Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1446 ggr
[Samsonmaster14]
0

Ödlor i Malmö

Hejsan!

Snart ska jag köpa en skäggagam, men jag vet inte vart kan man köpa den (allt förutom tropikhuset). Och jag vill också veta hur mycket skulle det kosta med terriet, värmelampan, UV-lampan, träd och andra agam grejer. Så tipsa bra uppfödare i Malmö :)

Mvh Dominik

StillaSinnet
0

-Oj, besök mitt forum så får du kontakt med bra uppfödare direkt!

Jag förslår Littlem som även finns här på mus ifokus

www.geckos.forum24.se

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

MP160
0

Hihi, lite fel forum kanske Skrattande

[isdrakee]
0

Det är grymt svårt att beräkna ett pris för allt. Mycket hänger ju på hur mycket du kan tänka dig att göra själv och hur mycket du ska köpa färdigt. Vad som behövs i lampväg är också svårt att säga eftersom det finns flera sätt att lägga upp det på. Dessutom krävs det olika mycket värme beroende på terrariumets storlek och utformning.

Men om du ska köpa ett färdigt glasterrarium så räkna med 2600 - 5000 kr beroende på storlek. Då får du förhoppningsvis med en armatur för två lysrör med. I dessa sätter du vanliga daglysrör på 6500K. Dessa hittar man billigt på byggvaruhus eller biltema. 150 cm lysrör kostar väl runt 30 kr styck tror jag. För kortare lysrör blir det billigare. Men räkna med i alla fall 60 kr för lysrören. Skulle du inte få med en armatur så måste du även köpa denna. Ska den sitta utanför terrariumet kan du köpa något billigt bara. Ska det sista på insidan kan det kanske vara värt att lägga ner pengar på något som är designat för akvarium, för att vara på en säkra sidan.

Vad gäller UV och värme så skulle jag satsa på en lampa som har detta kombinerat, även om dom är dyrare än andra uv-lampor eller uv-lysrör. Dessa lampor är effektiva och förhoppningsvis räcker det som enda värmekälla. Det gjorde det i mitt skäggisterrarium i alla fall. Lätt och smidigt är det i alla fall.

Lampan kostar 300 - 700 kr beroende på märke och kvalite. Sen behöver den en hållare, t ex Exo Terra Glow Light Large. Kostar 200-250 kr kanske.

Men sen går det att välja att ha separata värmekällor och separat uv-lampa. Men det orkar jag inte räkan på. Vet inte alls hur mycket värmelampor som kan tänkas behöva då.

Jag vet inte alls ifall du vill bygga någon klassiska stenbakgrund med hyllor till din skäggagam. Det är mycket uppskattat eftersom dom klättar mycket. Använder man frigolit och cement så blir det dock inte så dyrt.

Vad inredning kostar har jag inte riktigt koll på. Korkbark och sånt är dock väldigt dyrt. Jag skulle blandat lite från affären och sen gått ut och hämtat grejer.

Men ja. För att summera. Om du ska köpa allt nytt i affären så räkna med omkring  3000 - 6000 kr för terrarium + lampor.

Sen går det att bygga själv vilket blir grymt mycket billigare. Finns även en hel del begagnade terrarium att köpa (våda hemmabyggen och maskintillverkade) som gör att man kan komma betydligt billigare undan.

[Samsonmaster14]
0

Tack så mycket :)

[Samsonmaster14]
0

[Samsonmaster14]
0