Standarden - diskussion
Ja, hur tolkar vi standarden egentligen? Intressant, tycker jag.
I Theriss´ tråd "EFTERLYSNING: choklad" kom vi in på ämnet, och började kidnappa tråden.
Det jag funderar över just nu, är om det enbart är "färgen" som gäller, eller den genetiska kombinationen, vilket man ju faktiskt kan se ibland.
Många färger kan ju via avel selekteras till olika nyanser, en del med stor skillnad trots att det är samma gener. Då kan man också hamna inom ramarna för en annan "färg" enligt standarden, kan man inte?
Kan man då inte också "fuska" fram en bättre standardfärg, om standarden ligger i ett "ytterområde"? Förstår ni hur jag menar?
I SVEMUS kan vi inte fuska för vi har som grund att alla färger är unika. I andra länder delas inte färgerna upp så mycket, t ex kan nämnas att pale lilac och rödögd choklad bägge benäms champagne och tävlar mot varandra och där vinner faktiskt oftast pale lilac över den rödögda chokladen. I SVEMUS Standard ser man snabbt att rödögd choklad (aabbpp) är den EGENTLIGA champagne - det är den variant som fått benämningen från början och som beskrivits i NMC i många många år som champagne och vi har inte haft någon anledning att förändra detta.
Däremot om vi diskuterar dove - färgen med oändligt många nyanser, i mångas mening finns det inte två dove i hela världen som har exakt samma nyans - blir det däremot lite förvirrat. Den är alltid aapp, men ser ut på så många olika sätt. Mörk, ljus, för lik silver, för brunaktig, för mörk… etc… och allt beror på från vilken avel den härstammar. Jag tycker inte om bleka silvriga dove´s utan tycker att dove ska vara mörk duvgrå med rubinröda ögon. För att få den så mörk paras den helt i en linje med svart! Dove ur kullar med nerblekningsgener eller gensoppa blir ofta ljusgrå och är för lika silver…
"Dove ur kullar med nerblekningsgener eller gensoppa blir ofta ljusgrå och är för lika silver…"
Det är lite så jag menar! Det går att avla fram en dove som mycket liknar en silver.
Arbetar man sedan med tan, så saknar ju dove blågenen, d, som bleker tanfärgen, så man kanske får en bättre "silver-tan" om man enbart går efter standarden, fast musen genetiskt inte är en silver-tan? Finns det möjlighet - enligt standarden - att en sådan vinner över den "äkta" färgen, därför att den "ser bättre ut"?
Likadant funderar jag över choklad. Finns det inte några blekningsgener som bleker svart, aa, till mörk chokladfärg? Om man sedan vill ha så mörka choklader som möjligt, vinner då dessa över genetiska choklad, bb?
Själv gillar jag bättre en ljusare chokladfärg än vad standarden förordar (tror jag). Man behöver ju SE de olika musfärgerna för att kunna lära sig, skilja på, och förstå nyanserna.
Det bidde visst ingen diskussion
Vad synd.