en hemskt äcklig sorglig historia :(
ja härhemma har hänt en del dramatiska saker på sistonde,
det började med att jag hade en vild råtta inne, ja jag säger vild, för han var fångad i stall tillsammans med sina bröder i mkt ung ålder och sen valde jag dumt nog att ta emot honom (hans bröder funkar fint inne)
men han trivdes inte alls inne och beslutet var taget om att han skulle få komma ut dit han komifrån så snart det itne var så kallt men innan vi han med att få iväg honom så fick han en knäpp och gnagade sig ur sin bur, letade upp duna burarna & gnagde sig in och åt upp Ru och en till :( vet att Rus uppfödare ska finnas härinne men jag vet inte vem det är..
på morgonen gick jag in i mössens rum och fick en chock när jag hittade råttan i dunan & sprang fram och ryckte upp Alejandro, rusade ut med ilsken råtta hack i häl och slängde in Alejandro i tjejjernas terrarie som var närmsta säkra plats att stoppa honom på medans jag jagade råtta :/
jag fick panik och är fortfarande chockad, har inte kunnat skriva om det förrän nu även om det var några veckor sen det hände, jag blir illamående bara av tanken.
jag kommer aldrig mer att ha något viltfångat (vet att man inte får det heller), semivilt eller vildkorsnings djur i hela mitt liv…
så nu väntas minst två ev tre kullar med Alejandro Cobis Net (tror det är så det står i stamtavlan) tyvärr så dog Alejandro här om dagen när vi flyttade, han mådde bra när han gick i transportburen, död när vi kom fram (resan är 30min ca)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har för mig att det finns en lag som förbjuder att fånga in och hålla vilda djur inomhus och i bur.
De djur som hålls i bur, ska väl vara uppfödda som tamdjur i flera generationer. Vilda djur bär ju dessutom oftast på en hel del parasiter och sjukdomar som kan smitta tamdjur, samt oss människor.
Tragiskt det som hände, men tyvärr är det sådana missöden som lätt kan hända när vilda djur som hör hemma i naturen fångas in och hålls instängda.
Djur som fötts upp i många generationer hos människan är ju främst avlade för sina bra och av människan önskvärda egenskaper, färger etc, djur med dåliga gener eller dåligt eller opassande beteende väljs ju inte till avelsdjur hos kunniga och seriösa uppfödare, där djurens temperament, hälsa och livslängd sätts i första rummet, önskvärt är ju oxå att djuren följer typstandard för arten.
Kan ju förstå att du blev chockad, och att det var otäckt, hoppas att detta blir ett varnande exempel för andra som funderat på att hålla vilda djur.
Om Ru var en fuzzy så kommer han från mig
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Åh vad tragiskt Magda, beklagar sorgen:(
Var råttan från den där tjejen som hittade en kull i sitt stall?
#1 Det finns en sådan lag men det kanske inte är rätt tillfälle att föreläsa om den när ngn skriver om en traumatisk händelse? Och även tama råttor kan käka möss om de får tillfälle till det. De är rovdjur. Så denna händelse är absolut inte unik.
#1 är numera fullt medveten om att det finns en sådan lag och även att det är totalt olämpligt (hade redan innan detta insett det och hittat en passande djurvänlig lösning för råttan ifråga) , var inte därför jag skrev denna tråd, men jo ett varnande exempel är det ju helt klart
#2 ja det var han
en underbart gosig kille..
#3 ja precis den kullen var det.. tänker att det var lika bra att gå ut öppet med vad som hänt även om många säkert tänker som #1 och att jag kanske får en del tråkiga kommentarer, men jag känner att jag måste dela med mig av händelsen för jag mår verkligen inte bra av det som hänt.. .. har haft råttor tidigare som säkert skulle käkat möss om de fick, men ingen som varit så att den gnagt sig ut burar & in i andra & aktivt sökt efter mössen. det var ju inte så att burarna stod brevid varandra eller nått.. 
Usch, jag vet faktiskt tyvärr också nu hur det känns att hitta möss dödade av råtta. Jag har inga vildråttor och skulle aldrig aldrig ta in någon. Det finns faktiskt väldigt mycket råttor i naturen, vad är anledningen att "rädda dem"? Jag kan ha samma inställning till folk som räddar duvor och skator. Varför?
Men vill inte föreläsa, gjort är gjort. Råttor jagar tyvärr och precis som illrar kan de tycka att det är kul med jakt och dödandet.
Jag beklagar i a f verkligen, för det är inte kul när detta händer.