Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1180 ggr
MoaL
0

Impulsiv. :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var in på en av djuraffärerna igår, och gissa om jag kunde motstå taggmössen som de hade sänkt priset så rejält på? :P Det var två stycken ute i butiken för 50 kr styck eller 90 kr för båda, men jag fick även träffa deras lilla familj, alltså mamma, pappa och tre yngre syskon - och personalen erbjöd mig att köpa den lilla familjen för en hundralapp. Jag har varit kär i dem i en evighet, men de har tagit nästan 200 kr per taggmus tidigare, så jag har dragit mig för att öppna plånboken. ;) Nu fick jag fem för en hundring, och jag är helt förälskad. De är så otroligt nyfikna och snälla, trots att de är nästan helt ohanterade.

Tills vidare har hela familjen fått flytta in i mitt lediga 125x50x50cm akvarium, men de ska förstås skiljas åt honor och hanar. Jag väntar mig att honan är omparad, så det lär komma ytterligare en kull. Av de tre ungarna så är det två hanar och en hona. ^^

Jag har några frågor och har även skrivit på exotiska djur, men tänkte att det borde finnas taggmusfolk här som vet. ;)

1. Jag läste att de gärna vill ha väldigt varmt, och undrar om det är såpass nödvändigt att jag bör skaffa värmelampa/-matta, eller om de klarar sig bra i vår rumstemperatur (22 grader)?

2. Är verkligen medelåldern 4-7 år, eller är det bara som det står? O.o

3. Hur är det med sjukdomar och ohyra? Vad är de drabbade av?

Pappan och en av sönerna:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Pappan. :) Hans vänstra öra är skadat på något vis, det har liksom blivit bakåtvikt och "vuxit ihop" med baksidan.

Mvh,
Moa

MoaL
0

En av de underbara små pojkarna. *kär*

Mvh,
Moa

MoaL
0

Vänster sida av akvariet:

Mvh,
Moa

MoaL
0

Höger sida:

Mvh,
Moa

Littlem
0

Himal mysigt de fått det!

Grodan
0

Grattis till familjen Taggis. Vilket kap och vad bra att just du råkade gå förbi. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Tack! Skrattande Jag är så glad! Och de utnyttjar minsta lilla sak som finns i akvariet, till och med alla stegar. ^^ De leker nästan "inte röra mark", för de studsar runt på all inredning hellre än springer på bottenströet. :P

Mvh,
Moa

Grodan
0

Av någon anledning hoppas jag att zoobutiken nu har "slut" på taggisar… Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Haha, nä tyvärr, två kvar. ^^

Mvh,
Moa