Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 892 ggr
Gasoline
1

Arg på elak mus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För nästan ett år sedan köpte jag tre honor, syskon på bra zoo i örebro. s.k.a "dansmöss" (vet ej vad de heter på riktigt och att detta är en sjukdom och inte en musart.) Jag hade dom i en vecka, då käkade dom upp ena musen. Sen nu för 3 dagar sedan så hade den ena bitit ihjäl den andra, men inte ätit på den. Dom har aldrig bråkat eller så och dom har fått animaliskt fett. vadför gör den så för? Jag blir så arg, den första den bet ihjäl va den söta, svarta, tussiga musen som nästan var tam, usch!

Jag lade till en bild på den elaka musen :@

Grodan
0

Det är extremt ovanligt att möss "mördar" varandra. Oftast är det så att en mus i buren dör och de andra äter lite på den - det ser kanske då ut som om de dödat den.

Jag tror du kan ha gett dem för LITE mat. Möss äter ju oerhörda mängder mat i förhållande till sin storlek och det är inte ovanligt att man ger dem för lite mat. Helt mätta och nöjda möss äter nämligen inte på sina döda kamrater!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
0

#1 Men jag hörde när dom bråkade med den första musen som dog. Jag är ganska säker på att dom hävde ihjäl den. Jag har haft möss i 5 år tror jag nog och jag vet att jag inte ger för lite mat då dom har fri tillgång till det,. jag fyller i varje dag precis så det blir lite över tills nästa dag, så på så sätt vet jag att dom ej ska vara hungriga. Tror du att möss kan vara rent av jäkligt elaka?

Mymlan
0

#2 Tror den som haft möss och råttor över 20 år vet mer.. Sedan tvivlar jag starkt på zoo mat inte mättar tillräkligt då det bara är skräp och färgämnen i. Bättre blanda själv.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gasoline
0

#3 Jo, men vad spelar det för roll, om man har haft det djuret länge borde man väl iaf vet hur mycket det äter, det lär man sig ju snabbt. och mössen hade varit hos mig i en vecka och jag blandar min egenmat som är naturligt, så mössen borde inte ha varit hungriga. Jag menar, men lär sig ganska snabbt hur mycket djuren äter om dagen, och som sagt var, det var inte de första mössen jag hade.

Grodan
0

Möss bråkar mer när det tryter i matskålen…

Visst kan mushonor bråka lite med nykomlingar, men inte så allvarligt att de dödar varandra. Att systrar bråkar med varandra är dessutom väldigt ovanligt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pehpsii
0

möss ska alltid ha mat i skålen så de kan äta hela tiden, du kan inte ge dem lite som de äter upp varje dag som man gör med många andra djur.

Är du säker på att de inte var hannar?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Gasoline
0

#5 #6 Ja, men dom har alltid mat i matskålen när jag fyller på varje dag "jag vet att jag inte ger för lite mat då dom har fri tillgång till det,. jag fyller i varje dag precis så det blir lite över tills nästa dag" Så om det blir lite över till nästa dag kan det ju inte tryta om mat, dom kan ej vara hungriga för då hade dom ätit upp de som va kvar, de som är kvar är saker dom gillar.

Dessutom, den sista musen kan den knappast haft ihjäl för att den var hungrig då den inte hade ätit på den.

Jag är ganska säker då dom inte har pungkulor, det brukar synas på gnagare precis under svansen. Men helt säker kan jag ju inte vara då jag inte riktigt vet hur honornas kön ser ut (har aldrig satt mig in i detta då jag inte haft några ungar)

OT Vet ni hur man byter rad utan att det blir ett mellanrum, grymt irriternade.

Muszimba
0

När man har bytt rad och det blir ett mellanrum, ta då & se till att du har skrivit ordet och sedan klickar bakåt så du har den blinkande delen framför första bokstaven och sedan klickar på radera-knappen som sitter till höger på sifferraden. Då hoppar raden upp dit du vill ha den.

Kan säga att en del hanar inte visar sin pung HELA tiden, utan de har inte lika långt mellan delarna i baken som honorna har. Se bara på oss människor hur våra kön ser ut…

mandymoo
0

Byta rad utan mellanrum  shift+enter

Det kan vara så att dina möss inte får allt det dom behöver i näringsväg. Om det är maten som det är fel på. Jag vet inte vad du ger dom eller hur mycket, det kanske är mycket kvar i skålen som du ser det - man kan vara sånt dom inte vill ha eller skal så att det ser ut som om det finns mat kvar men inget som mössen kan/vill äta.

Men oavsett varför så är det så oturligt när det händer saker som det här. Och man undrar alltid varför, oftast får man inget exakt svar. Man kan bara få råd o tips och ta åt sig dom för dom ges bara i all välmening. Och enbart för att man ska kunna själv se vad som kan ha gått fel. För det är ju därför man frågar för att man vill lära sig och förstå vad som är fel.

Bara hoppas att du slipper sån otur igen. För det är inte kul.

Nu har ju jag då varit väldigt förskonad mot möss som dött - en enda som jag inte vetat anledningen till. Andra har tagits bort. Men det jag förstått är att när en kompis dör i buren så är det vanligare att dom puttar ut den från boet o gräver ner den - inte att dom äter på den.

Gasoline
0

Tack för hjälpen med radbyten =)
Titta, det fungerar =P

#9 Jag ger dom en egen blandning av frön, kex, bönor, ärtor och massor med annat ätbart som håller sig länge blandat med vissa sorter man kan köpa från djuraffären. Sen brukar dom få hund/katt torfoder för att få i sig animaliskt fett och frukt och grönt nästan varje dag (ibland har vi ej det hemma). Och det är inte skal som är kvar, det ser man ju =P Det gick jag på en gång för länge sedan och sen dess har jag kollat ;) Hmm, men dom käkar allt som jag ger dom så det är inte rester som dom inte vill ha, det är alltid olika sorter som ligger kvar.

Hur som hellst, den ena åt dom upp i boet och den andra som hon döda för någon dag sedan låg bara ihjälbiten inne i boet men hon hade inte ätit på henne. Men jag tror att jag kom ganska nydligen efter hon blivit ihjälbiten då hon fortfarande var varm.

Jo, jag vet att man frågar för att veta mer, och att man får svar för att lära sig och för att människorna som svarar är snälla och vill hjälpa.. Men dom har alltid mat i matskälen och dom får variernade och näringsrik (med lite godis i) kost. Så igentligen talar ju allt ni har skrivit emot mitt problem? Kan det inte vara så att dom helt enkelt inte gillat varandra? Att dom första fryste ut den ena och sen käka upp henne (för då hade dom ej hunnit fått något köttliknande) för att dombehövde de. Sen den sista hävde hon ihjälp för att hon inte gillade henne. Det måste ju vara så?!

Pehpsii
0

jag hade två pojkar (bröder) som bråkade då den ena blev biten "sög han in" kulorna och även efter broden blivit utplockad så tog det ett par veckor innan de tittade ut igen.

Du sa förresten att du köpt dem för ett år sedan. Är du säker på att det inte var ålder den dog av ? Om du köpte från zooaffär så vet man ju aldrig hur gamla de är när man får dem.

Om där var bett på kan det ju kommit efteråt.

Har du kollat vattnet också? Alla pratar om maten men vatten är minst lika viktigt . Sen tillkommer stress, kyla/värme, luftmiljö - massor med saker. Som Grodan sa är det väldigt ovanligt att de skulle mörda varandra, småkivas kan alla djur göra men det behöver inte vara bråk den dog av.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

mandymoo
0

Ja det är sant - jag tror att man ska utgå ifrån att den dött av sig själv (ålder, sjukdom osv) än att burkamraterna dödat så länge man inte sett det med egna ögon o att dom verkligen bråkat så att dom redan innan sårat varandra. Och möss som slåss och biter varandra (om man då tittar till hanar som efter ett tag inte alls gilalr varandra) Så har dom små sår lite över allt efter bett… och då ofta båda två.

Så kanske det bara var dom här mössen så gamla att dom dog av ålderdom.

Gasoline
0

#11 Nej, jag vet inte exakt hur gamla dom va men dom har växt sen dom kom hit. Jag tror inte det har något med kyl, vatten eller stress att göra då min hamster lever som oxå lever under högre stress då katterna brukar kika på den, musburen kommer inte katterna åt då den står högre upp, dessutom är det ju varmare där uppe. Anledningen till att jag vet att den vart ihjälbiten är att den hade två små hål över nacken, men inte så stort mellanrum. Och musen hade INTE ätit på den. Omden skulle ha dött av ålderdom så borde inte den andra musen ha bitit på den utan snarare ätit av den?!

Jag funderar på ifall musen kanske är mentalt sjuk, kan möss vara de?

mandymoo
0

Kan även vara så att den tagit tag i den döda musen för att flytta den - inte fått ett bra tag o bitit tag ordentligt så att det gått hål.

För som jag tror så hade den bitit ihjälp den andra musen hade det varit flera bett…

Gasoline
0

#14 Ok, jo, jag förstår. Men musen låg fortfarande kvar i boet och det såg inte ut som den hade flyttat på den, men det vet jag absolut inte säkert.

mandymoo
0

Jag tror nog att det är den mest rimliga förklaringen. Om den då låg kvar så hade säkert bara inte den andra orkat få bort den.

amaira
0

" har inte lika långt mellan delarna i baken som honorna har. Se bara på oss människor hur våra kön ser ut… "

Men Muszimba då! Generad Det kan jag ju inte göra heller!! ?? *OBS skojar*

Gasoline, vad gäller radbyten är jag själv jätteglad över mellanrummen, för det gör det så mycket lättare att läsa andras inlägg!!!

Mellanrummen gör väl inget??

Självklart kan musen vara mentalt sjuk/störd, det kan alla varelser. Men, som sagt, det kan finnas många orsaker.

Gasoline
0

#16 Ok, men då gör jag så att jag dra slutsattsen av att den dog normalt och att den andra försökte flytta på den ;) 

#17 Jo, jag tycker själv att det är jäkligt fint och underlättande med radbyten, blir irriterad på folk som skriver flera A4 ark och aldrig byter rad =P Men jag vill inte att man ska hoppa ner 3 rader itaget, det är två emellan skriften. Skit samma, det är ju en smaksak iaf.
Och det är ju mitt djur så jag skulle inte förvåna mig om det var huvudet det var fel på, med tanke på att alla andra minna djur är knasiga, dock inte elak =P

Gasoline
0

Just ja, tack för allt hjälp alle sammans =)