Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1472 ggr
vanlig
0

Irriterade ögon

Mina möss har lite irriterade ögon tror jag! Det är inte så att de är ingenklistrade men man ser att de har vätskat lite på pälsen runt ögonen. De är jätte friska annas så det är precis som om de har gråtit lite bara!

De bor i ett akvarium så det kan inte vara drag.

Vad kan det vara och vad bör man göra åt det?

Littlem
0

Har du bytt strö nyligen?  Jag själv bytte till ett annat strö än jag haft och det var jättemjöligt och då såg jag att några vart sådär blöta runt ögonen som du säger. Jag ska iväg o köpa bättre strö idag o byta och se om det hjälper.

vanlig
0

Vad var det för strö du hade till dina möss när ögonen rann lite?

Jag har helt vanligt spån (woodies någonting) ifrån lantmännen. På baksidan står det: Tillverkat av obehandlade spilllprodukter från träindustrin - damm fritt.

Finns det någon skilllnad på vanligt stö och vanligt stö, om ni fattar! Det ser lika dant ut men kan det vara så att musen reagerar på spånet från ett märke men inte från ett annat även om de "ser likadana ut"?

Littlem
0

Det är Woody av märket Best friends. Det heter soft med. Inte alls bra. Sambon köpte hem det och jag gillar det inte alls.

Grodan
0

Jag vet att rödögda möss kan bli irriterade i ögonen när de sitter på kutterspån. Annars kan det vara förkylning, virus eller bakterie.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vanlig
0

hon är rödögd!

Om de är förkylda, blir då båda ögonen rinniga och lite "svullna"? Hon har bara ett öga som ser lite irriterat ut!

Hon har ju alltid gått på kutterspån, dock har jag bytt leverantör och märke. Kan det skilja?

vanlig
0

Jag puttar upp!

Idag kunde hon inte öppna ögat. Fortfarande bara ett öga!

StillaSinnet
0

Jag antar att du har bytt strö? Tvätta ögat dagligen. Blir det inte bättre så är det nog tyvärr en infektion…det kan börja med rinniga ögon, eller bara ett rinnigt öga. Det går sedan vidare och ger nysningar med idogt gnuggande över den irriterade nosen och därefter kan det krypa ner i halsen, ge ansträngd andning med små pipljud i luftrören och om det inte vänder av sig själv eller med hjälp av medicinering kryper det vanligtvis ner i lungorna med lungljud som Rossel.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

vanlig
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har det blivit riktigt inflamerat! Det är rött och igenklistrat. Hon ser riktigt sjuk ut om man ser henne ifrån den "sjuka" sidan men jätte frisk ifrån den "friska" sidan.

Om man skall behandla det, är det receptelagt?

Om man måste åka till veterinären, vad skall man be om att få utskrivet?

*orolig*

Digitalis
0

Byt först till ett strö som inte består av barrträd (gran, tall, ceder etc).

Skölj musans ögon, och så kan man köpa Noviform på apoteket och dutta i ögonen. Detta används vid yttre inflammation i ögonen.

Är det bara ögonen som krånglar? Hur ser hon ut i pälsen?

//frida

vanlig
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon har gått på vanligt tidningspapper i 2 veckor nu, och det har bara blivit värre!

Jag har köpt koksaltlösning på apoteket som jag ska tvätta hennes öga med 2 gånger om dagen. Skall jag göra det mer eller mindre kanske?

Hon ser jätte frisk ut annas. Jätte pigg, fin päls, inga ljud när hon andas, äter och dricker som hon skall!

Det är bara ett öga som är rött och irriterat. Det andra är piggt och fint!

Digitalis
0

Gör rent så ofta du kan, och använd noviform så går det säkert över! Kan ju vara något som har fastnat i ögat också.

//frida

Grodan
0

Är hon krullig eller långhår? Kan vara ett hårstrå/ögonfrans som irriterar.

Kan också vara virus eller bakterie - bakterie kan medicineras bort!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️