löss? ohyra? allergi?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu låter det kanske som om jag har "problemmöss" en med ögoninflammation och nu en med klåda. Men jag kan säga att det har aldrig varit någonting innan, och nu helt plötsligt kommer allting på en gång!
Jag köpte in en ny hona för två veckor sedan. Hon har suttit i karantän sedan dess. Jag märkte att hon kliade sig väldigt mycket. Det var liksom som om det kliade så mycket så hon visste inte riktigt vad hon skulle göra. Skuttar runt i buren som en byfone. Nu har hon börjat tappa lite päls på ett parti. Därför tänkte jag jag behandla henne mot ohyra. Jag ringde upp uppfödaren och sa som det var och tänkte fråga om vad man skulle behandla med. Uppfödaren sa då att det omöjligt kan vara löss eftersom hon inte har köpt in nya möss på tre år. Hon sa också att man inte får ha musen ensam (inte ens under karantän eller för att förhindra att någonting sprider sig). Hon sa att det måste var någon allergi och att jag skulle börja fundera på vad musen är allergisk imot! Strö, foder? Därför satte jag ihop mina möss och nu har min andra mus börjat klia sig med (hon med ögoninflammation).
Kan jag konstatera att det är ohyra nu? Eller kan det vara svamp?
Finns det någon receptfri behandling eller måste man få stronghold utskrivet?

Japp, nu kan du konstatera nån form av ohyra och en riktigt dum uppfödare. >={ Klart musen inte ska vara ensam, men den ska ju inte smitta andra heller! Du kan testa axilur först om du vill, som man ger oralt. Hoppas att nån här kan hjälpa till med doseringen till mus - för jag tror inte det står i innehållsförteckningen?
Är axilur receptfritt. Jag vet att vi har haft det till korna och hästarna. Men funkar det till smådjur också?
Tar det yttre parasiter? För på större djur vet jag att man använder det som avmaskning.
Axilur får man tag i på ett vanligt apotek eller?
:)
Ja, tyvärr kommer ofta sakerna på en gång. Därför att mössen inte uppvisar ohälsa förrän det verkligen inte går att dölja längre. En bakterie, parasit el dyl kan även få igång en mängd olika sekundära symtom. Nedsatt kondition av någon anledning, t ex slarv med mat, stress eller ålder triggar även det igång att flera olika symtom kan poppa upp.
Bäst är att du uppsöker veterinär.
men "min" veterinär (den närmsta där jag bor) kan ingenting om möss. Senast jag skulle avliva en mus så tänkte hon sticka in den stora kanylen i bukhålan utan narkos (kan hända att de gör det på en del ställen, men jag vet min kompis får alltid narkos på sina innan de sticker) och det ville jag inte. Försökte förklara att min kompis får narkos på sina men det sa hon att det gör de inte här. Det kändes inte alls tryggt att gå dit med sina möss. Som tur är har de ju svans, så hon såg ju vilket som var fram och bak!
Ingen som vet någon bra muskunnig veterinär runt halmstads trakten?
#4 Ajdå, det lät inge skoj. Kanske kan du ringa runt lite själv till olika veterinärer i ditt område och säga att du har några sällskapsmöss som du behöver hjälp med… mitt internet o iFokus krånglar… kan inte se mycket av det jag skriver ens…

Axilur ska ta både inre och yttre parasiter, men som Grodan säger är ju det bästa att åka till veterinär.
http://www.hallandsdjursjukhus.se/index.php/smadjur
och
http://www.vaxtorpsdjurklinik.se/
hittade jag på svemus hemsida i Halland, iaf. På vaxtorp hade de friskvård också för smådjur och det låter ju bra. Oftast är det ju kaniner och fåglar som menas med smådjur, tyvärr. Du kan ju ringa och fråga, om det inte ligger för långt bort. Jag är usel på geografi, är stolt nog över att jag visste att Halmstad låg i Halland. ^^U
Hur har det gått med mössen? Har du hittat en bra veterinär än?
#4 En sköterska avlivade en av mina möss utan narkos fastän jag sa att jag ville ha henne sövd. Då sa hon bara att hon kunde gå någon annanstans och avliva henne om jag inte ville se, men då hade jag ju ingen aning om vad hon gjorde med henne så det fick hon inte. Men det var fruktansvärt att se min tjej bli avlivad på det sättet…
Har fortfarande dåligt samvete för att jag inte stod på mig mer angående narkosen, men hon lyckades övertala mig om att det inte gjorde ont och att hon hade den minsta nålen, men jag såg ju att musen fick ont!
Jag förstår inte varför man väljer att arbeta med djur om man inte bryr sig om deras bästa!
#8 Det där har vi ju en annan tråd om.Jag har själv avlivat möss åt folk och de flesta vill inte se på och jag önskar inte heller att de gör det. De får säga farväl (sådant är viktigt) och om de vill ta med kroppen (sånt är också viktigt) får de det.
Skulle gärna vilja att TS kunde återkomma ang hennes möss hälsa och att vi inte diskuterar något annat i denna tråd.

#6 Har aldrig hört att axilur tar annat än invärtes parasiter. Läser man på fass vet, så nämner de bara invärteas parasiter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vad fräckt. =O Jag fick info av en veterinär om att axilur skulle ta båda. Men man vet ju aldrig med läkare, varken till djur eller människa. -.- Opålitliga jäklar.