Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 464 ggr
Sandra-L
0

Vilda möss ?

Hejsan!

Jag har fått några kullar där ungarna är ovanligt skygga, "vilda" och de studsar omkring som popcorn..

Har någon erfarenhet av detta? Jag pysslar inte med alla möss dagligen vilket jag inte har tid med.. Men det tror jag inte är problemet riktigt..

Sen vet jag ju att ungar kan bli så vid en viss ålder "popcornåldern" men de verkar inte lugna ned sig spec. mkt efter det heller..

Vet någon någonting om sånt här?

mandymoo
0

Om dom inte lugnar ner sig så är det bästa sättet att få dom mera sociala helt enkelt att hålla på med dom dagligen.

Tror inte att någon uppfödare skulle fortsätta att föda upp möss på den linjen om ungarna blir så. För det man strävar efter är just att avla på bara dom som är lugna - som sitter stilla i handen, inte kraftar eller springer iväg.

Sandra-L
0

nä precis, mössen är hur fina som helst så det är synd lixom :)

Men det är bara vissa individer i kullen och dem lugnar sig avsevärt när dem vuxit på sig en aning.. Så jag säljer dem inte förrän dem är runt 5-7 veckor beroende på hur "wild and crazy" individen är..

Sandra-L
0

Jag försökte lägga upp en bild men det gick inte så det blev en länk eller nåt istället :)
Det är alla honor från en av mina kullar som kom för flera veckor sedan :P
Extremt söta! *kär*

Laika
0

Ja titta, där är mina sötnosar! De är inte fullt lika rädda som när jag fick hem dem. (Och vuxit har de också) Den ljusaste tycks helt klart vara modigast. De är dessutom rätt okej när man har dem i handen, men att få upp dem är ett elände…

mandymoo
0

Ja ska man ha dom som sällskap så är det bara att hålla på med dom *ler*. Men det är ju helt klart inget att ha i aveln och fortsätta på om dom är så vilda.

Sandra-L
0

Va bra att allt går bra med dem! härligt att höra :)

Jo det är ett par riktiga sötnosar du har ;)

Jag tror inte att det ligger genetiskt faktiskt, kanske lite stressad mamma som smittat av sig på ungarna, sånt kan ha stort inflytande tror jag! Hennes kullar har inte varit såhär tidigare nämligen.. Hon har också blivit mer studsig på senare tiden.. jag tror det har med tid och engagemang att göra.. har haft mkt annat nu så dem har kanske inte fått lika mkt uppmärksamhet bara :)

Är det förresten någon som vet om det finns champagnefärgade någonstans? jag tycker dem är så vackra! :P