Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 701 ggr
BlueMoon
0

Mus som ibland gnager/biter händerna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Har haft ett par möss i snart två månader och båda har blivit jättetama och är inte ett dugg rädda för mig. Den ena är extremt pigg och nyfiken av sig och skulle en gång testa att bita mig i handen. Det började inte blöda eller nåt, men det nöp till rätt rejält, så jag la in henne i buren igen. Dagen efter var hon jättegosig och ville vara med mig hela tiden och inga bett blev det. Detta höll sig i säkert en månad, men de senaste dagarna har hon börjat testa att bita/gnaga lite igen. Tycker detta känns lite jobbigt och vet inte om det är nåt man kan träna bort?

ivanhoe81
0

mina möss har fått för sig att sitta och äta upp min dåliga hud (har självsprickor)

det kan inte vara att du luktar något som de älskar att äta eller något

jauchzet
0

Några av mina möss gör samma sak och jag hade också tänkt fråga här vad de sysslar med. Jag vet ju att de kan smaka lite på en, men de gnager och biter på mina händer och två har också bitit mig hårt, men då brukar jag puffa till dem och då verkar de fatta, men de ska ändå på och tugga.

De gör det även när mina händer bara luktar tvål så det kan inte bero på mat…

BlueMoon
0

De allra flesta gångerna har jag inte haft nån särskild matlukt på händerna. En gång hade jag dock just tagit några chips med fingret hon bet i… De andra gångerna, inklusive första gången hon bet, har jag dock för mig att jag inte luktade nåt särskilt.

MP160
0

Gör som mössen gör när dom säger ifrån, pip till! Det funkar när mina råttor putsar mig för hårt. Det är smarta djur, jag tror nog dom fattar om man talar deras språk. Att putta på musen kan kanske irritera eller provocera den lille, men funkar det att putta så varför inte? :P

BlueMoon
0

#4: Ja, det där låter ju som ett bra sätt. Haha, första gången hon bet handen nöp det ju till ganska rejält + att jag blev lite småchockad så då "pep" jag till automatiskt. Kanske var det därför hon väntade så länge innan hon testade igen. Glad 

Har för övrigt märkt att hon är en riktig "gnagare" och gnager mycket mer än den andra musen på allt möjligt, så jag antar att hon har sådan personlighet helt enkelt. Hon verkar gilla att utforska med tänderna.

jauchzet
0

#4 Jag har alltid puttat till dem lite (typ vänt dem åt ett annat håll. låter lite brutalt met puffa/putta) eller så har jag blåst på dem, men pipa verkar ju vara en bra idé! Det måste jag prova!

Grodan
0

Möss kan nafsas och även krafsa mellan fingrarna. Jag finner detta beteende ganska obehagligt och försöker alltid säga till musen att jag ogillar det genom att påkalla musens uppmärksamhet på något sätt. Hur man gör det spelar ingen större roll bara man är snäll och inte skrämmer musen.

Att sätta tillbaka musen i buren när den krafsar mellan fingrar/nafsas, kan tyvärr trigga beteendet, eftersom musen säkert gör detta för att den inte riktigt trivs i handen och får sin belöning när du sätter ner den i buren igen. Den kommer då lätt att kunna fortsätta med beteendet så fort den vill ner i buren igen…

Att istället ta upp musen korta stunder oftare och se till att den inte hinner krafsa/nafsa är betydligt bättre, samt att possitivt förstärka upplevelsen i handen genom att ge musen en go matbit av något slag (t ex en liten liten bit digestivekex, obs! den ska bara få kexet i handen och ingen annan stans).

Jag har som regel att jag aldrig avlar på möss med detta beteende, bara som parantes sådär.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️