Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 977 ggr
Nali
0

röda möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Undrar lite över en grej. Som dom flesta vet finns det röda möss. Jag vet att rött följer/innehåller augoti men vilka färger måste man para för att få röda möss är det ev. ljusbruna och mjölkvita eller något sånt.

Ursäkta om jag är lite virrig med min förklaring men jag undrar vilka färger måste ''föräldrarna'' ha för att en mus ska bli röd? Obestämd

Hoppas ni fattar men jag blev bara lite nyfiken då jag aldrig sätt en röd mus förut

bilden tillhör svemus.com/liselott aronsson

ajanki
0

Artlink här kan väl du svara?

Jag har ingen aning om hur man får röda möss utan röd mus inblandadTungan ute

Nali
0

#1 jag chansar på att man får röda möss om man parar 2 röda möss Oskyldig nej men jag hoppas någon svarar jag vet bara att augoti genen är inblandad :)

jauchzet
0

Ajanki, vad har min "röda" Celine som jag köpte av dig för färg egentligen? Och hur skulle man skriva beteckningen?

StillaSinnet
0

Den du visar på bilden är en tyskimport långhårs satin av recessive röd. Mina röda har fått flyttat till Kent och Kerstin eftersom jag inte har utrymme för det avelsarbete som krävs. Den röda färgen mognar under tid och först vid dryga halvåret ser man vilken i kullen som är värd att satsa vidare på. Att hålla många hela kullar kvar så länge kan jag inte göra tyvärr…då får jag istället välja bort mina älskade splash/tricolorer och det händer aldrig ;)

Till din fråga:

Det finns två varianter av rött; dominant och recessivt. A(Y) är den dominanta formen av red, eller yellow som det egentligen rör sig om, och den är knuten till ohälsosam fetma. Det är den vanligaste förekommande formen av rött/yellow och finns lite var stans i sverige.

Recessive red/yellow har genotypen ee. Den är så klart svårare att jobba med iom att den är just recessiv så än har den inte nått riktigt samma djup i färgen som de bästa A(Y) har gjort, men de är hälsosammare och friskare och ger uppfödarna en utmaning för att bevisa att det går att nå samma resultat i färg och typ med noggrann och seriös avel.

Svaret är alltså att dessa gener måste finnas för att man ska kunna få bort allt svart från agoutin och mer om just hur det går till kan amaira förklara bättre än mig.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Nali
0

#4 Wow! lät ganska komplicerat! men jag tror jag förstår om man ska jobba med Recessive red/yellow vad exakt ska man jobba med, att avla upp starkare färg eller försöka få en så frisk mus som möjligt?

ajanki
0

#3 Celine är cinnamon alltså "chokladagouti".

Förresten är dom registrerade nu och heter i stamtavlan : Yakoza cinnamon shorthair och Yours, Mine & Ours chocolate/banded shorthairGlad

Har nysningarna blivit bättre?

jauchzet
0

Aha, cinnamon som Trix. har jag aldrig fattat! Tungan ute

Fina namn! Glad Blir nog svårt att byta nu dock.

Nysningarna blev inte bättre alls, utan sämre. De övergick till gnisslanden. Så jag har varit och hämtat baytril idag hos veterinären. Jag fick baytril att ha i vattnet först eftersom han tyckte det var bra då jag hade med mig hela flocken. Hon har fått sin första dos nyss och jag hoppas att det hjälper. Hon är fortfarande pigg iaf.

Försöker lyssna på de andra, men ibland vet jag inte vem ljuden kommer ifrån, så då tar jag upp dem, men då är alla knäpptysta.

Oj, nu lämnade jag verkligen ämnet för den här tråden… Förlåt Nali.

ajanki
0

#7 Nej, vad tråkigt att det blivit sämre, nu får det väl räcka!!

Celine har ju en mycket rödare och finare (tycker jag) cinnamon färg.

Sorry Nali för trådnappningTungan ute

jauchzet
0

#8 Ja, det håller jag med om, men min sambo tycker om Trix mest och tycker att hon är finast. Jag tycker att hon ser lite elak ut, men hon är ju världens snällaste! Jag är så himla glad att vi tog henne med. Hon har utvecklats så enormt och söker alltid kontakt!

Glad

Nali
0

Det är ok hoppas sötnosen blir bättre Kyss

jauchzet
0

#10 Tack! Det hoppas jag med!