Kostnad mus?
Hur mycket skulle ni säga att det kostar att ha en mus? Den lever väl ca 2 år så kostnad för hela tiden/månadskostnad skulle vara intressant!
Det jag vet är ju engångskostnader, en bur och själva musen/mössen :)
Bur 500kr?
Mus: ??
Månadskostnad mat: ??
Jag är intresserad av att ha 2 honor i ett terrarie, men får bli till hösten för jag har inte plats nu ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
mössen kan kosta allt från 30kr upp till 100kr beroende på vart man köper dem uppfödare brukar ta 100kr/st för dem
månadskostnad beror på vilket strö du köper och vad ingredienserna till maten kostar (du ska inte köpa färdig mat på djuraffären då den innehåller fel saker)
Månadskostnaden beror ju precis på vad du själv köper som ivanhoe81 säger, men jag tycker att du också ska räkna med andra kostnader som ex. veterinärkostnader.
Hela förra året var det bara månadskostnader för mig, men sen blev en mus sjuk och jag köpte en anna som visade sig ha hjärtfel och det drog iväg lite med olika mediciner, undersökningar och tråkigt nog också avlivningar. Då pratar vi ju inte längre hundralappar utan tusenlappar.
Jag tycker att det är viktigt att man räknar med sådana kostnader för djur blir sjuka och då måste man ju ha en budget så att man kan ta dem till veterinären. Tyvärr översteg sjukdomarna på mina möss min budget ganska brutalt, men då får man försöka spara pengar genom att dra in på annat…
Jo klart det kan dyka upp veterinärkostnader, men säg en vanlig månad då, bara mat och spån, det vill säga förbrukningsvaror! Hur mycket lägger ni?
/Karin
#3 Fömodligen mellan 75-200 kr per månad då.
Men har man köpt massa torrfoder en månad så räcker det ju ett tag. Då blir det mest kostad för spån. När det gäller den färska maten får de oftast äta det vi äter så det blir ingen extra utgift på den.
Tack! Får se hur det går med mina planer, kollade med min sambo och han tycker tydligen att möss är äckliga ;)
/Karin
Min mamma tyckte att möss var ganska äckliga och ville inte röra dem alls när jag och min ambo hade skaffat, men nu tycker hon att de är roliga och vill hälsa på dem när hon kommer hem till oss. Hon låter dem tom springa i tröjärmen på henne. Ofta så tror jag att folk som tycker att dom är lite äckliga gör det för att de liksom inte haft någon kontakt med möss tidigare, och tycker att svensen ser äcklig ut.
Om det inte är så att man är fobiskt rädd så tror jag att det är vanligt att det lägger sig lite när man väl får träffa tammöss! Ni ka ju gå till en zoo-affär och fråga om ni får kolla lite på mössen där, så kan ju din sambo provhålla! 
Men köp ifrån uppfödare. Mitt tips även om min mest älskade mus var en zoo-mus.
2010 lade jag ca 5000.- bara i vetrinär/medicinkostnader. Där utöver kommer strö, foder, burar, inredning osv. Just nu är mina möss skapligt friska (inga vet.kostnader) och jag köper en stor bal spån för 89.- som räcker prick en månad till mina djur, jag har då 50-70 möss beroende på kullar osv. Jag lägger ca 400.-/mån i foder
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#6 Jag trodde först att du skulle säga åt mig att bara ta hem så får han vänja sig ;) Jag ska absolut köpa från uppfödare, eller ta omplaceringar om sådant förekommer i musvärlden!
#7 Då ska jag nog ha råd att ha möss, tänkte nog inte ha riktigt så många nämligen ;)
/Karin
#8 Ajanki har massa fina omplaceringsmöss just nu. Och uppfödning också. Ska hämta möss ifrån henne på fredag! 
#9 Det låter bra! Hoppas hon har kvar några till hösten!
/Karin
#11 Tack! Var bor hon någonstans i vårt avlånga land?
/Karin
#11 Jag hittade, om Vårgårda stämmer? :)
/Karin
#13 Japp, jag bor i Vårgårda!
Omplaceringsmössen hoppas jag har flyttat till hösten, men man vet aldrig! Hör av dig när du har plats för lite muslingar
#11 Tack för dina fina ord om mina möss!!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#14 Det ska jag absolut göra!
/Karin