Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 689 ggr
LinneaJohaanson
0

Jag har problem

Jo jag har ju en liten kille här hemma.. han är verkligen genomsnäll och klättrar på på armen och är verkligen jätte glad och pigg av sig. 
Nu på senaste tiden, senaste veckan eller så, så när man sätter ner handen har han börjat bita i fingrarna. Inte hårt men väldigt bestämt.
Igår bet han till och sprang iväg och sedan kom tillbaka för att varaglad och travlig och klättra på armen. Idag var han lite mer bitig men samma grej, biter lite sen klättrar på armen.. vad kan detta vara?
Han är inte alls agressiv på några sätt..

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

MP160
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kanske luktar mat? Han kanske blir skrämd? Han kanske måste se vad det är för nått i buren innan han vågar sig på att klättra upp? Jättesvårt att gissa när man inte sett hela situationen tyvärr :/

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så där började en av mina hanar göra också, vet egentligen inte varför han började så men jag tror att det var för att jag höll på med han mindre.

När jag märkte att han hade börjat nafsas så var jag väldigt noga med att inte lukta mat när jag stack ner handen, för jag märkte att då ville han ännu mer "smaka" på mig

Sen började jag ta upp honom mer igen och om han försökte nafsa mig så sa jag till honom. Nu har han slutat helt med det.

Det kan ju också vara en testgrej dom får för sig att göra, jag provar bita matte och ser vad hon gör…

Hoppas du får han att sluta med det!

LinneaJohaanson
0

Ja, det känns som det är en "test" grej.
Ska testa så som du gjorde så får vi se om det hjälper.

Allstå jag förstår att det är svårt när man inte sett situationene men jag sticker ned handen så kommer han fram biter till och springer därifrån. Det känns inte alls som en smaka grej utan mer som att han vill bita eller så. Hade det varit smaka skulle jag tro i alla fall att han inte hade kutat därifrån direkt. När han gör det är det liksomhoppa fram bit spring typ.

MP160
0

#3 nä då är det nog inte smaka han vill nej. Gör som Ajanki och säg åt honom, eller pip till, så han vet att det gör ont! Prata lite musspråk. För allt i världen, bli inte rädd för att pyssla med honom bara. Är du rädd så känner han det och kanske biter för att han också blir rädd.

LinneaJohaanson
0

Nej rädd är jag inte, är ju van vid kaninerna som kan bitas till.
Det är mest störande att han håller på så!
Det är ju inte heller hårt han biter utan som sagt bara markerar typ!  Glad

MP160
0

Prova pip till, visa att det gjorde ont på musspråk, berätta hur det går sen :D

Grodan
0

Asch, det är så tråkigt när de gör sådär. Jag har fött upp i a f två honor som gjort sådär. Den ena vet jag att ägaren lyckades få bort beteendet på, men jag minns inte riktigt hur.

Han vaktar tydligen sitt revir. Hur talar man om för en mus att man har rätt att vistas i hans revir?

Om du pratar riktigt högt och tydligt med honom innan du sticker ner handen i buren kanske han inte blir så överraskad - vet att en del möss kan bli skrämda om man bara sticker ner handen utan att säga något.

Att säga till honom kan funka, t ex genom att blåsa lite på honom, men tyvärr kan den även trigga honom att vakta mer.

Kan du sätta ner en stege som han kan gå upp på som du lyfter upp  när du skall hantera honom? Då förflyttar du honom från hans revir och hans ilska kan riktas mot stegen istället…

#6 Lät skoj, men jag betvivlar att det hjälper.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MP160
0

Om det är reviret han vaktar, rent spontant så tänker jag att då kan man ju krama bottenströet innan man lockar på musen, så man luktar som hans revir…? Tänker jag knas?

reverse
0

Kanske kan funka med muta? ;) Om han har något riktigt favoritgodis och du kommer ner i buren med detta varje gång (under en period), så kanske hans vaktbeteende byts ut mot en positiv förväntan.

Men å andra sidan kanske det också blir att han fortsätter smaka på fingret för att han tror att det finns mat där. Tungan ute Jag vet inte, för jag har inte provat detta själv, har hittills inte haft några vaktisar.

//Lina