Behöver päls-/färghjälp!
Vad har denna hona för färg och pälstyp (ögonen svarta, hon är definitivt både fox och bandad)? Antar att hon är en för långhårig korthår eller en för korthårig långhår, men vad skulle ni kalla det?:
Den här damen är definitivt korthårig i alla fall, men vad är hon för färg? Ögonen är djupt rubinröda:
Skulle kunna försöka ta bättre bilder sen, men den bandade är väldigt svår att fota.
kan inte den sista vara siames eller jag kan vara helt ute och cyklar, mina siameser ser så ut iallafall tycker jag

Jag tycker att båda ser misstänkt lika siameser ut. Bara att den första är fox (händer rätt ofta siameser om jag förstått rätt) och dessutom bandad. Ganska häftigt tycker jag. =3 Den andra skulle kunna vara himalaya, men jag tycker att den verkar för gulaktig i pälsen och att det går som en mörkare beige färg utåt från de mörkbruna pointerna. Det är så jag har tolkat att siamesfärgen ska vara, iaf. ^^''
Åh, och jag har en mus som är reggad som långhår och har ungerfär samma pälslängd som din bandade, så hon kan nog vara långhår hon. =3
Jag skulle nog säga att den första är colourpoint beige(?) fox banded longhair.
Och att den andra är siamese.
//frida
Korthår ska ha kort hår, långhår ska ha långt hår. De långhår vi har i Sverige har ofta för kort päls för att vara bra.
//frida
Den bandade är dock precis som Hyeonmu säger både fox och bandad och sotad (cp beige) och semilånghår. Vi talar ibland om semilånghår när det ligger så där mitt i mellan.Ställer du ut den kommer den förmodligen klassas som en dålig långhår snarare än en dålig korthår
Annars tycker jag Digitalis har rätt angående sotningarna men jag är iof ingen sotningsexpert ^^.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte "sotad", det är något annat. Pointer.
Pointer finner man hos colourpoint c(h)/c(e), himalya c(h)/c, och siames c(h)/c(h). Det är c(h) himalya-genen som ger pointerna.
Jag tycker att den sista musen är så vit/ljus, och undrar om det kan vara en himalya - men jag är dålig på dessa färger och vet inte.
En sotad mus har för många svarta hårstrån på ryggen. En sotad agouti t.ex. kan se svart ut från ovansidan, en sotad röd är "grå" på ovansidan. En sable är en röd med extremt starkt sotad rygg kan man säga (det kan röra sig om olika gener kontra polygener, genen för sable är U, umbrous).
Sotning tar bort lystern i grundfärgen och är ett "fel".
Oj, förlåt! Jag menade skuggar, inte sotade… My bad
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Det kan nog stämma att musen är himalayan, om man kollar i standarden. Ljuset kan säkert luras. En himalayan ska vara så vit som möjligt, och siameser mer åt beige och så med skuggning. Det har inte den här musen. Kan också vara så att den är tecknad på rumpan.
aammEE: Vad vet du om deras föräldrar?
//frida
#8 Jag vet inget om föräldrarna, har ej fått deras papper ännu.
Är de släkt?
//frida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Artlink, jag vet ju att du vet skillnaden. ibland rinner bara fel ord ut ur munnen. 
#10 De är nog kullsystrar skulle jag tro, de är födda samma datum i alla fall.
Siamese kan tyvärr ha ett ganska vitt spektrum i grundfärg. Detta beroende på hur selektivt renavlade de är.
Den generella skillnaden är att Himalayan har lingonröda ögon medans Siamese har rubinröda. Som bebisar ser Himalayan ut som en PEW de första veckorna medans Siamese har en beige färg och visar pointer ganska snart. Vid pälsbytet kring 5 veckors ålder kan Siamese bli "vitare" och Himalaya få sina pointer.