanhoe81
0

ja men jag märkte ju även att jag kunde lagen bättre än de som kom hit och kollade

de var så veliga som att de inte är van att kolla burar och djur utan kolla något annat, det var jag som fick säga till de rätta utrymmena då de läste på fel djur etc hehehehe de kanske ansåg att jag är en som kan reglerna tillräckligt bra och sedan såg de hur kelsjuka några av mössen är etc så de sa att jag hade riktigt bra hand om djuren och jag gav dem bra burar och allt, de tyckte om att jag gav dem dokumentstrimlat tidningspapper iallafall då djuren kunde gömma sig som de ska kunna göra etc

UlrikaD
0

#17 Möjligt. Men om man är en myndighetsperson som är ute efter att kontrollera att lagen uppehålls ska de då inte säga nåt om den inte gör det?

Om burar är för små så ska man väl byta, annars finns ju lagen om storlek där till absolut ingen nytta alls.

Och att säga att någonting är ok bara för att de sett värre verkar ju också väldigt märklig.

Visst är det bra att de tittar på hur djuren mår och har det först och främst, men man borde ju ändå få en tillsägelse att ordna de saker som är olagliga.

Grodan
0

#19 Vad jag förstått så är det jäkligt godtyckligt. De kan hitta på saker som en person skall åtgärda bara för att de inte hittar något att anmärka på.

Men visst kan man ha tur att ordinarie kontrollant av smådjursägare är på semester och man får en vikarie som bara kontrollerat ladugårdar innan - då kan man ligga rätt bra till även om det inte är nystädat. Flört

Och måtten i det här fallet kunde de ju ändå inte säga något om, de verkade ju inte ha någon koll. Vad de i huvudsak skulle kolla var om djuren var vanskötta och det var förmodligen det de också i huvudsak tittade på.

Hyeonmu
0

Men åh Ivanhoe, vad glad jag blir! =D Jag var in och läste i din förra tråd och jag var ganska rejält orolig för hur det skulle gå. <={ Vad bra att de accepterade din bra djurhållning, det finns ju riktiga kräk också. Sådana som ser ett dammkorn i vattenskålen och skriver 'vanvård' i papprena. =/

Vi bodde t.ex. i mögellägenhet ett tag. När hyresvärden till SLUT lyssnade och skickade dit män (miljögubbar antar jag) - för att undersöka varför pappa fick anafylaktisk chock varje gång han gick in i lägenheten - så sätter sig männen ner, skrapar mellan mattkant och vägg och hittar ETT korn kattsand som kilat ned sig där. Sen rapporterar de att hela lägenheten är sanitär olägenhet och golvet ingrott med kattbajs… och att det var därför pappa var sjuk. 

Jag håller med dig och det är hemskt, rent ut sagt. Att det skiljer så mellan olika tjänstemän och även mellan olika läns- och kommunkontor. Inom allt, som Grodan säger. T.ex. är det 3 mån väntetid för att träffa psykläkare i Danderyd, 2 veckor i Täby. I Solna kan man få en person som följer en till och från skola så att man ska klara det, i Danderyd finns ingen chans att få sådan hjälp. En soc tant ger dig behandling när du säger att du mår dåligt, en annan skickar dig på anstalt. Och reglerna verkar bara vara där för att krångla till det och göra folk ledsna… >,>

Hyeonmu
0

Men åh Ivanhoe, vad glad jag blir! =D Jag var in och läste i din förra tråd och jag var ganska rejält orolig för hur det skulle gå. <={ Vad bra att de accepterade din bra djurhållning, det finns ju riktiga kräk också. Sådana som ser ett dammkorn i vattenskålen och skriver 'vanvård' i papprena. =/

Vi bodde t.ex. i mögellägenhet ett tag. När hyresvärden till SLUT lyssnade och skickade dit män (miljögubbar antar jag) - för att undersöka varför pappa fick anafylaktisk chock varje gång han gick in i lägenheten - så sätter sig männen ner, skrapar mellan mattkant och vägg och hittar ETT korn kattsand som kilat ned sig där. Sen rapporterar de att hela lägenheten är sanitär olägenhet och golvet ingrott med kattbajs… och att det var därför pappa var sjuk. 

Jag håller med dig och det är hemskt, rent ut sagt. Att det skiljer så mellan olika tjänstemän och även mellan olika läns- och kommunkontor. Inom allt, som Grodan säger. T.ex. är det 3 mån väntetid för att träffa psykläkare i Danderyd, 2 veckor i Täby. I Solna kan man få en person som följer en till och från skola så att man ska klara det, i Danderyd finns ingen chans att få sådan hjälp. En soc tant ger dig behandling när du säger att du mår dåligt, en annan skickar dig på anstalt. Och reglerna verkar bara vara där för att krångla till det och göra folk ledsna… >,>

Digitalis
0

Vad skönt att det gick bra! :)

Men, ivanhoe, jag vill bara påpeka att vi är folk här också, som sitter bakom våra skärmar och läser och besvarar dina inlägg varje gång. Alla människor är inte onda, och du späder på dina fördomar om du tänker så.

Kom alltid ihåg att det finns människor som är redo att ställa upp för dig! Och att de finns där ute bland "folk".

//frida

ivanhoe81
0

ja du dessa var bara förvånade att jag hade så bra djurhållning, visst det var precis då jag kommit upp ur sängen så vattenflaskorna var tomma etc men det förstog de

de sa att det syns att de får mat då de hade fina magar, katterna kom och mötte dem vid dörren och spann etc sedan kom en chinchilla som ett skott mellan köket och vardagsrummet, de undrade om jag hade 3 katter först då de såg 3 som sprang men jag sa att det var en chinchilla som vägrar godta någon annan chinchilla etc

de kollade allt, jag bad dem att vara riktigt noga ifall jag missat något i lagen men de såg inget som de hade anmärkning på

ivanhoe81
0

#23 jag ser inte er som folk, jag ser folk som onda varelser som borde utrotas, ni som stöttar mig på eran sida skärmen är nog änglar

är van att få klara mig själv utan hjälp och bara få höra klagomål på klagomål men inget bra om det jag gör och då får man ju inte så bra relation till folk

sedan har jag en psykisk sjukdom som gör att jag undviker mycket folk med

Grodan
0

#25 Fast det stämmer ju inte, du har ju homosapiens vänner…

ivanhoe81
0

några få ja men då har de samma åsikt som mig och de har visat att man kan lita på dem

det krävs arbete med att jag ska lita på en person men de som arbetar med det förtjänar att vara vän med mig

ivanhoe81
0

men måste säga att det känns lite konstigt att jag kunde mer om reglerna än de som var tvungen att läsa innantill på allt ju

Digitalis
0

Kan också vara så att de dubbelkollar i sina papper för att säkert inte göra fel. Det är ju ganska mycket att kunna utantill eftersom det finns väldigt specifika regler för många olika sorters djur.

//frida

ivanhoe81
0

oki ja det kan vara så med ju

men de försökte få burstorleken till en dvärghamster till 5kvm (alltså iller)

ivanhoe81
0

inte nog med att länsstyrelsen tyckte om min djurhållning, jag har ju en annan sak som gör mig glad, trots att jag har fobi för folk så är det en tjej som letat sig in i mitt hjärta så jag är inte singel längre heller

vi har djurintresset gemensamt förutom att hon gillar hundar och jag smådjur

Grodan
0

#31 coolt… grattis ivanhoe

ivanhoe81
0

tack, först rasade allt för mig sedan blir allt mycket bättre än innan ju

Grodan
0

kärlek är bra för själen och självkänslan, tror jag… Foten i munnen