Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 303 ggr
amaira
0

varav hjärta och sovrum är fullt ;-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till ett litet hemma-hos-reportage. Skrattande

Jag har mina två alldeles egna rum uppe på "vinden". Det är två vindskammare som skiljs åt av liksom en "gång" med spontrade träväggar som döljer en skorstens-stock på ena sidan och en garderob på andra sidan. Huset är över hundra år och har historia och charm. Här är jag dessutom född och uppväxt.

Att försöka förklara hur själva huset ser ut, är lite svårt, för det är ett hopbygge av flera, där det yngsta är från 1880-talet. Huset är en historia för sig. Nu gäller historien mina möss, och mina två kammar-rum uppe på "vinden".

Såhär ser själva sovrummet ut., fotat i dag. Titta noga, det finns 2 "musburar" som fått flytta in till min säng. Ser ni dem?

Ja, jag har "öppna burar" av speicalvarianter, dvs jag tager vad jag haver, ofta plastbyttor, och kartonger från Konsum här i närheten, osv. Huvudsaken är att det är rymligt för mössen. Kan tala om att det funkar utmärkt, och har gjort i ett par år.

Jag kan hålla på i timmar med mina möss. Prata, snacka, umgås, titta, studera. Vara lycklig så hjärtat sväller.

amaira
0

Här har jag gått in i den andra kammaren, som numera är musrum. Tre burar syns här, alla är akvarium.

De är bra till avelshonorna när de får ungar. För treveckorsungar kan hoppa och ramla och drutta vart som helst, och då sätter jag nät över akvariet så blir de kvar.

amaira
0

Här är blicken flyttad till vänster. Två av akvarierna syns, och så Harmoni som just nu bor på själva bordet ihop med Ikyaro.

Där finns flera kartonger att vara i, och bordsytan är tackt med tidningspapper, som de älskar att slita runt med och ha i småbitar och dra in i sitt bo. Harmoni syns på bilden. (den som söker skola finna, haha)

amaira
0

Ännu lite mera till vänster. "Bordet" syns fortfarande (andra ändan av) och en ny "bur" har dykt upp. Allt som finns på det lilla runda blå bordet, tillhör samma möss. Även plastbyttan. Med hjälp av trädgrenar kan de ta sig in och ut som de vill.

Men de kommer inte till det andra bordet.

amaira
0

Och så har vi förflyttat oss till andra sidan fönstret. Här syns 5 burar. Tre ovanpå varandra, och två vita plastbyttor.

amaira
0

Och så fyra burar.

De två vita plastbyttorna, där Filippa balanserar på kanten av den ena och vill vara med.

På byrån finns faktiskt två burar. Nej, de har ännu inte passerat gränsen, men gör de det, så gör det ingenting.

amaira
0

#1 ger nästa bild, och så har jag gått rummet runt.

"Burar" kallar jag det, för vad ska jag annars kalla mina "varianter" för? De här skapelserna som är mössens hem. Litet har de i alla fall inte, vilket inte hindrar att de gillar när jag dyker upp.

Så här ser det ut när jag sätter ner handen till Filippa.

"Fint matte, nu hittar vi på nåt kul!"

Filippa är en underbart go och mysig långhårig musdam som jag tycker mycket om. Tyvärr är "den lilla apan" steril. Så hon agerar sällskapsdam åt ensamma herrar.

amaira
0

Evy, ifrån Mandymoo, är en annan sån där "hoppetossa" som snabbt hoppar upp i mina hand för att hitta på "nåt skoj". Kyss

Hon har så härlig och rolig färg tycker jag. Filippa är en frän dam, och sätter jag ihop de här två så blir det bråk.

Lustigt att en mus (Filippa i det här fallet, men även Evy är ganska "frän") som kan vara så rar och go och sällskaplig och oerhört trevlig mot människor (mig i alla fall) kan vara så "oresonlig" gentemot andra möss (utom herrar, som omedelbart godkänns utan knussel).

Nattskjorta
0

Vad mysigt dina moss verkar ha det, gillar din kreativitet. Onska mina moss ocksa kunde springa fritt sa dar men jag tror dessvarre att min katt ocksa skulle bli valdigt glad, sa de kan bara gora et nar jag ar med.  Vad fin fillipa ar….

Elyria
0

Vad kul att få titta in hemma hos dig!

Våra akvarier har också varit utan lock förut. Men nu sitter det nätlock på tre av de fyra musakvarierna. Några möss klänger gärna via Vattenflaskan upp på kanten och jag litar inte på att de håller sig kvar där. Har sett möss hoppa från vårt matbord både ner på stolar och till golvet.

Avundas er som har musrum… Våra möss bor i dotterns rum och det är ett himla liv där på nätterna. Har längtat efter ett rum till så jag slipper sova i vardagsrummet. Men nu vet jag att om vi flyttar till större lägenhet så är det mössen och inte jag som har första tjing på eget rum…