Ungarna dör
Inatt fick Vattnadals Iptet 10 ungar. Hittade dem kl 8 i morse och tyckte att de var lite kalla. Därför kände jag att jag ville titta en extra gång nu mitt på dan. Nu var ungarna varma, men fyra är döda! Tror inte att de får mat för det ser inte som om nån sugit på Iptet och ungarna har inga vita fläckar.
Kan vi göra något?
Iptet har ju fått en kull förut - i december. Fjorton ungar, och alla lever fortfarande. Så hon borde ju vet hur man gör. Då hade hon visserligen Eir och Giltine som god hjälp… De är borta båda två nu, men norskan Wilma har fått flytta ihop med Iptet så det finns en tjej till där som förhoppningsvis kan hjälpa till lite…
Det enda man kan göra är att omplacera ungarna, till en annan hona som har ungar och har mjölk. I princip går det inte att föda upp (handmata upp) djurbarn som inte fått några dygns mjölk från sin moder.

Nån annan hona med ungar har vi ju inte så då är det väl bara att vänta och hoppas…
Hoppas det går bra med de små liven!

Hade vi bott närmare varandra så hade jag kunnat hjälpa till. Tänker på er. Det är inte kul när man hittar dom små döda.

Igår kväll plockade jag ut ytterligare 5 döda ungar. Den som fortarande levde då är död i dag.
Men de hade flyttat den från det stora huset (tvåliters glassburk, där alla våra ungar fötts) till det lilla huset (Ikea-ask). Båda honorna var inne hos ungen, trots att den inte levde…
Undrar om man gör rätt när man plockar ut de döda så fort. Behöver mamman lite mer tid på sig för att förstå? Jag vet - man ska inte sätta mänskliga känslor på mössen, men tanken är där i alla fall…

Så sorgligt 
Jag tror att du gjorde rätt som plockade bort dom dirket när du hittade dom. Jag vet inte hur det blir känslomässigt för mössen… som du säger man lägger kanske mänskliga känslor på dom.
Så himla tråkigt Elyria. Beklagar.
Verkligen tråkigt… Tröstkram från mig.

Ja… beklagar. Som du väntat på den kullen…

#9 - Ja, vi trodde ju redan i december att vi skulle få siamesbebisar. Men en liten kille hade blivit könsmogen tidigare än beräknat och hunnit före siameshannen…
Nu var vi säkra på att det var siameser och så blev det så här. Och Iptet fyllde 10 månader för några dagar sedan så hon är för gammal för fler kullar. Får vänta tills vi hittar en ny siameshona…
Nä, inte är hon för gammal. Om du vågar ta risken igen så låt henne vila några veckor och prova igen. Ge henne en näringsrik kost med mycket kalk.
Något var allvarligt fel med denna kull. Kanske hade honan ingen mjölk? I så fall kanske det inte går bättre nästa gång? Varför får en hona inte igång mjölkproduktionen? Är hon sjuk?
Eller så var ungarna allvarligt infekterade av någon bakterie/virus och hade ingen livskraft. Förhoppningsvis blir det bättre nästa kull med henne, om ni vågar ta risken. Vågar ni inte så låt bli.
För att vara helt säkra kan ni låta vänta 6 veckor innan ni sätter ihop Iptet med en hane - som även han suttit ensam i 6 veckor - så utesluter ni största risken för virus.

Min hjärna var inprogrammerad på att mushonor kan paras när de är mellan 5 och 10 månader. Men det låter ju bra att hon kan få en chans till. Vi får fundera på om vi vågar… Hoppas Iptet är frisk i alla fall - att det var ungarna och inte hon som hade något fel…

#12 Tror att den åldern är för honor som inte fått ungar innan… men om dom haft kullar utan problem så vad jag förstått så kan man ta en kull till lite senare.
Precis, mandy! 
Kanske är så att det är fel på ungarna och hon inte vill bita ihjälp dom? Jag vet faktiskt inte.. Kan man ha två honom med en kull i samma bur? Har alltid hört att dom ska vara i en egen bur när dom har kull :S

#15 Mössen borde inte ha några problem med det. Men ifall kullarna är ungefär lika gamla kan man få problem med att veta vem som är unge till vem sedan…

Om man inte gör som jag ;) Har en hona som är blå parad med blå hane texel o en black tan hona parad med black tan hane (kh) lovar att det var inte problem ;)

# 15 - Mushonor är jätteduktiga på att ta hand om andras barn. Våra mammor har haft mycket god hjälp av 1-2 extramammor. Tror till och med att nån av extramammorna hjälpt till med digivningen, trots att hon inte själv hade ungar just då.
Vi har hittills bara haft en kull åt gången så jag har ingen erfarenhet av att ha flera kullar i samma bur. Men gör man som Mandymoo måste det ju gå bra…
#16 Ahh, ok.. Har för mig att man knasiga mor sa att dom skulle bita ihjäl varandras ungar då, men nu vet jag sanningen =)

# 17 - Brukar de lägga ungarna i samma hus eller tar de varsitt, om du har flera?

Nu har jag bara provat 2 ggr o dom har haft ungarna tillsammans i samma bo och pysslat om dom tillsammans.
Sen har jag även haft 2 kullar där honon fått gå kvar i buren med alla andra 5-6 andra honor i olika åldrar o så feta o goa bebbar har jag nog aldrig haft *ler*
Jag tror att man kan ha otur o det går fel oavsett om man har en ensam mamma eller flera mammor tillsammans eller mamma med en eller flera "nanny". Man ska bara göra så som man själv känner är bra.