Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2037 ggr
paula.wb
0

Olika sorter?

Hej som många redan vet så ska jag skaffa möss i maj! Jag undrar vilken sorts mus jag ska välja då ? Finns det olika förresten?

Skulle vilja veta lite om sorterna vilken e vanligast och så vidade!Glad

StillaSinnet
0

Jag vet inte riktigt vad du menar med olika sorters möss. Menar du arter så finns det ju flera olika att välja på men tammusen är ju vanligast och tamast. Annars finns pygmémöss, zebramöss osv.

menar du färger och olika varanter av teckningar, pälsar osv så finns det en uppsjö. Agouti är ursprungsfärgen på vilda husmöss (som tammusen härstammar från) men inom färgaveln har man förfinat agouti till att bli rödare än vad naturen har gett den vilda musen. Det är nog ändå en av de vanligaste färgerna vid sidan om pew (pink eye white=albino) som ju föds upp i miljontals för labb. I zoobutiken ser du nog mest otypiskt tecknade möss faktiskt. de är lättsålda och finns i olika färger i hop med vitt.

Om du är intresserad av färgavlade varianter där uppfödare lägger ner mycket pengar, tid och energi för att nå bra resultat så ska du läsa in svemus standard. Där ser du hur en färg/teckning ska se ut om man ställer ut musen för bedömning och det kan vara bar att ha som riktlinjer när man väljer sin mus. Sedan är det alltid personkemin som ändå avgör vilken som följer med hem :)

STANDARD

Bilder hittar du antingen här under Färg-varianttrådar eller under fliken Standard på SVEMUS hemsida

Den färg som just nu exploderar över Sverige törs jag nog påstå är Splash. Den är dominant och bör sprida sig ganska snabbt.

En annan färg som efterfrågas starkt är enfärgade bra blå korthår.

Färger som önskas i Sverige och som är på gång är recessivt röd och extreme siamese. Hit räknas nog även tricolor och äkta pearl.

Populära möss är söta möss, och även om jag inte är en långhårsvän så måste jag säga att de är bedårande söta, speciellt i satin :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[isdrakee]
0

Intressant det där med agouti. Hos fåglar, reptiler och hundar säger man väl viltfärgad om det rör sig om artens naturliga färg. Konstigt att man inte använder samma namn rekt igenom. ;P

StillaSinnet
0

#2 Agouti är ju vildfärgat…? alltså…egentligen är Agouti ett släkte, och sedan har man härlett pälsnamnet till den vilda färgen inom släktet, antar jag?

Inom hundar och katter finns agouti, men i Sverige använder vi inte det ordet. Vi föredrar viltfärgat till vissa arter helt ekelt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

paula.wb
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej tack så jätte mycket. jag menade asså om det fanns fler sorter men då e det tammus jag ska ha. :D tack så mycket