Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 462 ggr
mieeow
0

Bebisbur eller inte?

Jag har nu fyra honor i en bur, där en är dräktig. Kan jag ha kvar henne i buren när hon föder?

Just nu lutar jag åt att låta henne vara i en egen bur men är nyfiken på om andra har haft kvar honan, eller låtit en burkamrat flytta med henne till en annan bur, och hur har det isf gått? :)

DeniceP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har två honor tillsammans, en av dem födde tio ungar för ca en vecka sen. Dom delar på ansvaret och underlättar på så vis för mamman! Dom kan ligga hos ungarna båda två, men en kan gå ut och dricka eller äta, eller bara vila från ungarna, utan att ungarna gnäller och börjar pipa efter mamman, vilket stressar henne!
Jag tycker att det fungerar väldigt bra, så jag tycker absolut inte att du ska flytta undan den blivande mamman om hon nu kommer överrens med de andra honorna!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

mieeow
0

Okej, låter bra. :D

StillaSinnet
0

Jag brukar låta en äldre hona gå med en förstföderska för att lugna henne och stötta henne.

Däremot har jag haft dålig erfarenhet av flera digivande honor tillsammans eller flera unga honor ihop med en digivande hona i samma bur. de unga och oerfarna har kidnappat några ungar som de inte kan sköta fast de vill, eller stressar den unga mamman så hon biter ihjäl sina små i rädslan att inte klara att ta hand om dem.

Har man ingen äldre och duktig "moster" kan det därför vara bättre att låta honan föda i lugn och ro för säkerhets skull.

Ett helt annat alternativ som jag tycker är det bästa när det fungerar, men det har några nackdelar, det är att låta pappan gå kvar med sin fru. Jag har gjort så för att låta hanungarna få flytta med pappan ur buren när de har blivit 4 veckor men det innebär också att honan paras om av hanen och snabbt får kull nummer 2 med samma hane. Jag har i också erfarenhet av hanar som parar sina honor om och om igen dagarna i ända och som fullständigt skiter i att honan har bebisar att sköta. I de fallen blir honan så klart stressad av att ha sin hane kvar. Då ska han ut!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

mieeow
0

Tror jag låter henne bo i en egen bur med hennes mamma då, så det blir mormor, mamma och hennes barn :)

Grodan
0

Jag har dräktiga honor ensamma. Jag ger dräktiga honor (och honor under parning) lite extra mat så jag vill ha koll på att de verkligen får denna. Dessutom vill jag inte att några olyckor skall hända, tex att en hona får för sig att ha ihjäl ungarna.

Honorna får bo med hanen tills de är högdräktiga. Om hanen bor ensam kan jag låta dem bo ihop tills andra kullen är född och då får hanen flytta till egen bur med sina söner. Annars får hanen flytta tillbaka till sina bröder/burkamrater när honan är tydligt dräktig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️