Mössen sandbadar inte
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har nu haft två möss i ett par veckor som är pigga, friska och har blivit riktigt tama (klättrar t ex självmant upp i handen). Jag har ställt en skål med ökensand i buren eftersom jag hört att möss ska sandbada. Däremot verkar de inte göra det i alla fall. I stället gräver de ut den mesta av sanden och pissar i skålen. Den ena musens päls är fortfarande jättefin, men jag har märkt att den andras börjar se lite annorlunda ut och misstänker att detta är just pga att hon inte har sandbadat.
Vad har ni för synpunkter på detta? Och en annan viktig fråga: Visst är det väl inte direkt farligt om en mus inte sandbadar, dvs den kan väl inte bli sjuk pga detta?
Vart har du hört att de ska sandbada?
Det behöver de inte.
Har aldrig hört att möss ska sandbada, mina har inget sandbad i alla fall.

Det är ingen fara. Vanliga tammöss behöver inte sandbada, vissa tycker sand i buren kan vara kul men många gör precis som du beskrivit i ditt inlägg. =)
De allra flesta möss använder nog sin sand som toalett eller skräphög efrersom det gpr så bra att gräva ner sånt som det inte vill ha i den! 
Jag har haft en mus som däremot sandbadade grundligt, men det var inte så att hon hade finare päls för det. Däremot fick man rejält med sand i munnen när man skulle pussa på henne.
Du har nog blandat in gerbiler där lite ;)
Hälsningar Malin
Det är bara gerbiler, degus och chinchillor som ska ha sandbad för sin päls.
Problem med pälsen kan antingen bero på ohyra (skabbkvalster, löss), att maten de får inte innehåller allt de behöver (men då borde båda se lite risiga ut) eller på att mössen inte riktigt trivs tillsammans.
Det finns lite Artiklar om alla tre ämnena. Jag skulle börja med att kolla upp vad möss ska äta. Ohyra kan du kolla efter genom att blåsa i pälsen på båda och se om du upptäcker sår eller röda och irriterade områden. Dessa syns främst i nacken där mössen har svårast att komma åt.
//frida
Tack så mycket för alla svar! 
Hade läst på ett par ställen att möss skulle ha sandbad, t ex på arken zoos hemsida där det står: "För att hålla sin päls ren, vill musen gärna ha en liten låda med fin ökensand att bada i".
Vad bra, då behöver jag inte oroa mig för att de dissar sanden! Haha, jag trodde nästan att nån skulle föreslå att jag skulle "träna" dem på nåt sätt att bada i sanden. Tror jag låter skålen med sand vara kvar eftersom de verkar gilla att använda den på sina egna sätt. 
Musen som har lite annorlunda päls har i alla fall inget rött runt ögonen eller liknande, hon är lika pigg som förut och har inte börjat bete sig konstigt.
Jag kan nog utesluta det där med att de inte kommer överens för de brukar väldigt sällan bråka (det kan bara vara några få sekunders jagande och pipande några gånger i veckan, vilket verkar rätt normalt). De är båda honor och köpta från samma ställe och brukar t ex ofta sova tillsammans.
Däremot köpte jag dem när de var levnadsklara men inte helt fullvuxna. Kanske kan pälsen förändras lite grann medan de växer? Den ser i alla fall inte ful eller ovårdad ut utan bara lite annorlunda,är svårt att förklara.
Härligt, nu känner jag mig inte orolig över sandbadet mer!
Det kan vara en inre stress som gör att pälsen ser risig ut också. Så är det hos honorna jag har nu, där den ena är så kallad morrhårstuggare. Ingen av mössen trivs med situationen, så nu ska en flytta till en egen bur (igen).
//frida
ja jag har också läst på vissa sidor att mössen ska ha sandbad som det med arkens skötselråd
Den ena musens päls är fortfarande jättefin, men jag har märkt att den andras börjar se lite annorlunda ut och misstänker att detta är just pga att hon inte har sandbadat.
Gadd, så rart!
Här har vi ändå en ägare som vill sina möss väl och ser hur de mår, sådant tycker jag är så fint. Att det nu blev lite fel med sandbad är ganska sött det med.
Faktum är att Shorthair (vanliga släta korthår) anses behöver trimma sin päls genom att krypa omkring i hö. Därför sitter många Engelska Showmöss (som ju är Shorthair) i hö, i a f utomlands.
Vi har inte tagit till oss detta så mkt i Sverige pga att vi får in så mycket hälsoproblem i samband med att vi tar in hö till våra möss, men kan man vara säker på att inga smittor kommer in med höet så skall det vara en bra sak på flera sätt
- håller musen aktiv när den gnager det i små bitar, letar ätbara saker i det och bygger bo med det
- trimmar pälsen när musen springer omkring i det
- blir ett härligt bo
- luktar gott (om man tycker hö luktar gott)
#10 Jag har hö till mina möss. Jag hade det ifrån början när jag inte visste att det kunde orsaka hälsoproblem, men slutade ha det när jag fick reda på det. Men de tycker ju att det är så roligt så jag köper hö, och lägger i ett skåp hemma så att det får vara i karantän ett tag och sen låter jag dem busa runt i det som förr.
Kan meddela att pälsen nu har börjat se tjockare och finare ut igen. Nu tycker jag den i stort sett ser lika bra ut som förut. Den andra musen däremot tycker jag har fått ännu finare päls än innan. 
Hon som fick lite annorlunda päls ett tag kanske var tillfälligt småstressad över omställningen till ett nytt ställe eller liknande.
Båda mössen mår i alla fall prima och är pigga, vilket jag är jätteglad över!