Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 773 ggr
[Hejkungen]
0

Har någon en tam mus?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som har en tam mus som tex. somnar i eran hand? I luvan? Eller som kan sitta på eran axel medans ni går eller sitter och kollar tv? Hur funkar det?

jauchzet
0

Jag har haft en riktigt tam mus som älskade att vara med mig och min pojkvän när vi kollade på tv. Hon brukade sitta och mysa under min pojkväns långa hår.

Det går att få möss riktigt tama om man hanterar dem mycket. Mest handlar det om hur mycket tid och tålamod man har! Glad

[Hejkungen]
0

Okey. Nice :)

[aammE]
0

Ja, det har jag och hon kommer från KerstinL och Kent här på forumet, helt fantastisk liten krabat. Kyss

ivanhoe81
0

jag har 6 hanar som är riktigt tama som gärna vill sitta på axeln

sedan har jag en hona som jag funderar på att snart ska låta somna in nämligen den honan som överlevt det mesta och är runt 2 år gammal ock sommer från en djuraffärs ormmats uppfödning

Grodan
0

De flesta av mina möss är tama, snälla och sällskapliga.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
0

Mina pojkar är mer gosiga och sitter still mer än tjejerna faktiskt. Sätter jag en tjej på axeln får jag strax plocka upp henne vid knäna. Men pojkarna brukar sitta och putsa mig på örat istället.Skrattande

MP160
0

Absolut, min lilla Totte var jättetam. Han låg gärna i min tröjärm och sov medans jag tittade på tv eller pysslade med mitt hår när han satt på min axel. Han var jättemysig den pojken. :)

ariama
1

amaira här.

Jag kan inte logga in mig, så jag gjorde ett nytt medlemsskap.

Hur som helst. Jag har fött upp möss i flera år, just med tanke på beteendet gentemot människor, läs "tamhet" om ni vill (jag vill ha mer än tamhet).

Jag vill säga att det är genetiskt. En del möss blir tama av sig själva, medan andra aldrig vill bli riktigt tama. Med "tam" menar jag att de kommer när jag ropar, självmant går upp i handen, och att de är kontaktsökande (människan ska inte bara vara en hiss till friheten eller till lite omväxlning från burlivet).

Det finns så många olika temperament och beteenden hos våra möss. En del måste vi vara mer försiktiga med, och ha mer tid och tålamod med. Andra rusar på överallt utan att fråga först. Och så finns det de, som är både tama och trygga och lugna, utan att ha förlorat "glimten i ögat" eller sin nyfikenhet och den "iver" som är så typisk för möss.

PS: Jag ligger i sängen och skriver på min lilla bärbara, som sällskap har jag fem otroligt söta små raringar som kollar läget både under och över täcket. De kom och mötte mig när jag ropade på dem i deras stora öppna bur, och klev tryggt upp i mina händer, glada att få följa med.

[Puddingpastejn]
0

Jag skulle vilja säga att alla mina tre flickor är tama, fast på olika sätt.

Av tammössen är en väldigt lugn och lätt att hantera, men vill inte gärna stanna hos mig om jag har henne på axeln, den andra blir lätt otålig om jag har henne i handen men hon brukar krypa ihop i knät på mig och somna när jag sitter med henne och kollar på tv. Husmusen jag har skulle aldrig kunna sitta still i mitt knä, men hon är väldigt kontaktsökande och nyfiken och kan somna i en tröjärm eller i ett byxben.

StillaSinnet
0

En tam mus beror en del på aveln också faktiskt. Om man tar möss från linjer med sunda släktingar som visat på lugna och harmoniska anlag så har man större förustättningar att få en mus som verkligen vill göra dig till lags i alla situationer. Alla möss är hanterbara. de flesta är lugna och sitter still/somnar i handen. Några pussar och kommer glatt när du öppnar buren för att de vill komma ut,  men få är kontaktsökande och letar upp dig på eget bevåg bara för att den älskar dig så mycket.

Vill du ha den sistnämnda ska du vara kräsen och välja den musen som självmant kommer till dig :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare