rädd mus
Min lille Baal är livrädd för allt, har försökt allt för att få honom tam, men det går inte. Hans bur står på bordet nästan varje kväll med luckan öppen så han kan gå som han vill, han springer gärna ut, men så fort jag rör mig springer han in i buren. Det är omöjligt att ta upp honom utan att lura honom, och när jag håller honom med öppna händer så piper han. Ska jag låta honom va eller fortsätta försöka med honom? Hade det varit en hona hade jag låtit henne va för länge sen, men jag tycker att han borde få ha nått sällskap.

Ett tips är att ha handen nere i buren en stund varje dag, så att han lär känna din lukt utan känna tvånget att gå upp i den. Till slut tar nyfikenheten oftast över, så att han vill utforska din hand. Låt honom göra det utan att lyfta upp handen några gånger. Till slut så är han inte så räss för dig. Man kan även ha något som han tycker om liggandes mitt i handflatan, som kan locka dit honom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet att detta är en väääääldigt gammal tråd men jag tänkte att skriva det här så jag slipper starta en ny. Min mus är också ganska rädd för allt och jag sätter ner handen och han sniffar på den men sen springer han iväg. Tänkte fråga är det något speciellt man kan göra för att göra sin mus tamare än att bara sätta ner handen då jag gör det dagligen minst 1 gång om dagen då han är vaken men han är helt enkelt ganska blyg
ha kvar handen efter att han kommet och nosat, det är så som jag fått mina tama (alla utom en enda som var så enormt orolig att han inte ens vågade äta mat)
Jag har en rädd mus som passar in på era beskrivningar och jag fördsöker utsätta henne för situationer där jag eller min hand blir tryggheten. När jag städar buren får hon vara i den utan leksaker en liten stund och då vill hon genast komma upp till mig. Jag har henne också på bordet och lägger då huvudet på bordet så att hon kan undersöka mitt ansikte. Det gillar hon. Man får dock inte göra dessa saker för länge eftersom de kan bli stressade av det om de redan är rädda. Hellre ofta än länge. Genom att låta musen undersöka ditt ansikte kan ni få kontakt. Min rädda mig tycker om när jag pussar på henne när hon kommer fram till mig. Sedan försöker jag ge henne mat ur min hand och då kan de iaf förknippa handen med mat och bli nyfikna och komma fram när man sticker in handen i buren.
Min äldsta mus (15 månader) var livrädd när vi köpte henne. Hon tycker inte om att vara uppe i handen så mycket, men nu är hon så tam att hon kommer fram om man ropar på henne och sticker man ner handen kommer hon på en gång. Finns det ingen mat i handen kan vi iaf gosa lite i buren. Med henne är det också ansiktet som gäller. Sticker jag ner huvudet mot henne så söker hon kontakt och det känns som att vi verkligen ser varandra.
Ge inte upp med era rädda musar! det tar tid, men det går!
Nali, du kan väcka honom ibland också. Jag vet att det kan kännas lite taskigt, men vill man få dem mer tama är det oftast ett bra sätt, men då ska de ju förknippa det med någonting bra.
Vet att Terato skrev på en artikel om rädda möss. Minns inte nu om den någonsin blev klar. I vilket fall så kan det ju vara intressant om någon har lust och ork att sammanfatta lite tips på hur man får rädda möss att bli lite mer trygga. NÅgon som vill skriva en artikel?
#6 Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att göra det för jag har haft rädda möss som jag lyckats få tama/tamare, så det måste ju betyda att jag gör rätt hoppas jag…
Kanon!!!