fina bilder
Megafin! Tror att det är en dove tan.
#1 Skitsnygg! Kan vara Silver Tan. Ser ut att ha riktigt härlig Tanfärg faktiskt. Vem är hon?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättefina bilder. Knepigt med den "grå". Tycker hon ser ut som silver, men tanfärgen ser så djup ut att det talar för dove. Svårt att skilja de två färgerna åt. Alltså, jag vet inte. Om tanfärgen är så stark som fotot visar, gissar jag på dove.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Å andra sidan så säger hon att hennes silver tan är antingen a(t)a(t) pp eller a(t)a(t) dd pp. Hon kan inte skilja på dem själv heller.
Dove är en rödögd svart, och silver är en rödögd blå. Silver ska vara mer isblå än dove.
Sedan får man inte glömma att blå i sin tur bygger på gener som gör att det svarta pigmentet inte färgar hårstrået ordentligt, så att vi ser färgen som blå.
Mörka dove borde rimligtvis bygga på bra svarta med mycket pigment.
//frida
#17 nu har vi kanske snöat in lite för mycket på just musen i #1…med risk för att tråden urartar från alla de fina bilderna, men…hur skiljer man då en ljus dove (med ursprung ur sämre svärta) från en mörk silver (med ursprung ur en bra blå)…? Om inte Sarah kan, så kan nog inte jag heller…min silver är kanske en dove? Provparning får det bli :)
#18 Skulle tro att det enda man kan göra är att dra slutsatser beroende på vad föräldrarna har för färger.
Men då blå har en tendens att bli mjölig i färgen för att pigmentet klumpar ihop sig så antar jag att detta är sant även för silver :) Sen ger blå en kallare färg eftersom det röda bleks ner ytterligare. Dove är duvgrå, blå är stålgrå, silver ska vara.. som silver.
//frida
artlink vet vilka föräldrarna är då de kommer från henne och hanen hade smitit in i honornas bur
4ever svart tan
Queen stone
hon har riktigt fin tanfärg, riktigt fin gyllenbrun tanfärg
det ar ju jag som ställde frågan om det är dove eller silver i #1 så det började redan där
är bortrest nu och jag är väldigt ledsen just nu, min djurvakt hittade bandit (den svarta katten i #6 död) de hade lyckats öppna ett skåp och rivit ut några glas och han hade skurit sig till döds (men det gick fort då han sprang och busade 20 minuter innan kompisen hittade honom död)
#20 då är det dove. Ingen av de föräldrarna bär på blått :)
Aj, så tråkigt med katten…:'(
#21 tack han som var en av mina favoriter snowman kom efter honom
oki då vet vi helt säkert att det är dove då

Tråkigt m,ed stackars katten.
Tänkte på en sak med chillan, hon ser ut att vara väldigt skivad i pälsen. Vad för sorts badsand har du åt henne? Biltemas blästersand är billig, testa att byt till den, och se om pälsen blir snyggare. Hjälper inte det, minska fettet i maten (bara chillapellets och hö), hjälper inte det heller, kanske du måste sänka temperaturen i rummet hon bor.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
hon har bara chinchilla pellets och hö
jag har en blandning av chinchillasand och blästersand från swedol (upptill 0.2mm eller något), har biltema börjat med vanligt blästersand igen?? minns att då jag skulle köpa för något år sedan så hade de slutat med den vanliga och hade enbart den med aluminium i
vågar inte sänka temperaturen mer eller rättare sagt det går inte elementena är på 0 grader och ventilationsluckan är öppen
misstänker att du menar skitig inte skivad för det ordet har jag bara hört före mat förut som skivad ost, skivad salami etc
min sand är bakad flera gånger med så den är riktigt len och fin, återanvänder sanden flera gånger nämligen
Oj, vad tråkigt med katten! En stor tröstkram till dig!
Jättefina bilder, tanhonan är verkligen jättefin
Nu har systrarna från dig kommit hem till mig, dom är så ljuvliga i temperamentet och vackra att se på!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️

Nej, jag menar inte skitig, utan skivad. En chillas päls ska vara jämn och slät, inte skiva sig. När det är fet, smutsig, för varm ed, öppnar pälsen upp sig i skåror, typ, det kallas att pälsen skivar sig. Det kan även bero på stress, och är inte önsvärt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Blästersamd är inte att rekommendera till chillor. Den är alldeles för hård. Den kan faktiskt ge chillan sämre päls än vad den hade från början.
Och att återanvända chillasand mycket är inte heller att rekommendera. Sila sanden varje dag och byt helt varje till varannan vecka istället. För en chilla att bada i återanvänd sand är för oss som att bada i någon annans badvatten.
Witte-Mollen är den bästa sanden som finns för ett rimligt pris, testa den och se om du får ordning på pälsen.
Skivig päls betyder precis som Vattnadal skriver att pälsen delar sig och inte ligger slät jämns med chillans kropp som den ska.
Jag lägger in en bild på en av mina bebisar som ändå inte hade sandbadat där på några dagar, så ser du skillnaden.
Vilka fina djur du har, du kan ju lägga, #0, #1 och #4 i ett paket och skicka på posten till mig. 
#26 kul att du tyckte om dem iallafall, jag lät några av de lugnaste flytta till henne som du fick/köpte dem av
#27 oki då hänger jag med mer i ordet
#28 sättet jag återanvänder den gör jag genom att sila bort skiten och sedan bakar den i ugnen såden blir len och fin
bakar den redan innan den används första gången med då jag tycker att den är för hård den blir riktigt mjuk efter bakandet
#29 ja det kan jag tro att du gärna vill ha :p men de är just mina favoriter så jag vill allt ha dem kvar :p speciellt #1 då både mor och far har gått bort nu
visst ja vart får man tag på white-mollen då??

#30 Jo, men det blir ändå inte samma sak och kan göra mer skada än nytta.
Sanden ska ju tvätta rent chillapälsen samtidigt som den slipar bort döda hår. Så är sanden för mjuk gör den ingen nytta alls, och är den för hård så tar den bort även frisk päls.
Witte-Mollen säljs i en del djuraffärer, det är Gibbon som är deras grossist. Så om djuraffären har Gibbon som leverantör så kan de oftast ta hem.
Vissa zoo-sajter säljer också Witte-Mollen över nätet, vet dock inte i dagsläget vissa, jag köper ju i säcker vilket blir lite dyrt i porto.
oki jag har bara djuraffärer som tar hem från imazo ju inärheten
men såklart hon badar inte så mycket i sandbadet har jag sett hon sitter i det enbart då hon ska sitta och skita, sedan då hon har hittat något som hon verkligen tycker om att äta, silar bort väldigt mycket skit, kiss och matrester dagligen ju ur hennes sand

#33 Det är ett tecken på att hon inte gillar sanden. De kissar och bajsar i den. Då gör den ingen nytta. De flesta håller sina sandbadkar helt rena från sånt.
Den här tjejen säljer sand och skickar.
oki trodde att det var normalt att de skiter i sanden då även mina hamstrar och gerbiler gör det
och jag frågade de förra ägarna med och de köpte ren chinchilla sand och hon gjorde samma sak där

Hamstrar och gerbiler har ju en sandlåda som toa-låda. Iallafall har mina det. Där har jag sandlådesand eller liknande grov sand.
Chillor kissar och bajsar ju i ströet. Gjorde hon det hos förra ägaren så trivdes hon nog inte med den sanden heller. Finns många som säljer chillasand, men den behöver inte vara bra för det.
Eller så har hon helt enkelt utvecklat en ovana och då får du sila hädanefter. Men en bra sand gör mycket för en chillas välmående faktiskt.
#30 Förstår att det är dina favoriter, jättefina. :)
#36 hos mig badar de i sanden först sedan skiter de i den, utom min senaste gerbil som jag enbart har ensam kvar hon drar in bäddmaterialet i sandskålen och sover i sanden istället men hon var inte van sandbad tror jag men mina förra som jag haft har rullat sig och grävt i sina sandbad innan de skiter i den
jag brukar byta sanden varje dag hos alla och jag vill intebara sila och ställa tillbaka det är presis som att hälla tillbaka samma badvatten i badkaret ju
#37 ja de är jättefina
#18 Oftast på "underfärgen", en rö silver har oftast ljusa tippar och en ljusblå "underfärg". I gensoppekullar kan det dock vara svårt, speciellt om färgerna är nerblekta…
fick reda på att Lisen tydligen är van att gå på "Råda sand" får se om jag hittar det billigt för jag är inte gjord av pengar som kan köpa 100 ton sand i månaden
det blir ju en del sandbyten här hemma med att byta sand i 9 burar totalt ju dagligen, det är orsaken till att jag återanvänder sanden (alltså bakar den i ugnen, förstår inte hur man kan komma med jämnförelsen att bakad sand är som att bada i en annans badvatten som UlrikaD säger i #28, det känns mer som att bada i ens annans badvatten om man bara byter den varannan vecka ju)

Råda sant ska du absolut inte använda. Det är giftigt för chillor. Finns en tråd på chillaforumet om det men man måste vara medlem för att läsa det.
Baka den gör den tyvärr inte ny igen. Har man chillor som trivs med sin sand så kissar och bajsar de ju inte i sanden. Då räcker det att man silar igenom den och får bort hö och spån och sen att man byter en gång i veckan till varannan vecka. Den är ju ren och fräsch ändå.
ja men om den är ren och fräsch i 2 veckor så gör det ju inte något att baka den, skiten och kisset silar man ju bort och det blir väl rent då man har ugnen på 225 grader och tar 10 minuter per centimeter tjockt lager
fick detta tips på gerbiler iFokus och de badar, kissar och skiter i sin sand ju, varför vore det något annat till chillor??
chillaforumet menar du chinchilla.ifokus då eller??
spån får jag inte i mitt sandbad för jag har den på den översta hyllan ju så det är bara skiten som chinchillan har, fick en rund burk med chinchillasand i en sådan som det står chinchilla sand på men det var samma sak där hon sket i sanden, har inte råd att köpa guldsand heller men med min tur så skiter hon i den med
på vilket sätt är den giftig för chinchillor??, tänkte ju på att det var den sanden som hon tydligen sket minst i

Gerbiler använder sand som toalett, likadant som hamster. Chinchillor ska sköta sin päls i den, vilket gör att det är ganska viktigt med kvalitet.
Chinchilla.ifokus behöver man inte vara medlem för att läsa på, jag menar det svenska chillaforumet.
Och det var fel av mig, skulle uppdaterat här, det var brogårdssand som var giftig inte råda.
Men rådasanden är av samma kvalitet som typ sandlådesand, alltså kanonbra att ha i toalådor men inte bra att bada i, den är alldeles för grov.
Om man gör en jämförelse så ligger rådasanden på 0.17mm och witte-mollen sanden på 0.05 eller mindre.
Den förstör alltså mer pälsen än vad den gör någon nytta tyvärr.
gerbiler och hamstrar badar ju i sanden och sköter pälsen med ju
jo den sanden vet jag är farlig för alla djur ju blev förvånad då rådas sand brukar användas i akvarium med
men när hon skiter i sand som det står chinchillasand i så känns det inte någon ide att köpa sådan svindyr sand heller

#44 Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer. Men återigen, om chillan har en BRA sand så kissar och bajsar de INTE i sanden.
Bara för att det står chinchillasand på en påse betyder inte att det är en bra sand för det. Det finns burar i djuraffären som det står chinchllabur för, men den behöver inte ha lagliga mått för det.
Har man ett djur som behöver någonting för att må bra så måste man ju se till att ge det, oavsett vad det kostar.
Jag har 50 chillor, alla mina har Witte-Mollen sand. Det är ju inte deras fel att sanden är dyr. Och förresten så dyr är den väl inte. Kostar väl 30kr kg kanske. Jag köper en säck för 500kr och jag går igenom minst en säck i månaden.
Har man ett djur så måste man ju se till att den får vad den ska, annars kanske man ska hoppa över just det djuret.
Jag vill jättegärna ha sugargliders men jag har ingen möjlighet att hålla på och ge dem den maten den behöver. Alltså blir det inga sugargliders hemma hos mig.
Jag har ett stort antal guldhamstrar, ingen av dem badar i sandlådesand, de gör sina behov där. Gerbilerna kan rulla runt lite i sin sand, men jämför ma pälskvalitet på en gerbil och en chinchilla så förstår man ju ganska snart att de inte har samma päls direkt. Och alltså behöver olika sorters sand.
Jättefina bilder Ivanhoe! 
#46 tack så mycket
#45 du verkar ju varagjord av pengar om man betalar 500spänn för en säck med sand, jag har 900kr i månaden som går till djurmat, sand och egna nöjen
chillorna hos en annan som jag känner går på rusta sand och deras päls är fin som fan så varför ska det vara olika för olika chinchillor med sanden, och jag har jämnfört bilden på min chilla och andra i samma pälsfärg och de ser lika ut ju
sedan är ju inte min chilla i sin bur hela tiden heller utan går bara dit om hon ska äta mat eller vila lite om hon inte får göra det där hon brukar sova typ under sängen eller där hon fått för sig att sova
sedan drar hon in allt hö i sitt bo då hon är i buren för att bädda med det
#48 Varför det ska vara olika är väl svårt att svara på. Det är bara att inse att det är så. Sanden är viktig för chillornas päls, och all sand funkar inte eftersom den har olika egenskaper. Uppenbarligen funkar den inte heller för alla chillor. Sedan är det givetvis upp till dig hur viktigt det är att pälsen mår som den ska.
En säck på 500 spänn skulle räcka en halv evighet för dig som bara har en chinchilla. UlrikaD har 50 st.
//frida

#48 Det där måste jag säga att jag tycker var riktigt dumt skrivet. Jag tar hand om mina djur och då är jag gjord av pengar?
Jag är sjukpensionär och du kanske vet att man inte lever ett lyxliv på de pengarna?
MEN jag har tagit mig an vissa djursorter och då får jag väl se till att de får det de behöver. Annars borde jag väl inte ha de djuren?
Du har EN chinchilla, jag har 50. Det är lite skillnad. För dig skulle en säck räcka i flera månader.
Har man inte råd att ge djuren det de behöver så bör man låta bli att ha just de djuren.
Jag har inte råd att försörja en stor Sankt Bernhardshund….då har jag heller ingen sådan.
Och vad har sanden med om din chilla är i sin bur eller inte att göra? Deras sand är någonting de behöver för att hålla sig rena och fräscha i pälsen. Kan du ärligt talat säga att din chillas päls ser bra ut?
Jag försöker ge dig tips och råd i all välmening för att din chilla ska må bra. Jag har fött upp chillor i 8 år så jag hoppas och tror att jag vet vad jag gör.
Om du inte vill lyssna och tycker att din chilla ser ut att må bra och är fin i pälsen, precis som en chilla ska se ut så är det ju inte så mycket jag kan göra åt det.
Men samtidigt skriver du att hon kissar och bajsar i sanden vilket är första tecknet på att sanden inte är bra.
Sen är det väl upp till dig om du vill ge dina djur det de behöver eller inte.
Jag skriver ju inte för att vara elak, jag skrev för att hjälpa till. Men tycker du det jag skriver är rent skitsnack och du inte vill ändra på någonting så får det väl vara så då.
Men ärligt….kolla på din chillas päls och jämför med den bilden jag la upp. Kolla in olika chillauppfödares hemsidor och kolla hur deras chillors päls ser ut.
Du hittar inte en hemsida med en seriös chillauppfödare som har någon chilla som ser ut som din i pälsen.
Orsak? De använder alla Witte-Mollen sand!
då du föder upp chillor hur ser de ut i pälsen då de är nyvakna och lågit i en höbädd som lisen har gjort på denna bild??
ju mer någon hoppar på mig desto mer förbannad blir jag och vägrar lyssna, för jag tar det som ni skrivit som påhopp
sedan har jag inte sett lisen rulla sig i sanden ett enda dugg som hamstrar och gerbiler gör utan hon använder sanden som toalåda
skulle jag köpa white mollen så skulle jag bara "förstöra" den (enligt er) för jag vägrar använda sand utan att baka den i ugnen då jag inte vill få in någon skit och jag köper ingenting från en djuraffär då de 100dubblar priserna mot vad de köper in sakerna så säg till när white mollen finns i en byggaffär eller något för jag betalar fan inte 500kr för 25-30kg sand det är väl inte rent guld som det är eller??
nej jag ska aldrig visa några mer kort eller något för jag funderar på att gå ur iFokus nu bara för att jag bara får höra skit om de flesta bilder

#51 Men snälla du, hur kan du se det som påhopp när jag försöker hjälpa dig att rekommendera någonting bra. Du läser ju inte ens vad jag skriver.
Hon använder ju sanden som toalåda för hon vill inte rulla sig i just den sortens sand. Vad är det med det som är så otroligt svårt att förstå?
Mina sover också i hö och i spånet på golvet, det är ingenting som gör att pälsen skivar sig. Min chilla är nyvaken på den bilden jag la in ovan.
Du har ju redan bestämt dig att du inte vill ge en bra sand, men gnäll så inte över att hon kissar och bajsar i sanden för det kommer hon att fortsätta med så länge du ger henne den sortens sand.
Och varför baka perfekt witte-mollen sand i ugnen när den kommer direkt från leverantören? Vad för skit skulle du få in i sanden överhuvudtaget?
Och du skriver att du inte tänker betala pengar för att hon ska få en bra sand, det gör mig lite orolig för vad du ger henne att äta. Chillamat är ju dyrt det också.
Men vill du se det som påhopp att jag försökte ge dig tips och råd om hur din chilla skulle må bättre så är det ju ditt val. Tycker bara det är trist och tråkigt att du inte kan ta emot råd från någon som faktiskt har många års erfarenhet av det här djurslaget.
Hade du postat det här på vilket chillaforum som helst så hade varenda medlem där sagt samma sak som mig. Betyder det då att vi alla är "ute efter dig" eller kan det faktiskt vara så att det jag säger är sant?
hon får chillapellets från det som jag hittar här och grov hö då hon ratar fint hö som man kan köpa på ica
jag har fått in ohyra via sand som jag fått via en leverantör så jag vill ha ihjäl allt sådant innan jag låter djuren använda det och det var chinchillasand som jag beställde via en internetbutik innan det gick upp flera gånger i pris och sedan försvann
men det kvittar vilken sand hon haft hon vägrar rulla sig i den ändå, jag fick sådan dyr sand av en kompis för att hennes gerbiler inte tyckte om den (den var för fin) och gissa vad hon hoppade upp i skålen och sket direkt
sedan vet jag inte hur hennes gener är heller för hennes bror dog ganska tidigt med något fel på levern
det tipset att använda denna sand till henne fick jag av en annan som har många års erfarenheter med chinchillor, de hon har nu badar i samma sand och deras päls är fin
men lisens päls är ju mjuk och fin den med då man känner på den och kelar med henne
jag tar allt som påhopp då man börjar trycka ner mig och ju mer man skriver på det sättet du gör desto mer irriterad blir man
det sättet som jag läser det som är så här
"du gör fel din jävla idiot"
ska man säga något till mig så ska man börja meningen så här "ursäkta men det kanske skulle vara bra om du testar det…" inte "det är fel sand, ta detta som kostar allt du äger och har….."
man måste vara väldigt noga med hur man formulerar saker till mig för jag kan inte läsa mellan raderna
nej nu försvinner jag för ett tag för jag orkar inte med folk som ska trycka ner mig idag
hon får chillapellets från det som jag hittar här och grov hö då hon ratar fint hö som man kan köpa på ica
jag har fått in ohyra via sand som jag fått via en leverantör så jag vill ha ihjäl allt sådant innan jag låter djuren använda det och det var chinchillasand som jag beställde via en internetbutik innan det gick upp flera gånger i pris och sedan försvann
men det kvittar vilken sand hon haft hon vägrar rulla sig i den ändå, jag fick sådan dyr sand av en kompis för att hennes gerbiler inte tyckte om den (den var för fin) och gissa vad hon hoppade upp i skålen och sket direkt
sedan vet jag inte hur hennes gener är heller för hennes bror dog ganska tidigt med något fel på levern
det tipset att använda denna sand till henne fick jag av en annan som har många års erfarenheter med chinchillor, de hon har nu badar i samma sand och deras päls är fin
men lisens päls är ju mjuk och fin den med då man känner på den och kelar med henne
jag tar allt som påhopp då man börjar trycka ner mig och ju mer man skriver på det sättet du gör desto mer irriterad blir man
ska man säga något till mig så ska man börja meningen så här "ursäkta men det kanske skulle vara bra om du testar det…" inte "det är fel sand, ta detta som kostar allt du äger och har….."
man måste vara väldigt noga med hur man formulerar saker till mig för jag kan inte läsa mellan raderna
nej nu försvinner jag för ett tag för jag orkar inte med folk som ska trycka ner mig idag

Ledsen, men om du är en särskilt speciell person som ska behandlas med silkesvantar och man måste formulera sig på ett visst sätt…
Då kanske det hade varit bra om du började dina inlägg med den infon då.
Hur ska man veta att just du absolut inte vill ha tips och råd och tycker att alla andra hoppar på dig
.
Jag är ingen tankeläsare! Och det låter som ett jobbigt problem du har.
Men det är ditt problem och ingenting jag kan vara medveten om när jag ger dig tips och råd som du spottar på.
Hade jag varit överkänslig så hade jag ju lika gärna kunnat säga att dina inlägg är ett påhopp på mig. Men jag lägger mig inte gärna på den nivån.
Det måste vara jobbigt att leva i en värld när man tror att alla människor är ute efter att trycka ner en.
Men då är det ju ett tips att börja sina trådar med det: Jag vill endast ha positiva kommentarer i denna tråden annars tar jag det som påhopp. Tips och råd vill jag inte alls ha för då trycker ni ner mig. Osv, kan ju vara lättare för okunnigt folk som mig som inte har någon aning om folks diagnoser och idéer.
Jag har en hel del att säga om Ica-hö och chillapellets i allmänhet men jag inser att du inte vill ha reda på fakta utan vill köra ditt eget race. Hade som sagt varit lättare om du sagt det från början.
du hoppade på mig först och då blir jag förbannad
jag använder ju inte icas ängshö ju hon ratar det och det står att de ska ha pellets på zoonen då de inte ska ha gnagarblandning (som jag inte ens ger mina möss)
men du är väl blind då du skrev att jag använder grovt hö och inte icas hö
du borde ju märka att jag tar illa upp när jag börjar bli irriterad men du klarar väl inte läsa sådant
om man inte ska ge dem chillapellets vad ska man ge dem då?? kaninpellets?? för allt annat är ju dåligt att ge dem ju enligt zoonen

#57 Jag ger upp, du tar precis allting personligt. Jag kan läsa innantill. Jag ser att du skrev att du inte ger icas hö, men jag skrev att jag hade en del att säga om det.
Och chillapellets är precis som sand, det finns olika. En del är bra och en del är dåliga.
Och varför gå efter vad folk skriver på zoonen, är det inte bättre att ta kontakt med någon uppfödare och få lite riktig information.
Om du nu inte lyssnar på mig så kanske någon annan kan säga exakt samma sak och du hör det bättre?
Två pellets-sorter är bra. Mästers och Bello, resten är mer eller mindre dåligt.
Jag hade kunnat länka till en innehållsförteckningstabell som jämför flera olika märken chillapellets så att du kunde se själv vad de innehåller.
Men då blir jag väl utskälld för det också antar jag, så det är väl bäst att jag låter bli.
Och vad är det jag inte klarar av att läsa? Jag ger dig sakliga, konkreta råd i lugn ton medans du lägger dig på golvet och sparkar med benen som en ilsken två-åring.
Jag avslutar det här med någonting som inte är så lugnt och pedagogiskt…
Om du är intresserad om vad som är bra för din chilla, ta kontakt med en uppfödare och fråga. De kommer att säga samma sak som jag men jag är ju tydligen dum i huvudet och ute efter att trycka ner dig, så du kanske kan lyssna på någon annan.
Eller så bryr du dig inte och då tar du inte åt dig vad jag eller någon annan erfaren skriver utan kör på i ditt eget race och struntar helt enkelt hur chillan mår.
Helt upp till dig! Och nu är jag ruskigt grinig och irriterad!
#3 och #4 Ivanhoe, jag måste medge att jag gillar hamstrarna :) samma fina färg som på min favorithane härhemma :) syns vart han fått färgen ifrån. Son och bror till dem på bilderna. De andra mer ljusa/vita har ju fått färgen från far sin som du också har därhemma numera.
#7 Ivanhoe, den hamstern är fin, aldrig haft en robbe. Men söt är den :)
Jätte söt marsvinshane! Ser exakt ut på pricken som mitt förra ^^
Jag räddade honom från avlivning så han fick på hos mig sålänge tills jag hittade ett nytt hem. Var fick du honom ifrån? Hur gammal är han?
#60 vilken av hanarna?? jag har ju 2 st far och son, köpre fadern och modern frpn en som tönkt att avla men sedan visade det sig att maken var allergisk mot marsvin så mamman fick stanna hos en kompis tillsammans med de 2 döttrarna som kom tillsammans med sonen
var tvungen att skaffa en marsvinskompis till kaninen då han matvägrade
#59 visst är de fina
#58 ja jag tar allt personligt nu när jag är inne i en sorgperiod som du visste om pga katten, allt har gått åt pipan för mig hemma etc sedan har det känts som om jag blivit utskälld här med
jag använder vitakraft pellets som jag fick råd av en uppfödare på zoonen
jag följer inte allt på zonnen men den som jag har fått tips av som har flera års erfarenhet är en uppfödare
trodde att jag var redo att gå tillbaka hit men det är jag inte får se när jag kommer tillbaka för jag orar inte med omgivningen speciellt inte när jag sörjer min katt, etc
# 6O Marsvinhanen på bild nr 10 är även far till 3 fina ungar, varav en son finns hos ivanhoe och 2 systrar och deras mamma finns hos mig. Föräldrarna hämtades hos en privatperson i forshaga när de var ca 3 månader gamla, de hade precis kommit från en privatuppfödare när hon själv fick dem.
Men visst jag håller med om att det finns fler marsvin som ser identiska ut. 
#61 Ivanhoe, du lade aldrig upp bilden på sonen.
#61 Ivanhoe, du lade aldrig upp bilden på sonen.
oki trodde jag hade gjort det men jag blandade ihop dessa bilder med det albumet jag har på facebook

Det är synd att jag inte kan tipsa dig om ett bättre foder, men tyvärr är vitakraft inget bra chillafoder.
Och det enda det här inlägget är ett påhopp på är isåfall Vitakraft och ingen annan.
Är du intresserad av att veta mer om chinchillor så bli medlem på något chinchillaforum. Du behöver ju inte skriva någonting men det finns väldigt mycket bra att läsa från många uppfödare med väldigt lång erfarenhet.
Återigen, bara ett tips, inget påhopp på något sätt.
När jag ville lära mig mer om möss så gick jag hit och läste Artiklar. Borde väl funka samma på andra djur?