Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 2628 ggr
Magda
0

Babyboom..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

förklaringen till babyboomen finns i tråden en hemskt äcklig sorglig historia men ville ha en trevligare tråd för kullarna, som inte gör mig illamående och ger mig ångest attacker..

men detta är ingen säljes tråd utan mer en kull tråd där jag kanske kan få lite hjälp vid behov..

fadern är Alejandro (fuzzybärare import från spanien)

de eventuellt blivande mödrarna heter iaf:

Mandarin, Fnurran & Kexchoklad.

först ut på bild (om det funkar) är Fnurran som är en fuzzy med Alejandro som pappa..

henne älskar jag verkligen, jättegosig och pigg tjejj, gillar att bli kliad och följer gärna med på axeln runt i lgh..

Magda
0

sen kommer Kexchoklad, mkt söt och framåt tjej. någonstans i röran finns ett papper där det står vem som är hennes uppfödare och hennes föräldrar.. mer info får komma när jag hittat..

Fnurran och Kexchoklad är helt säkert dräktiga..

Magda
0

sen kommer Mandarinen, hon är ju rund i vanliga fall med.. och har ingen tydlig pingisbolls form än iaf, så här vet jag inte..

men vad heter hennes färg??

hon är en pigg tjejj med massor med hyss på g..

Magda
0

ok nu händer här grejjer.. pipande små rosa under Kexchoklad.. men de ser så små ut..  har visserligen bara erfarenhet av råttungar, men de som jag kan se genom terrarie glaset ser ut att ha mjölkband iaf… ska kolla dem lite senare men vill inte störa om det kommer fler..

StillaSinnet
0

Kul med bebisar!

Fuzzysar är ofta lite mindre och det kan hända att även fuzzybärare är små som pinkisar men växer på sig snabbt. Är kullen stor? Då kan det kanske vara en idé att kulla av några ungar så mamman kan ge få ungar mer di om du är orolig över deras storlek?

#2 fin färg! kan vara dominant röd, men ögonen ser rubinfärgade ut…möjligen någon form av blekt fawn från dominant röd? Tycker inte den ser ut som en argente riktigt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Magda
0

#4 har sett 9 pinkisar nu, tror att alla kommit,så det är inte en jättekull. men de ser runda och fina ut nu, alla ser ganska jämnstora ut & alla har mkt mjölk i magen det är möjligt att jag tycker att de är små eftersom jag mest är van vid råttpinkisar ;) finns det någon "normal vikt" för vad nyfödda väger ungefär?

ögonen på Mandarin är mörka rubinfärgade, ser svarta ut i vissa vinklar men tydligt rubinröda i vissa..

[aammE]
0

Musbebisar är verkligen pytte, pytte, miniminismå i jämförelse med råttbebisar, blev också nästan lite förskräckt första gången jag fick se nyfödda möss när jag bara varit van vid råttor innan. Tungan ute

Magda
0

#6 hehe ja då är de säkert normalstora Skrattande jag vågar inte ta upp dem för att kolla kön *s* är rädd att skada dem.. men ska ta mod till mig och se om jag kan se vad de är för ngt… Obestämd

Grodan
0

Åh, vad mycket päls Fnurran har. Mysigt med pälsade Fuzzies. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
0

#8 ja jag är mkt nyfiken på vad det blir för ngt av hennes ungar.. jag vill ju ha pälsade Fuzzies ( de är ju inte "fuzziga" om de inte har päls ju Kyss ) dessutom så är hon trevlig och lugn att hantera, gillar mys Kyss hade ju tänkt ta en kull på henne iaf.. men inte på några månader till och på ett lite mera välplanerat sätt Obestämd

Magda
0

*puuuh* det här med könen var inte det lättaste.. först tyckte jag att det såg ut som att alla var hanar.. men efter att ha kollat 3-4 ggr så tror jag på 5 honor & 3 hanar.

men de är ju bara ett dygn gamla än, kanske är lättare att se imorgon eller övermorgon Obestämd

men sen kommer det ju fler när som helst Förvånad

Magda
0

slänger in en bild på fina Alejandro med Gråter

han hade lite längre päls än damerna.. har ingen riktigt riktigt bra bild som hans färg syns på, men han var Bone/White banded enligt stamtavlan iaf..

Magda
0

ok nu är där bara 2 ungar kvar Gråter ser ut som hanar. de andra verkar ha blivit uppäta Förvånad

matar jag dem fel?

Torrfoder:

musli med dinkel, havre,korn & råg(har för mig att det stod så på påsen, 4 sorter i iaf..)

vete (hela "vetekärnor"

solrosfrön

undulatblandning (köpt i djuraffären i lösvikt)innehåller:

kanariefrön

skaladhavre

hampfrön

nigerfrön

röd, vit & gul hirs

japanhirs

torkade morötter

+ hundmat från Hills (hills natures best puppy)

färskmat

färska grönsaker, ett par sorter om dagen..

avocado

kokt ägg (mest gula, blir mkt sånt över när min son äter ägg..)

köttfärs

kyckling

ibland pasta & potatis

någon sorts protein har de fått varje dag..

ofta gör jag röror & mixar, då brukar jag mixa ner en skvätt olivolja eller riktigt smör med.

saknar de något ur närings synpunkt?

eller kan det vara någon av de andra honorna som tycker att hennes ungar har förtur på ngt vis? vet ej vem som ätit dem eller varför, de finns inte kvar ngt av dem iaf..

ingen av honorna har verkat brydd av att jag plockat ut dem (honorna) för att kolla kön & om bebbarna hade mjölk i magen..

nu kanske det är helt tokigt att ha flera dräktiga i samma bur det vet jag inte faktiskt.. Obestämd jag flyttade mamma mus & de kvarvarande två till eget boende, men vet ej om jag gjort saken värre eller bättre..

räknade ut att dessa småbarnen nog var lite väl tidigt födda, kanske kan spela in här?

har läst att de ska vara dräktiga i runt 20 dygn, men hur jag än räknar så kan jag inte få det till mer än 17 max..

[aammE]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ge dem krossat äggskal eller någon annan kalkersättning, det är nog det enda som jag reagerade på.

Magda
0

#13 ok, glömde skriva att jag gett dem ägg med skal på & räkor med skal på, men krossat äggskal, blandar man ner det i rörorna då eller äter de det som det är? Obestämd

[aammE]
0

Krossa dem i mortel så att det blir som ett pulver, blanda det i röror eller strö det över torrfodret.

Magda
0

ok tack för tipset :)

Magda
0

Fnurran ser ut som att hon ska sprängas närsomhelst.. som om hon svalt en golfboll (bokstavligen) & nu har magen sjunkit ner lägre och hon bäddar in sig rejält i ett hus, så snart kommer de..

önskar att jag hade batteri i kameran för hon ser så underbart rolig ut.. undrar hur många det är.. 20??? Kexchoklad som fick 9 var inte ens hälften så stor..

Magda
0

jaha bara för att jag skaffat batteri nu så har hon redan börjat föda FörvånadSkrikandes men dessa ser bättre ut på ngt sätt, inte lika… ynkliga.. mer ljust rosa och jämntjocka över hela.. återkommer imorgon med hur många där e om ngn e nyfiken Skrattande

Grodan
0

Magda, jag kan inte se att du utfodrar dina djur fel på något vis. Ibland blir honorna stressade av någon anledning. Om du har dem tillsammans så kan även honor döda och äta upp de andras honor för att alla skall ta hand om hennes… Jag har alltid dräktiga honor ensamma så att detta inte skall hända. Visserligen har jag sett att många honor kan samsas gott om kullarna, men man vet aldrig riktigt vilken gång man har otur. Vad jag sett är att honor som dödar andras ungar är ganska stressade i sig själva och inte lämpar sig som mödrar riktigt, ur min synvinkel.

Magda
0

#19 det kan nog vara så att någon av de andra 2 som ätit dem.. men frågan är då vilken av dem som gjort det Obestämd vid ev dräktigheter i framtiden så kommer jag absolut att ha dem ensamma..  jag har ju visserligen sett Mandarinen visa stort intresse för dem igår.. men trodde att hon ville hjälpa till med dem Skrikandes men ja, jag vet ju inte om hon ätit dem eller vem som gjort det..

Grodan
0

Jag tror ju på det, om mössen fått riktigt bra mat. En mushona är en av de bästa föräldrarna som finns och är mkt mån om sin avkomma, i alla normala fall. Det kan ju ocks¨å varit något fel på ungarna, men om det var många som dödades åts upp så låter det knasigt.

Jag ger i alla fall mina dräktiga mushonor mer animaliskt protein när det närmar sig förlossning så att hon inte skall se ungarna som mat, varför hon nu skulle det, men i a f. Skrattande

Magda
0

#21 jag slängde precis in ett gäng räkor till dem för säkerhets skull.. om de nu trots allt skulle fått för lite protein i sig.. vet inte om det hjälper men.. vi får se vad som händer och om det händer fler ungar nått så kanske man kan lista ut vem som gör det Gråter

ariama
0

Jag tror knappast att det är ngt fel på din matning, så oroa dig inte om det.

Men kanske ska du vara försiktig med att hantera (och störa) ungarna i boet de första tre dagarna? Det kan hända att mushonor blir stressade av det, och biter ihjäl sina ungar.

Ha tålamod och lämna dem ifred så mycket som möjligt i stället, de första dagarna.Glad

Magda
0

#23 jag hoppas att de inte blivit störda av mig, har mest tittat så att alla mådde bra, men jag kollade ju förstås könen på de andra med, men de nya låter jag vara i några dagar så får vi se vad som händer.. Glad ska försöka att ha tålamod i några dagar iallafall så hoppas jag att de nyfödda får vara kvar! Skrattande

Magda
0

nu har jag iallafall fotat Fnurrans kull lite, det är 10 st med runda magar

Magda
0

först ut hane 1 rödögd?

Magda
0

hane 2 med svarta ögon

Magda
0

hona 1 svartögd

Magda
0

hona 2 svartögd fläckig

Magda
0

hona 3 rödögd?

Magda
0

hona 4 svartögd fläckig

Magda
0

hona 5 svartögd lite mörkare, ser ut att bli ljusa tecken, men jag har svårt att se ordentligt..

Magda
0

hona 6 svartögd, tycker att hon med ser fläckig ut.. eller ja, tecknad på ngt vis iallafall..

Magda
0

hona 7 mörkögd, kan inte se ngn direkt teckning på henne än iallafall..

Magda
0

hona 8 tror att denna var rödögd med.. är hyffsat säker på könen, men ja, inte helt 100 kanske..  kameran e inget vidare heller så jag kan inte få några bra bilder riktigt Obestämd

Magda
0

här är de som är födda 3/4, fotade igår, men tycker inte att dessa ser ut att vara 2 dagar äldre än de ovan.. de är jämnstora..

det ser iallafall ut att vara 2 honor, mörka damer..

Magda
0

kexchoklads barn + 4 flickor som är mandarins..

undrar vad kexets bebbar kommer bli för färg..

Magda
0

en hög med bebbar, Fnurrans + 4 av mandarins.. totalt 20 musbarn finns hemma nu, kommer att behöva namnhjälp Tungan ute det verkar bli en massa coola tecknade.. lika mamma ;)

nu har damerna inget emot att jag pillar på barnen som tur är..

Magda
0

undrar så om jag har kollat rätt på könen.. isåfall så är det 5 ev 6 hanar & resten flickor.. har svårt att fota, för jag skakar för mkt på handen för att min kamera ska samarbeta.. men här är en bild, den kan vara för dålig.. men är detta en hane?

StillaSinnet
0

Svårt att se…urinröret är i alla fall ingen snopp, men det vet du kanske redan. Det är enklast på veckogamla ungar att titta efter tuttarna på flickorna. De små prickarna i varsin rad syns så bra när de fått lite fjun men det försvinner när de blir fullpälsade. Då syns hanarnas pungar istället ;)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Magda
0

#40 de som jag tror är hanar har längre mellanrum mellan urinröret & anus..  men jag ska titta efter tuttar med så att det blir rätt Skrattande

Magda
0

och nu har det hänt en tråkig sak till, jag måste ha klämt en av kexchoklads tjejjer under huset när jag satte ner det, vet inte vad som kunnat hänt annars. klämd och död var hon iallafall.. jag som brukar vara så noga med att alla är i mitten på huset (större trähus i detta fallet) nu har de fått byta till plast osten att bo i Gråter stackars lilla musbarn..

Magda
0

nu börjar det synas tuttar Skrattande och där är en glansig liten sak med Förvånad

Magda
0

äh får snart ha vars en tråd till kullarna tror jag.. jag har ju bara mest svamlat sönder denna Obestämd ska försöka ta enskilda (bra) bilder på alla snart och se om ngn kan se vad för färger de ska bli..  åtminstonde vad de med päls ser ut som Tungan ute men jag dröjer ngn dag till så att de fått lite mer päls.. om de får ngn..

denna får nog inte