Hane ihop med hona och ungar??
Hej på er.
Jag är nybliven ägare till två små möss, en hona och en hane. Jag har tänkt att låta dem få ungar då jag har både en ödla och en orm som behöver mat… Jag kommer avliva musungarna innan jag ger dem som föda och en del i ung ålder som ödlan ska få och några får bli lite äldre som ormen ska få.
Jag har ingen erfarenhet av just möss. Jag har massor med smådjur men just möss är nytt för mig <3
(råttor, gerbiler, hamster, minihamster, marsvin, kanin är några av de gnagare jag har / har haft. Min man tycker det är värsta zoo här hemma men vad gör man när man är tokig i alla härliga djur som finns…. hehe)
Men nu till min fråga. Kan man låta hanen och honan gå ihop hela tiden? Det har varit lite olika med de andra gnagarna jag haft så jag tänkte det är bäst att fråga er som kan möss så jag gör rätt.
Hur bör jag bäst gå tillväga för att mössen ska må bra och samtidigt föröka sig i hyfsad takt?
Tacksam för tips och råd.
(till er som tycker jag är hemsk som ska ge ungarna till föda så vill jag bara intyga att jag älskar alla mina djur och tar hand om dem på bästa sätt men även min orm och min ödla behöver ju mat och jag föder hellre upp själv då än köper frysta möss som jag inte vet hur de skötts om innan)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Nej, låt inte hanen och honan gå ihop hela tiden. Det sliter på kroppen att bara vara dräktig, en hona ska rekomenderat ta ca 2kullar och helst inte mer. Finns säkert matuppfödare som skiter i detta, men det är fel. Man ska tänka på mössens hälsa också.
Skaffa en tjejkompis till honan istället och låt hanen bo sjlv.
Okej. Så om jag har två honor istället och låter dem få kullar, kan de gå ihop då även när de får ungar?
Ska jag sedan när det är dags för ny kull släppa in hanen till honorna eller honan/honorna till hanen?
Menar du två kullar per år?
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
två kullar per liv typ :p
Ja, oftast kan dem gå ihop.
Nej, låt honorna vila. Läs artiklarna som finns här inne. Spelar inte roll vart dem paras
Jag har gjort så att jag har låtit hanen gå kvar hos honan för att låta honom ta med sig sönerna när man flyttar isär bebisarna vid 4 veckor, annars blir han så ensam. det innebär i regel att honan hinner paras om på nytt innan hanen tas ur buren så hon föder en ny kull direkt när de första ungarna är klara att tas från honan. Ibland hinner hon föda innan hanen tas ur eller precis efter han har flyttat. Det kan även innebära att hon är omparad igen och föder en tredje kull trots att hanen är utplockad, och det tär hårt på henne med tre täta kullar…(Hon har alltså parade ägg liggandes på lut så fort livmodern blir tom igen).
Att låta hanen gå kvar innebär därför tuffa tider för honan men det innebär att hanen slipper sitta själv när han flyttas från henne. han får sina söner med sig och har sedan sällskap MEN hanarna kan komma att bli ovänner den dag alla är ca 3 månader och då kanske man ändå måste sära på dem. Honan sitter kvar med sina döttrar i sin bur och det brukar inte vara några problem. Tre kullar kan sammanlagt ge 30-45 ungar så tänk på konsekvenserna innan du låter hanen stanna.
Även om jag har gjort så här så är det inget jag rekommenderar. Lite skrämselpropaganda typ….
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
2 kullar per liv????? Låter ju helknasigt!! Möss får ju ungar titt som tätt….
#5 Det betyder inte att det är bra. Tnk om en människa skulle få ungar efter ungar. (Trillinar)
Att få kull sliter på djuret, det r inget kylskåp åt dina reptiler
Du vet…möss blir inte så gamla och enligt SVEMUS rekommendationer ska de paras efter 5 månaders ålder, då de är helt färdigväxta och har hunnit visa om de är lämpliga att avla vidare på.
Man ska sedan inte avla på honor äldre än 1 år. Alltså ska du ta kullarna mellan 5 mån upp till 1 år. Där har man alltså 7 månader att bolla med.
På 7 månader kan man knappast tycka in fler än max 3 kullar utan att pressa honan så hon blir sliten och dör i förtid. Graviditet och digivningsperiod tillsammans blir 3+4 veckor= 7 veckor. 7 veckor x 3 kullar är 21 veckor vilket innebär 5 månader om de kommer efter varann. Så tätt ska de dock inte komma.
Fodermöss paras helt utan kontroll. Flera honor har sina kullar tillsammans och odlaren har ofta inte ens koll på vilka av mössen som är mödrar, men dessa möss har också kort livslängd.
-L
Okej, då förstår jag. Men då kan jag ju spara en hona från kullen och sedan låta den få en kull, spara en hona osv… Det borde väl funka :-)
#8 Japp! Men anvnd inte samma hane då ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på att en mus inte bara får 1 unge så om du har 2 honor så kommer du att få flera på längden 
Tycker det är fint av dig att leta info om hur man tar bäst hand om mössen trots att du ska föda upp till foder, heder till dig!
#8 ja, det är precis så du ska göra, men den hona som "ärver" barnafödandet bör ha kommit upp i en ålder av minst 4 månader innan hon tas i avel. Och som Maria92 påpekar; utavla. Även foderdjur mår dåligt av för hård inavel. Djuren krymper i storlek, får en snävare immunitet för sjukdomar och negativa genetisk arvsmassa blir starkare, som tex tumörer, kort livslängd osv. Jag började med två honor och en hane för att föda upp till foder, men hade en tanke om att man borde kunna förena foderuppfödning med seriös sällskaps/utställningsavel. Det ena borde inte behöva ta ut det andra. Det går, men det krävdes långt fler möss än tre för att försörja reptiler, köpare och sparandet av favvoungar till mina egna fortsatta avelsdjur. Ett år senare har jag 60 vuxna avelsdjur, är godkänd uppfödare i SVEMUS och inriktar mig enbart mot sällskap/utställning. Reptilhobbyn har kommit av sig kan man lätt påstå. Möss är såååå mycket roligare, de har tagit över mitt liv :D
Det finns ingen direkt rekommendation att en hona skall ha max x kullar, utan det handlar mer om vad honan klarar. Med en kull åt gången och vila minst 1 månad mellan kullarna (men inte längre än 3 månader) kan en hona få kullar till ganska hög ålder.
En hona bör ej vara över 12 månader när hon får sin första kull, eftersom det kan innebära komplikationer.
Man får bedöma varje mushona för sig, vad de orkar, hur de är i kondition och hur hälsa och livslängd ser ut i linjen.
Jag kan ta flera kullar på mina honor, jag kan även para äldre honor, som förut fått kullar. Dock bedömer jag varje individ för sig och har alltid full koll på äldre honor som är dräktiga.
#13 jo, det finns rekommendationer
saxat:
En lämplig ålder på mushona att para första gången är runt 5 månader. Naturligtvis mognar möss olika, tag hänsyn till hur fort eller sakta dina möss växer i avelsarbetet. överansträng inte honan med för många, stora och täta kullar. Ungarna bör vara 2 månader innan honan får paras igen, för att honan skall kunna återhämta sina krafter innan ny kull föds. När honan är över ett år bör hon få gå i pension.
Om man räknar från 5 månader till 1 år så hinner man inte så många kular om ungarna ska vara 2 månader innan honan omparas.
Men der är som sagt rekommendationer och ingen kräver att man följer det, inte ens godkända uppfödare förbider sig att följa svemus rekommendationer om man läser grundkrav för uppfödare.
#14 haha… och vem har skrivit dem då? lol (det framgår inte men det är jag… för måååånga år sedan)
ok, jag byter ut mitt ord rekommendationer mot regler…. därför att rekommendationer endast är just rekommendationer och kan följas efter var och ens förnuft..
:)
Tack så mycket för alla tips och råd!! 
Jag ska börja med en kull på min hona och sedan gå vidare därifrån helt enkelt. Hade det BARA varit för att jag ville ha föda till ödlan och ormen så är det både billigare och lättare att köpa mat, men eftersom jag är den djurtok jag är så var det roligare att göra så här. Dessutom har jag några burar över från andra smådjur jag haft så det var inget svårt val.
Jag ska lägga upp en bild sedan på mina sötingar, jag vet ju inte alls vad färger och så heter men de är suuuupersöta båda två!!
De har bara lite svårt att sitta still så jag kan få något bra foto… hehe. Men det kommer!