Om jag ska sätta ihop mina möss...
Jag har satt ihop möss förr så jag har inga frågor kring hur jag ska göra det, men jag undrar:
Om den ena musen i flocken fortfarande nyser fastän hon blivit behandlad med Baytril, är det ingen bra idé att slå ihop de två flockarna då? Hon verkar må lika bra som de andra, men nysningarna vägrar helt enkelt att försvinna. Totalt är det sex stycken möss det handlar om.
Fem av mössen är ganska unga, medan en av dem är förmodligen är född i december 2009 eller januari 2010. Kan det bli jobbigt för henne om jag helt plötsligt sätter ihop henne och hennes kompis med fyra unga vilda tjejer eller är det bara vi människor som tänker så, medan möss inte bryr sig?
puttelliputt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle nog vänta tills tjejen slutat nysa, ifall hon smittar.
Det där med hur den äldre kommer reagera är nog olika från mus till mus. Jag har tänkt precis som du förut att det är nog jobbigt för den gamla med en massa busfrön men sen har jag av olika anledningar satt en eller fler äldre möss med yngre. Och då har det blivit att dom äldre liksom blivit unga på nytt, verkar som om dom gillat lite fart och fläkt igen!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Ja, jag märkte det när jag satte ihop henne med Tara och Tatum. Då gick hon iof ifrån att vara deppig och ensam, men förhoppningsvis kan det pigga upp henne då.
Ja, det där med nysningarna. Jag väntar och väntar, men Baytrilen hjälper ju bara mot gnisslandet och inte mot nysningarna. Hela flocken fick först baytril i vattnet en vecka, men då blev ju Herodia sämre så då får hon baytril oralt nu… Vet du ingefär hur länge nysningar brukar sitta i om de inte försvinner med medicinering?
P.s. Xantippa skulle nog önska att det var hon som fick baytril för hon är på Herodia och slickar henne i munnen när hon har fått sin medicin.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ingen aning om hur länge nysningarna sitter i! Jag skulle ha sagt i nån vecka, men hon har ju haft det mycket längre än så…
Konstig smak hon har Xantippa, dom brukar ju inte gilla baytril alls..
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Jag skulle nog inte sätta ihop den nysande med de övriga. Mycket beror på vilket sätt hon nyser.
Tyvärr är det ju så att det inte går att ta reda på vilken bakterie som gör att hon nyser. Om man på något sätt kan ta reda på vilken bakterie det är kan man också ta reda på vilken antibiotika den är känslig för och medicinera bort den med det preparetet då.
Det är ju så att man måste gissa. Har du gett henne Baytril i 2 veckor och hon fortfarande nyser så är ju bakterien resistent mot Baytril, då kan du testa en annan antibiotika eller trimsulfa.
Vi har några dagar kvar med medicinering. Jag åker bort över påsk, men har hon inte slutat nysa när jag kommer hem ska jag ringa veterinären igen och se om jag kan få nåt annat.
Hon började låta som om hon hade mycoplasma, och det ljudet har försvunnit med medicineringen, men det kan ju vara olika bakterier.
Hur menar du med att det beror på vilket sätt hon nyser? Jag skulle nog säga att jag tycker att hon nyser som om det skulle vara nåt i nosen på henne. Mwn det kan ju vara min tolkning…
Hon kan nysa lite lätt, hon kan nysa kraftigt så att det även hörs ett ljud som om det var irriterande för henne och hon kan även nysa kraftigt och sätta upp tassen till nosen (då plågar det henne).
Den viktigaste frågeställningen för oss alla, för att kunna få bukt med detta på våra möss är om möss nyser av Mycoplasma eller av andra bakterier. Mycoplasma går ej att medicinera bort, medans en del andra bakterier går.
Så att prova med antibiotika, bara gissa, är egentligen ett väldigt dåligt förfarande. Man behöver först ta reda på VAD musen är sjuk av och vad denna bakterie är känslig mot för ämne. Detta görs genom odling. Odling måste ske av sekret i näsa, svalg eller via blodprov. Tyvärr erbjuds inte denna service för möss - i a f inte för möss som skall fortsätta att leva. Anledningen är att man inte kan få ihop tillräckligt till olika odlingar, om musen också skall gå därifrån i samma skick som den kom i.
Jag förstår verkligen det här, men jag är ändå väldigt irriterad över det, för vi behöver kunna hjälpa våra nysande och rosslande möss!!!
Det enda förfarandet är idag att åka in med djuret till SVA (ev kan man gå via veterinär, men jag skulle inte lita 100% på det), låta dem söva, ta blodprov och sedan avliva och obducera. Har man flera djur som är sjuka kan man ta det mest sjuka djuret, som kanske inte har så långt kvar ändå, för att söka bot för de resterande djuren. Har man bara ett sjukt djur så… ja, då får man helt enkelt gissa med flera olika kurer av olika preparat, men utan att få reda på vad musen är sjuk av. Blir den frisk vet man inte heller riktigt varför… Speciellt inte om man gjort en del förändringar i miljön, gett bättre mat osv.
Som sällskapsmusägare kan man strunta lite grann i att musen nyser, just nu i a f då det är uppenbart att det är mkt svårt att medicinera bort, och fråga sig hur musen mår. Verkar den må bra för övrigt så finns ingen större anledning till oro. Den bör kanske inte flytta ihop med andra möss. Genom att den nyser visar den tydligt att den är lite känsligare än andra, att träffa nya möss innebär utbyte av lite flera smittor (bakterier, virus, svampsporer, parasiter). Bor den med andra möss som inte nyser är dessa friska smittobärare av denna "nysbakterie" (vilken det än må vara) och kan smitta andra möss. Dock kan dessa möss vara så pass starka att de kan hålla bakterien i schack så länge de är i bra kondition. När de blir äldre kan de dock bli lite klenare och då börja nysa.
En gyllene regel är ju att alltid sätta sjuka djur avskilt från övriga. Nu är det lite upp till ägaren hur pass sjuk man anser att en nysande mus är. Det har vi även sett från veterinärers håll att de har en mycket varierande inställning till detta med nysande, så vi måste försöka finna en egen väg eller en veterinär som har ungefär samma åsikt som vi.
Man bör nog inte använda en nysande mus i avel, om man måste avla på den bör man nog medicinera bort nysande först.
Oj, tack för svaret! Jag vill ju att hon ska fortsätta leva så någon odling lär det ju inte bli tal om, utan jag får väl helt enkelt prova olika mediciner. Ingen av mössen ska avlas på heller.
Hon sätter inte upp tassen för nosen när hon nyser, men hon skakar lite på huvudet. Hon nyser främst när hon försöker sniffa i luften och det låter typ th-th-th-th.