Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 1346 ggr
Grimmis
0

Vilka bär är okej?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har massor med bär i frysen. Gör smoothies av dom i vanliga fall.

Jag vet att man kan ge dem hallon, men är det okej att ge krusbär och svartvinbär?

Ratata
0

Mina möss brukar säga blä om bär som är sura. I bästa fall tar de riktigt söta krusbär, men annars brukar de få vara kvar. Prova dig fram, vad jag vet ska det inte vara något skadligt i de bär du nämner.

Grimmis
0

Okej, då gör jag det. Tack för svaret.

Börjar med hallon och ser om de tar dom.

Imorgon skall jag handla hem mat till dem och blanda själv. Just nu har de fått "MiniHamster" och kanariestänger som består av ägg, frukt och honung.

Ha det gött!

/Grimmis

Ellenfyrkant
0

Men hur är det egentligen med hallon? Det är ju en stenfrukt.

Mvh Ellenfyrkant

[aammE]
0

Hallon är stenfrukt och innehåller Garv(?)syra. Det är inte så hälsosamt.

Grimmis
0

Jag har ännu inte hunnit ge dem några bär, men jag har för mig att många gett sina möss hallon eller är det bara hallonte då?

[aammE]
0

#5 Hallonblad

Ratata
0

Man kan nog hitta lite smågiftigt i det mesta i så fall. Linfrön tex anses ju vara jättenyttigt och bra, dock innehåller de blåsyra (cyanid), men inte slutar vi äta dem för det. I små mängder tror jag inte att hallon ska vara någon fara, om nu mössen vill äta dem.

Grimmis
0

Jag struntar i bär åt dem.

Tack för alla svar =o)

Ellenfyrkant
0

#8 Du behöver ju inte strunta i allt, bara du har koll på vad som är mindre lämpligt. T.ex. hallon. Mango är ju också en stenfrukt, liksom persika, aprikos etc. Men vad jag har förstått är det kärnan som är giftig, inte fruktköttet. Vilket dock gör hallonet farligt ändå, då man inte plockar bort giftiga kärnor.

Mvh Ellenfyrkant

Grimmis
0

Tack igen för alla svar!

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av bär till möss så lägger jag detta på is tills jag lärt mig mer.

Idag testade jag ge dem vanliga havregryn (som jag gör gröt av) och de blev som tokiga….rent ut sagt. Kan jag fortsätta ge dem detta eller skall det vara i måttliga mängder? Det blev som ett kaos i buren. Helt hysteriskt. Såg lite roligt ut måste jag säga.

Grodan
0

Jag har mixat ner bär, främst då hallon och blåbär men även jordgubb, i geggor. Inte så många men tillräckligt för att få lite färg och naturlig sötma.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grimmis
0

Tack för tipset Grodan!

jauchzet
0

Jag ska prova med björnbär idag tänkte jag… nån som vet om det skulle vara dåligt?

jauchzet
0

Avokado är en stenfrukt och det är ju jättebra?