Katter och möss (igen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har läst trådarna om katt och mus men vill ändå höra vad ni tycker.
Jag har blivit förtjust i möss och skulle så gärna vilja ha några (har haft hamster, marsvin och kanin genom åren). Bor i en tvåa tillsammans med två hundar och två huskatter, varav den yngsta katten är 5 månader. Jag har omöjligt inte utrymme i sovrummet att ha något musterrarium. Så den enda platsen jag har är i vardagsrummet i en vanlig bokhylla, där terrariet (jag har ett terrarium redan sedan tidigare), ett exo terra med lås, samt tätt nät upptill, kan stå på själva lådhurtsen i bokhyllan. Alltså ca 50 cm upp. Avanför terrariet är en hylla och jag har tänkt att jag i så fall kommer att bygga något så att katterna inte kommer att kunna hoppa upp på taket till terrariet.
Terrariet är helt klart "kattsäkert" och jag har möjlighet att stänga in katterna i sovrummet då jag har mössen ute.
Min fråga är: Vad tycker ni? Är det här en lösning som kan fungera om jag får det byggt så att katterna inte kan hoppa upp på terrariet, utan är tvugna att vara på golvet? Eller anser ni att möss kan jag glömma på grund av att de blir i samma rum som katterna?
Exoterra är väldigt bra och inbrotts säkert, om du nu löser det så katterna inte kan komma åt uppifrån eller kommer kunna välta ner det så ser jag inga problem med att ha möss.
Hälsningar Malin
Håller med Malin, sålänge du ser till att katterna inte kan välta eller sätta sig ovanpå så är det nog lugnt. Men underskatta aldrig en katt :P
Okey
Tack för era svar. Låter bra att ni tycker att exoterra är ordentligt säkert, för det har jag också tänkt. Terrariet är dessutom oanvänt, så låset och taket sitter ordentligt. Jag pratade med ägaren till en zoobutik här i närheten, om de kan ta in möss (de har inga smådjur i butiken, utan tar bara in på beställning). Hon tyckte absolut INTE att jag skulle ha möss när jag har katter. Det var vanliga svart-vita "dansmöss" som hon uttryckte sig, som de tar in…SUCK
Vad jag vet så finns ingen vettig uppfödare här på Åland, där jag bor. Finns en butik till som har smådjur inne. Har haft möss ibland och de har också varit svart/brun-vita. Jag skulle ju gärna ha engelska möss i färgerna siames, chokladfärgade och eller tan. Honor - två eller tre stycken. Terrariet är 60x45x45 cm. Har ju inte tänkt avla, utan jag vill ha snälla, trevliga sällskapsmöss.
Kan tänka mig att åka över till Kapellskär/Grisslehamn om någon snäll uppfödare har möjlighet att leverera mössen dit.
#3 Det är inte dansmöss hon tar in utan vanliga tammös, ren okunnighet från hennes sida.
Jag rekomenderar dig att fråga var dom beställer djur ifrån om du väljer att köpa där. Imazoo och Åkello är inga bra grossister.*
Risken med att köpa i djuraffär som beställer från grossist är fel bedömda kön. Risken är alltså(om du inte kan könsbestämma själv) att du får både honor och hanar.
Hälsningar Malin
#4 Jo jag vet att det är hennes okunnighet.
Jag ska höra med den andra butiken, var de tar sina möss i från och det där med könsbestämning. De är lite mer seriösa när det gäller smådjur och jag känner de som har butiken så det går att diskutera med dem på ett bra sätt.
Åland… Jo, men där finns väl några musuppfödare? Jag har i a f åkt till Åland och bytt möss med uppfödare.
Om inte så finns många uppfödare av väldigt fina möss i Finland. 
Aha Grodan - finns det uppfödare här på holmen
Måste forskas i…..Tack!
Tror till och med att en blev medlem här på mus-ifokus för länge sedan. Pratar du finska?
#8 Nä jag kan inte ett ord finska
Vad har den medlemmen för användarnamn? Har du koll på det?
Annie, Annu, Anne eller något sånt. Tror inte hon är aktiv här längre. Fick kontakt med henne via Finska musforumet… men jag ska kolla på stamtavlorna och kontakta henne igen o höra
Tack Grodan för att du kollar
Annu hette tjejen. Hon bodde inte på Åland men i Turku (Finland). Jag träffade henne på Åland och bytte möss med henne för några år sedan. Hon tog även med möss från andra uppfödare i närheten. Sedan blev hon medlem här, men har inte varit aktiv på ett tag (man måste ju aktivera kontot eller hur det nu är…) Jag har mailat henne nu. 
Tack du är guld värd Grodan
. Jag har dock ingen möjlighet att åka till Åbo (Turku) tyvärr. Hon kanske inte heller vill åka över med bara två små muslingar
Men om du mailat henne så får vi höra vad hon säjer i alla fall.
#13 Hon mötte upp mig på Åland…
Okey Grodan
Jag måste säja att jag plötsligt börjar känna mig en aning tveksam till det där med möss nu just. Så jag ska avvakta lite och ta mig ytterligare en funderare. Det är det där med katterna och att jag är ganska mycket borta på dagar och ibland kvällar. Och vad gör katterna då? Hur 100% säker kan jag verkligen vara att de inte lyckas få ner terrariet på något vänster, om de verkligen vill göra det? Ja, som sagt! Jag måste ta mig ytterligare en funderare…..
#15 Jag förstår. Ett sunt beslut, speciellt om du inte kan ha mössen i ett rum katterna inte har tillgång till.