Satin hona sökes
Long shot här, men har alltid ÄLSKAT satin i bone/white/silver/blue/liknande så om någon har någon sådan hona (svensk eller engelsktypad spelar ingen roll) eller har någon pågående kull så får ni VÄLDIGT gärna höra av er :)
Söker också en engelsktypad hona för jag älskar den typen och har aldrig haft en sådan, färg spelar ingen roll.
Bor i stockholm, men transport brukar ju alltid kunna fixas. Tycker det känns lite tomt i min bur med mina 2st musflickor, så vill gärna ha lite fler möss ^^
Hej!
jag har flera kullar på gång nu och förmodligen kan det bli några satiner också. Framför allt blir det engelstypade korthår i kullarna och jag hoppas på bone, blått, coffe/beige
Här är lite bilder på de par jag har satt ihop
Mor: Fancymouse Carbon, blå import från england, Ej satin
Far: Little London, silvrerad blå hane. Han ingick i gruppen som vann Bästa uppfödarklass i söndags och hans bröder har fått PK. Blev själv Bästa Pet 1.
Mor: Morkullans Vynona blå satin korthår (Blev Bästa satin korthår i söndags)
Far: My Lord, svart blåbärare Ej satin
Mor: Necropolis Ritual+, Bone (sö cr) PK i söndags Ej satin
Far: Forever urban, Bone (sö cr) Ej satin
Mor: Forever Svea Bone (sö cr) Ej satin
Far: Always Hot, choklad, blå-och extremebärare Ej satin

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Självklart glömde jag skriva att det var satin långhår jag sökte ^^ Du tror inte det blir några långhår i dessa kullar? Men eftersom de är engelsktypade så är jag ändå väldigt intresserad även om det inte finns några långhår :) Väldigt fina möss har du! *avundsjuk*
Ok, nä, långhår blir det verkligen inte för det undviker jag i mina linjer. Det förstör min korthårsavel :)
#3 haha ja jo det förstår jag att det skulle göra ;) Men är som sagt ändå intresserad.
Tänkte bara fråga 2st frågor du kanske kan svara på, finns det någon särskild anledning till varför vi i sverige inte föder upp riktigt fina långhår? Har vart inne på Fancymicebreeders forum och kollat och där är mössen verkligen långhåriga och fluffiga, men aldrig riktigt sett någon sådan ordentligt långhårig på bild här i sverige. samma sak med ordentlig texel.
Sen undrar jag om black fox, finns det? Någon som har sådana möss eller kanske rentutav föder upp dem? Inte sett sådana heller här.
I USA har de en angoragen som vi inte har här och därför ser våra långhår inte ut som deras. Det vore hemskt kul att få hem en näve amerikanska angoramöss. Satsa på det :D! Jag tog hem en black fox från Tyskland i höstas men jag tog bort honom efter det att han började nysa och rossla. Annars är det inte så märkvärdigt svårt att få fram från en svart tan. Ingen avlar dock medvetet på fox vad jag vet.
Det är synd att sverige är lite "efter" men det är ju förståeligt.. men jag blir så avundsjuk när jag ser vissa möss från andra länder :p
Jag skulle väldigt gärna vilja föda upp på det, speciellt satin långhår, men jag bor hemma just nu så sådant får vänta tills jag flyttar hemifrån, än sålänge så läser jag mycket och försöker lära mig vilket är en bra början.
Ajdå det var ju synd, jag tycker de är väldigt fina. Hur skulle man göra för att få fram en från en black tan? Para med en chocolate fox kanske? vet inte så mycket om genetik ännu så vet inte om man bara kan ta 50% av varje förälder och "slå ihop" det sådär. Men vet att det inte alltid funkar.
#5 Är du säker? Våra långhårsmöss härstammar från Amerikanska importer på 80-talet gjorda av E.Kingsepp. Vad jag förstått så finns flera polygener som styr hårlaget att det kan se väldigt olika ut, men att det inte är olika gener.
Fast jag måste säga att det var ett tag sedan jag höll på med långhår, älskade kjol-möss, o känner mig dimmig i kolan så jag kan ju ha fel fel fel.
Vet ju bara att våra Longhair även kallas för Angora, fast de är vanliga Longhair…
#7 Jag är så klart inte hundra utan går på de svar man får på fancymice breeder forum. De tycker ju inte våra är långhår över huvud taget.
MEN…jag har fått fram en skum liten tös från sarae's linjer. En som fällde all päls från midjan. Så gör tydligen angoramössen…så visst kan de finnas här. De blir ganska gleshåriga om jag har förstått det rätt
Jag vill också passa på att nämna att den svarta hanen i mina parningar inte alls är My Lord utan My Dear Darling, hns bror. Jag förväxlade namnen här ;)
Tror att vi ev. i framtiden kan få svart fox här. Men är inte helt 100% säker ännu.
#9 Okej, du får gärna säga till om ni får det ^^