Släppa ihop?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har två honmöss, varav en av dem har tio ungar födda 3/4 2011. Dessa hjälps åt med ungarna och kommer superbra överrens.
Saken är den att jag har fått tinga en fullvuxen hona från djuraffären.
Kan jag släppa ihop henne med mina nuvarande två, trots att det finns ungar i buren, eller kommer det bli full kalabalik?
Ska jag lita på mitt common sense så ska jag ju vänta tills ungarna är redo att lämna mamman, dels pga mammans naturliga skyddsbeteende, dels pga att den nya honan kanske bär med sig någon åkomma som kan smitta av sig till ungarna.
Eller är jag ute på helt fel spår??
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Jag hade inte vågat riskera det. Har "fördomar" mot djur från affärer, kanske pga erfarenheter men ofta är dem mer stressade och kan få för sig dumma saker. Sen som du säger kan den nya honan bära på massa smittor. Fast jag skulle inte släppa in någon från en uppfödare heller för mössen kanske inte kommer överens alls även om dem inte hade ungar :)
Har köpt alla tre från samma djuraffär och dom två jag redan har här hemma är lugna och trevliga! Men som sagt, jag väntar nog att släppa ihop dom tills ungarna är stora och redo att flytta från sin mamma. Ska behålla någon av ungarna, och när resten flyttat kan jag ju prova om dom fungerar ihop :)
Ja gör så:)
#1 jag har både möss från uppfödare och från djuraffärer och jag kan säga att jag får ett starkare band till de från djuraffärerna, men det kan vara det att jag håller på mer med dem för att få dem tama, men jag gillar de från affärer mer än de från uppfödare
men så är jag sådan som gillar att arbeta mycket och få deras tilit istället för att de ska komma och hoppa upp i famnen
man jag skulle ha den nya honan i karantän även om det inte fanns ungar med i bilden
har själv 2 honor som sitter i karantän men senare kommer de få gå in i en av mina 2 honflockar
#4 Okej:) Är inte så jätteinsatt hur aveln fungerar med möss i djuraffärer, vet däremot att råttor oftast har väldigt "dåliga" gener. Känns som dem är mer till mat, men det varierar i olika affärer:)
Ja jag ska hålla henne i en bur för sig själv ett tag innan jag provar och ser om dom går ihop. Dom två jag har här hemma är dö sociala, går man förbi buren så kommer dom fram till gallret och vill kela en stund, så tillit är det inga problem alls med! Sen har jag ju inga från uppfödare än, så jag har ju inget att jämföra med!

Släpper man ihop vuxna möss, där en kull ungar finns, är det troligast att alla ungar blir ihjälbitna i kalabaliken. Ha den nya i karantän 40 dagar, kolla noga så att hon inte nyser, har ohyra eller inre parasiter, efter 40 dagar om nhon är friskförklarad, sätt ihop dem. Då är ungarna tillräckligt gamla oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för tipset!