Liten fråga!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag är helt säker på att jag kommer få möss på min födelsedag 6 maj.
Och mamma kommer köpa buren och slå in i ett paket å ge till mig och då undrar jag vad ska jag ha mössen i från djuraffären och hem? JAg kan ju inte ha dom i buren eller ska man de? Det tar 20 minuter att åka hem från djuraffären 
Tacksam för svar!
Ta en stor låda (utan tak) eller box (med hål i taket). Det bästa är ju en rymlig Transportbur om du har. Själv rekommenderar jag inte dom små lådorna som dom ger i djuraffärerna. Lycka till, hoppas du får mössen ;)

Om du inte vill köpa en petbox att frakta dem i kan du fråga i någon lokal godisbutik om de har en plastburk över (med lock) som de kan avvara.
Du kan sedan borra eller bränna lufthål i locket. rymningssäkert och billigt ;)
Okej tack så mycket! kan man ta en skokartång eller ska den vara större? 
#3 Hm… dom lär ju rymma från den ifall du inte har något lock/tak…
Och dom flesta skokartongerna jag har, har ett litet hål i sig.
Du skulle kunna tejpa för där med papper och sedan göra massa små hål i taket med en sax t.e.x. Men ja. Du kan ta en godislåda också och göra hål i taket. Du får helt enkelt vara lite kreativ! :)
okej tack! Ni har så hilma bra tips hela tiden :D JAg ska först kolla vad jag har annars kan jag kolla i nån godis affär. Jag längtar sååå mycket.
När jag endå skriver så kan jag passa på och fråga hur tjockt lager spån ska man ha i buren ? MAn ska la inte se botten iallafall? 
#5 Jag brukar ha 2-3 cm tjockt lager med tidningspapper under. :)
okej tack! Angående bur så tänkte jag på när man gör rent buren ska mössen vara i buren då eller kan man sätta dom i nån lilen låda eller nått ?
Gör man som med häst att man tar bara bort det spånet som är kiss eller bajs på eller byter man allt när man gör rent ? 
I djuraffären som jag praktiserar på så får man dem i en godislåda.

#7 Ska du bara plocka bort bajset får du hålla på länge :P
Byt allt på en gång och flytta mössen någon annanstans. Jag brukar göra iordning ett lekbord med massa kartonger och annat skojigt som de kan leka i medan jag städar. Möss hoppar inte från höga höjder, vilket öppnar många möjligheter för öppna ytor att leka på :)
#8 vilken affär praktiserar du på ?
#9 Okej det låter rimligt! Tack

Om du vul ha dem kvar i buren eller inte när du städar är ju upp till dig! Det viktigaste är bara att du har koll på dem, om de så springer löst, sitter i någon Transportbur eller är och klättrar på matte. 
Transportbur får man ofta användning av fler gånger så det kan ju vara värt att faktiskt lägga pengar på att få en rekordelig Transportbur, med godislådor funkgerar också utmärkt. Skokartong fungerar också om du ser till att inga hål är för stora, så gissar jag att du kommer ha full koll på dem första dagen. ;) Men skokartong är inte något jag skulle köra på i längden! Papper muums = hål och mus försvunnen.
Lycka till!
Mvh Ellenfyrkant
#1 Göteborgs zoologiska
Kan du inte köpa möss från någon uppfödare?
#11 Okej vad bra. jag tror jag kommer ha dom på nått högt föremål. eller nått sånt
#12 okej
#13 jo det hade jag kunnat men jag vet inte var nån finns och jag ska köpa leksaker och massa annat samtidigt så då tycker jag det är lättare på djuraffär. Men vad tycker du Grodan det är ju du som kan! 
#14 Du kan ju ha tur att det finns jättefina, snälla och friska möss just i den butiken du väljer, men du kan också ha otur. Därför rekommenderar jag ju alltid uppfödare. Nu har vi dock inte så många och de är inte så bra utspridda i landet. Men nog kommer du att kunna hitta möss alltid, för det finns så många. 
Okej tack Grodan! Jag ska se vad jag kan göra!