Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1637 ggr
Grimmis
0

Möss sandbadar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att möss skall ha sandbad visste jag absolut inte. Stämmer detta verkligen?

http://www.zoovaruhuset.se/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=147

/Grimmis

Liz85
0

Jag testade med sandbad till några av mina taggisar förut, fin sand då. De som fick testa verkade mest intresserad av att smaka på den så jag vågade inte ha den kvar hos de. Jag testade då för skojs skull eftersom vi hade sand kvar. Annars brukar mössen klara sin poälsskötsel bra endast genom putsning. behövs alltså inget sandbad. :)

Grimmis
0

Jag har inte hört någon annan berätta att de har sandbad till sina möss.

Skulle inte ens kommit på tanken om jag inte läst på sidan.

=o)

ivanhoe81
0

de ska inte ha sandbad som jag fått lära mig, tror att det står på de flesta sidor att djuren ska ha sandbad

skulle vilja se vart det finns sandbad ute i skogen där de lever i det vilda

#1 hade det varit gerbiler du pratat om som smakade på sanden så hade jag sagt att det är normalt för de äter tydligen sand i det vilda (läste det på gerbiler.ifokus för länge sedan)

Grimmis
0

Nää, trodde väl det.

=o)

Liz85
0

#3, taggmöss är också ökenlevande djur så det kan mycket väl vara så att de också smakar på sand. ;)

Sanden var alltså till egentligen för att testa om de gillade den som alternativ aktivering i buren, som en liten sandlåda att gräva och leka i. Men de som fick testa smakade alltså på sanden så jag förkastade den idén och hivade sanden.

Grimmis
0

#5 Jag vet att taggmöss är ökenlevande. Hade ca 17-18 st en kort period för flera år sedan. Rolig liten musart måste jag säga.  Just deras frivolter upp i luften fick mig full i skratt Tungan ute

Undrade varför de gjorde så. Var de glada?

Chieko
0

#6 Bland andra djur som marsvin och kaniner ses hopp rakt upp i luften som glädjeyttringar i alla fall!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Puddingpastejn]
0

Hm… Om nu möss måste ha sandbad så får jag kanske ta och sätta ut ett på kenneln jag jobbar på, där vildmössen springer? Tungan ute

Grodan
1

#0 Hm… de där skötselråden tycker jag var otroligt dåliga… "Bär inte omkring musen i onödan"… eh? Och kupade händer om musen… ? Alltså de är inte hamstrar!!!

Jag brukar råda folk till precis tvärtom!!! Ha en slätstruken och öppen hand, ge musen frihet att se sig omkring. Kupa inte händerna omkring den och "håll i den", då kan den bli rädd.

Givetvis pratar jag om redan tama möss. Otama möss bör man hålla i lite kupad hand och ev hålla i svansroten, men så fort det går bör man ge dem frihet genom att släppa svansen och öppna upp handen.

När jag lyfter upp mössen ur burarna använder jag alltid endast en hand… Flört

(Och mer än så orkar jag inte kommentera i texten, men det är sååååååå mycket fel tyvärr…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

ja de bprde be någon som kan möss skriva ett nytt infoblad ju

Grodan
0

#10 Ganska många skulle kunna skriva en klart mer korrekt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grimmis
0

Tyckte också att infot lät fel.

Liz85
0

"Foder: Består av väldoftande dammfritt hö, som alltid ska finnas tillgängligt."

Ehhhhh???