Hjälp! Mina möss har fått utslag!
Jag vet inte vad som har hänt men jag tyckte att min ena mus kliade sej väldigt mycket. Så jag kollade igenom pälsen genom att klappa musen mothårs. Jag såg att hon hade röda utslag, nästan som eksem. Min andra mus kliar sej också mycket men inte lika mycket och jag hittar inga utslag på henne. Jag vet inte vad jag kan göra och varför det har blivit såhär.. kan det ha och göra med att jag nyss har bytt ut spån till toa-lätt? vet någon vad det kan vara som är fel? Finns det något receptfritt på apoteket som jag kan testa till dom?! Tacksam för svar!

Veteallergi är en annan möjlighet. Du kan ju i alla fall pröva att ta bort vete från matsedeln under en period…
Ohyra har jag inte så stor koll på, dessvärre, men läs för all del Vattnadals tråd "Hemska Elin testar" om Ivomec hästpasta, det ska tydligen hjälpa mot det mesta. Något annat som finns receptfritt är Tiguspray mot löss, men om det är löss som din mus har borde du kunna se små vita ägg i pälsen… (som mjäll fast de sitter fast) Om din mus nu inte är vit förstås.
#1 Så sa veterinären om en mus hona jag hade som hade sår runt morrhårskuddarna. Jag fick gå den lite långa vägen, Första veterinären som ej kunde möss sa vete allergi uteslut allt med vete. Gick sedan till Roslagstull de satte in Bimectin men det hjälpte ej så de sa det var INTE skabb, satte in salva för svamp, hjälpte ej, vi satte aldrig in antibiotika utan vi avlivade henne.
#0 Gå till veterinären och få Bimectin, stronghold eller ivomec och behandla för skabbkvalster. Om detta ej hjälper så är det INTE skabb utan det kan vara svampangrepp eller infektion som behöver antibiotika.
Har du spån så byt till papperspellets kan vara spånet det beror på. Men viktigast är behandling innan det går för långt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har haft två möss med allergi. Den första reagerade på jordnötter, den andra reagerade på jordnötter o allt animaliskt (välling, muspellets, barnmat med animaliskt i osv.)
Det tog ett tag innan jag kom på vad det var de inte tålde. Men när jag väl uteslöt det så vart de helt bra igen!
Efter vad jag hört är foderallergi inte så vanligt o av alla möss jag haft är det bara de här två som haft det.
Har man gjort nån förändring, tex bytt spån eller ändrat maten, så kan det ju vara det som det beror på. Men har det blivit utslag så kanske det ej räcker att byta tillbaka till det gamla utan man måste behandla också.

Jag har haft en allergisk mus… Hon blev tunnhårig och röd i hela ansiktet. Antingen var det vetet, eftersom det hjälpte att ta bort det, eller så var det något extra som jag bara gett en enstaka gång, nåt hundgodis eller så.

Nästan alltid då möss kliar sig, är röda i huden och så, så är det ohyra. Vill man vara säker, så går man till veterinären. Helst ska man inte expreimentera med saker, även om någon annan testat före…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det jag gav upp är receptbelagda medel och de måste gå till veterinären för få det.

Mymlan du hade extrem otur när det gällde den musen. Men man ska inte förkasta veterinärer och receptbelagd medicin för den skull. Vet man inte vad det är sitt djur har så ska man ta den till veterinären för säkerhetsskull så att man inte provar massa saker själv hemma.
Så jag håller med gå till veterinären. Så får du säkert veta vad det är.
Jag förkastar ej veterinärer, kanske lät så.. Är det skabb/parasiter så är det bättre gå till veterinären på en gång och inte testa sig fram om det är allergi, svamp, beror på bottenströt m.m.

okej tack så mycket för svaren! men jag kan inte åka till en veterinär just nu, men kan jag åka och fråga i en djuraffär så länge tills jag kan åka till veterinären?
När jag försökte utreda vad mina möss var allergisk emot gjorde jag det förstås i samråd med veterinär. Då hade vi innan det kollat ohyra o annat o till slut återstod bara allergi av något slag.
Vad kan en djuraffär om detta? vore bra om de kan de djur de har, ok ngra få kanske kan.. Tycker du istället ska ringa en veterinär. Ta kontakta veterinär imorgon och få en tid så snabbt som möjligt.
Du bor i Göteborg… Om du bara hade varit ett dygn snabbare hade jag kunnat skicka ett paket till dig att hämta på råttutställningen idag i Göteborg… men men…
Jag föreslår att du traskar till en veterinär och ber att få dina möss behandlade med Stronghold eller Ivomec eller annat. Finns så mycket olika trevliga medel idag som veterinären kan skriva ut och som du ENKELT behandlar dina djur med.
Ang. allergier så tror jag faktiskt inte ett dugg på det. Förlåt, men så är det - jag har ALDRIG sett allergi i någon form på varken mus eller råtta under alla de år jag haft djuren (20-25 år sådär). Det finns däremot svåra former av svamp och det är mer vanligt.
Att kalla bristsjukdomar för foderallergi anser jag felaktigt.
#12 Men om ett djur har utslag o ingen behandling hjälper (inte behandling mot svamp heller.) Men sen när man slutar med att ge tex jordnötter så försvinner utslagen. Om man sen testar att ge jordnötter så kommer utslagen tillbaka. Så slutar man o de försvinner. Kan man då inte räkna med att det är allergi eller överkänslighet?
Sen säger jag självklart inte att det är det i detta fallet för jag kan inte avgöra det. Bara att det, efter utredning hos veterinär, var det med mina möss.
mat påverkar huden och viss mat kan "mata" skabbkvalster, svamp etc bättre än annan mat
…fast det finns en sanning i saken om jordnötter: det är verkligen inte nyttigt till NÅGON!!!

Jag kan säga så att gå till en djuraffär är nog ingen bra ide - dom brukar sällan kunna hjälpa till alls. Då är det bättre att prata med en uppfödare - sätta ut bild o förklara här som du gjort. För här finns dom absolut mest kunniga när det gäller möss. *ler*
#14 Jo till mig… som jordnöttsmör *mums*
#0 Gå till veterinären med musen.
Nu ska jag gå bada 3 rådisar..

Kommer man in på "min" affär, så får man hjälp. Fast jag kan ju inte dela ut recpet, tyvärr. Har dock vid ett flertal tillfäller kunnat hjälpa musfolk tillrätta med problem, fast jag räknas väl inte…
Blir så glad när en människa som har problem med sina möss vänder sig till mitt jobb, istället för till någon av de andra butikerna i stan. Har de tur jobbar jag den dagen, annars brukar de på jobbet be folk att ringa nästa dag jag jobbar. Visst, recept får de inte, men alla gånger behövs inte det heller.
MVH Elin

#17 Men hur många zoo butiker i landet jobbar du på då
Sån tur har bara Gävleborna….

Ärligt talat räcker det bra att jobba på en butik! Skulle bli stressigt att vara på fler, det få ni andra ta och fixa, tycker jag!
MVH Elin

Va kan du inte åka runt i landet *ler*
Jag hade gärna delat med mig av min kunskap inom olika områden - har till o med försökt till zoo här. Men se det går inte - kom inte o tro inte … *ler* Dom är totalt ointresserade av att ens ta hem saker till sina kunder - vill man inte ha det dom har hemma så får det vara…

Oj, vi försöker i alla fall beställa, om vi kan, om vi saknar något som kunder vill ha.
Ibland stämmer det att kunden alltid har rätt, men inte alltid i och för sig… Om de använder sig av en grossist som man vet att har det man vill ha, är det ju bara vettigt om de tar hem varan…
MVH Elin
#14 ok.
#19 Förra veckan ringde zooaffären här i stan till mig. En kund hade kommit in o undrat vad de skulle göra med en råtta som nös o hon visste att jag haft samma problem så hon undrade vad för medicin jag fick av min veterinär. Så jag kunde tipsa om det så kunde de i sin tur tipsa sin veterinär (som inte visste hur man skulle behandla råtta). Sen får man ju hoppas att deras veterinär i varje fall kollat så det inte var ytterligare/annat fel på råttan än nys/mycoplasma. Jag kunde ju bara säga vad min råtta fått efter koll hos min veterinär. Men förhoppningsvis var det nån hjälp i varje fall.
#22 sånt där händer mig med ibland, tack och lov inte så ofta längre… jag tycker det är bättre att man skickar folk direkt till en bra veterinär… inte för att jag inte kan svara på frågor, utan för att zoobutiken eg kan vända sig till vem som helst och anta att denna person är kunnig fast denna inte är det… veterinärer kan man diskutera, men de har i a f utbildning…
#23 Precis.

Jag gick till en djuraffär idag och frågade om han hade något tips på hur jag kunde se om det verkligen var ohyra och då sa han att jag kunde lägga ett vitt lakan på buren under natten för att det är då dom är aktiva och sedan skulle jag vända på lakanet på morgonen och om det då fanns några löss eller något sånt skulle dom ha dratt sej till det ljusa lakanet. Testar i natt!
Han sa att jag annars skulle byta ut fodret till mus/råttpellets ifall dom var allergiska! Det använder man till försöksdjuren bara för att dom alltid ska må bra.. Han sa att man skulle ge mycket pasta och sånt till dom också. Och så sa han att jag skulle kontakta djuraffären som jag köpte dom ifrån..
#26 Tyvärr skabbkvalster kan du ej se med blotta ögat så lakanet hjälps ej. Pelletsen är inget bra foder. Tycker ändå skarpt du ska gå till veterinären och få behandling för skabbkvalster.

okej.. testar det.. har någon en aning om vad det kostar?

asså nu när jag gjorde likadant med pälsen såg jag att dom var fulla med små larver. dom kröp in i pälsen igen med en gång! snälla hjälp mej, vad kan detta vara?!.. ska gå och fråga imorgon..
#29 Gå till veterinären och få rätt medel för behandling. Varför ska folk ha så svårt att ta sina djur till veterinären? Allmän fråga ej riktad till ngn.
Att vänta/avvakta så är det ett onödigt lidande för ett djur. Tänkt dig själv gå med ständig klåda, det kliar så du blir tossig.

asså min ena mus har alltid varit väldigt tjock ända sen jag fick henne. även om jag inte har gett henne godis så har hon bara blivit tjockare och tjockare. Vi tror att larverna kan vara ngn tarmsjukdom som hon har burit på utan att vi har vetat om det och att den nu har brytit ut på utsidan. vi tror att hon har smittat den andra… vet ngn om det kan vara så och om det isåfall kan ha spridit sej till våran katt?! Vi kanske ska avliva dom imorgon..! 

#31 Om du är orolig så avmaska katterna med Axilur. Möss avmaskar man med Ivomec som veterinären skriver ut. Tarmsjukdom som ger larver? larver för mig är mask som djur kan få/ha.

Tack Mymlan! Men jag tror att hon har burit på det hela sitt liv för jag köpte henne inte av en uppfödare och så har hon lös avföring ibland.. hon bara ligger helt stilla nu och mår dåligt så jag får nog ta det stora sorgliga steget att avliva dom.. funderar på att köpa en hamster..

Jag ska kolla om jag kan hitta något på apoteket imorgon som kan rädda dom..!
Dom mår värkligen dålitgt nu! Min lilla mus är mycket piggare och har inte lika mycket larver som den andra.. hennes är mycket mindre också! Min stora mus ligger och slöar med halva kroppen inne i huset och går bara ner någon enstaka gång för att dricka och äta. är så ledsen att dom ar sjuka. Mamma sa att hon och jag kanske får låta dom somna in redan imorgon om vi inte hittar något som hjälper.. att göra en utredning kan kosta mellan 3000-4000 kr eller mer sa dom. Hoppas värkligen att vi hittar något som hjälper!
#34 Bimectin (Receptbelagt), Stronghold (receptbelagt) och Ivomec (receptbelagt) du måste ta dem till veterinären för få rätt medel utskrivet. En tok veterinär skrev ut Sebacil åt mig det dödar en mus bara så du vet.

Jag är så gott som helst säker på att det är någon form av yttre parasiter, tex löss eller skabbkvalster. Invärtes parasiter kryper inte på utsidan. Ring en veterinär imorgon (eller be din mamma göra det) och fråga vad det skulle kosta att behandla dem med ivomec eller liknande preparat, som tar både invärtes och utvärtes parasiter. Om man skaffar husdjur får man tyvärr räkna med att det kan kosta lite att gå till en veterinär.
Jag tror inte att det blir billigare att avliva dem än att behandla dem heller… Som sista utväg annars, så finns det som mämnts ovan en tråd "hemska Elin testar" där jag beskriver hur jag doserat receptfri ivomec för att behandla möss. Ingenting jag egentligen rekommenderar, då det lärr kan bli på tok för starka doser, så att mössen tar skada, eller för små, så att de inte gör nytta.
Om den ena musen dessutom är väldigt tjock, skulle hon nog må bra av att "banta" lite. Möss bantar man inte genom att minska på maten, utan att ge mer "rätt" mat. Istället för att ge en massa färdiga blanningar, kan du gör en egen, som inte blir dyrare heller. Det finns utmä'rkta trådar om foder här, länkar till dem kan du säjert få av någon annan. Av det färskfoder du sedan ger, kanske det räcker med frukt och grönskaer ett tag, förutom mindre mänger av proteinkällor.
MVH Elin

okej, tack så mycket!

Jag ringde och frågade och dom sa att jag skulle testa att bada dom med ett ohyre-schampoo för hund och katt. Nu har jag badat dom och dom var förvånansvärt lugna i badet. Ska bada dom om 2 dagar igen och sedan om en vecka.. Så nu är dom i full gång med att putsa sej. Jag såg att Dior hade mycket sår och hade kliat av sej lite päls när jag badade henne. Dom värkade nästan tycka det var skönt att bada. Nu ska jag sanera deras bur med hett vatten (och kanske lite medel?). Är det någon mer än jag som har badat sina möss med ohyre-schampoo och vad tyckte era möss om det?
Nej, jag har aldrig badat mina möss med ohyremedel, men vet att man kan göra det. Vad skönt att du har kommit igång med behandling. Möss (alla djur) kan dö av stora ohyreangrepp. Både av "blodbrist" men också av förgiftning (bakterier och även bakterier från ohyrans avföring). Lycka till i fortsättningen nu. 

Tack så mycket! Dom är jättepigga nu och har ingen ohyra så långt ögat kan se.. Dom gillade att bada så jag kanske ska börja göra det för ibland ligger dom ju i sitt eget kiss så dom luktar illa. Dom är riktigt duktiga simmare också! Hihi!