Hjälp! Rossel och nysningar
Tror att jag har fått in något skit på mina smådjur.
Har en mus som nös förra veckan, men det har blivit mycket mindre nu och samma sak var det med min hamster. Nu har jag en annan mus som rosslar riktigt kraftigt (hon låter som ett ånglokomotiv när hon går…).
Är LIVRÄDD för att det ska vara pasteruella som kan smitta min kanin, vilken veterinär i Göteborg bör jag vända mig till? Bör jag ta med mig alla djuren eller räcker det med att jag tar med mig den rossliga? Kan jag avvakta någon dag eller bör jag åka in redan imorgon?
Är det någon som har erfarenhet av ungefär hur mycket sådana här tester kan kosta? Hur lång tid det tar innan man får svar o.s.v.?
ja, huga, vilka erfarenheter jag skaffade mig under 2010…ledsamma och dyra sådana! Min erfarenhet är att veterinärerna inte är till mycket hjälp och att obduktioner tar lång tid och är dyra för att få fram svar.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag har just nu en mus som nyser, men hon är fortfarande pigg, men jag är orolig för samma saker som du.
Jag bor i gbg och när jag haft möss med mycoplasma har jag varit på blå stjärnan med dem. Kontaktar man någon som kan exotiska djur så kan man få ok hjälp.
Men förmodligen ger de henne medicin bara, men man kanske borde medicinera alla som sitter i samma bur? frågan är då om veterinären kan tänka sig att räkna dem alla som en patient eller om man måste betala för undersökning av alla…? 
Grodan svarade på mina frågor i tråden "nysande mus". Du kan kolla i den för lite råd, men min nysande mus verkar ju inte sjuk i övrigt så det är ju inte riktigt samma situation…
#3 Min nyasnde är hur pigg och glad som helst, hon som rosslar också men jag ska ta dem in för undersökning hur som helst. Har redan kollat din tråd också. :)
Åh, skönt att den är pigg! Är den rosslande också pigg?
Om du ska in till veterinären och tar med alla mössen, kan du meddela mig om de räknar dem som en patient eller om man måste betala för var och en? Jag skulle vilja ta alla mina till veterinären, men om de inte kan ta alla för ett pris så har jag inte råd och då får det bara bli nystjejen…
#5 Ja, hon är pigg, hon rosslar myycket mindre nu också det är mer som små fnysningar.
Men ska hur som helst kontakta veterinär imorgon.
Är det någon som har någon aning om vad detta kan vara?! Alltså, hon rosslade jättemycket för en timme sedan och nu rosslar hon knappt alls. 
Så kan det vara med mycoplasma. Ljudet kommer och går…
#2 att medicinera grupper där det ingår friska djur vägrar de. Jag tog med 15 möss i'm nät jag jade det som värst och de skrev it medicin så det räckte till de som lät precis när de var på bordet. Jag fick medicinera mössen en och en oraöt två gånger per dag i 14 dagar. Nu har jag fått tag på injektionsvätsla Baytril som jag har på lager om något återkommer i min besättning men det har jag lyckats få genom vänners vänner. Inget min veterinär vill skriva ut tyvärr.
#9 "våran" veterinär säger att möss och råttor ska behandlas på samma sätt som t.ex kor, alltså behandla hela besättningen för att bli av med vissa saker, så det är nog olika för olika veterinärer…
#10 ja, det är så orättvist olika…var rädd om din veterinär (y)
Fick behandling till alla möss och även hamstern, tyvärr så avled en av mössen bara några timmar innan veterinärbesöket… :'(
En mus fick även vätska insprutat under huden efter som att hon hade blivit hängig (visade inga symptom innan nu på morgonen).
Hela kalaset gick på 1085kr, inte så farligt alls, hade förväntat mig upp till 2500kr.
Åh, vad tråkigt att en mus dog! 
Har du märkt någon skillnad på de andra nu när de fått behandling? Mina har fått baytril i vattnet, men idag gnisslade hon som nös på ordentligt så nu är jag i kontakt med veterinär igen. Hoppas att du får bukt med sjukdomen hos dina.
Ja, mina har blivit bra. Jag ger baytril direkt i munnen två gåger om dagen (det är inte så lätt, men det går och så kan man vara säker på att de verkligen får i sig så mycket som behövs).
#10 Jo, så resonerar jag också.
aammE, vad härligt att läsa att du är så mån om dina djur och verkar få bukt med nysningarna. Du verkar ju helt klart fått tag i en bra veterinär och du får jättegärna dela med dig av denna! Vi har inte så lång lista på bra mus-veterinärer… 
#15 Ja, mina djurs hälsa är det viktigaste för mig, jag har ju ansvaret för att se till att de alltid mår bra för de har ju inte valt att bo hos mig, men jag har ju ansvar som djurägare.
Madelene tror jag att hon hette, blå stjärnan i Göteborg.