Desinficering av burar
Jag har just nu två olika burar med möss som inte får träffa varandra pga hälsoproblem. I den lilla buren bor 4 tjejer och i den stora bor 2 eftersom min plan var att alla skulle bo ihop i den stora sen. Men nu kommer det inte att bli så och jag vill byta plats så att de som bara är 2 får bo i den lilla buren.
De 2 är helt friska , men eftersom de ska ta över en bur som det bott en sjuk i så är jag lite nojjig och undrar hur mycket jag måste rengöra buren? Jag har köpt ytdesinfektion på apoteket som jag tänkte skrubba burarna och gallret med. Sen så låter jag dem flytta med de leksaker som de har i burarna de bor i nu förutom att de med den sjuka bland sig kanske får de friska mössens hjul.
Är det någonting mer som jag bör tänka på innan jag flyttar dem? Räcker det med desinfektionsmedel?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det enda jag tycker är att du borde kasta/ta bort hjulen då dom inte är bra för mössens ryggrad, resten låter bra
Jag vet att det är många som tycker att man inte ska ha hjul, men jag har valt att ha det ändå eftersom de tycker att det är kul. Jag har haft möss som sprungit hysteriskt i det och då tar jag naturligtvis bort det.
Eftersom jag både jobbar och pluggar finns det dagar då jag inte hinner ta ut dem för aktivering och låta dem springa och klättra i soffan och då tycker jag att hjulet funkar bra.
Jag vet inte om det är inbillning, men min gamla hona som börjar bli väldigt stel verkar mjukas upp lite efter några minuter i hjulet för när hon börjar kan hon bara gå i det, men sen så pinnar hon på ordentligt.
Om det är mykoplasma de dras med så finns det i dag bara två olika typer av desifektionslösning som tar det. Det är Desi Dos (finns på granngården, är brustabletter, jag addar bild) eller Virkon som man köper i små pulverpåsar på apoteket
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag vet inte riktigt vad det är, men varken baytril eller vitrimoxin hjälper.
Jag har väldigt långt till granngården ifrån mig så det får väl bli virkon, men är inte det sånt där som är sjukt farligt att andas in? Min mamma jobbar på förskola och där skulle de rengöra med sånt och de var ju tvungna att ha ögonskydd, munskydd och allt…
Verkar ju inte så praktiskt att hålla på med hemma… 
Virkon gör jag rent händerna med så det är ingen fara alls. Däremot ska du inte andas in och du sprejar på det för det luktar som klor och kan blir starkt när det är fritt i luften. Jag blandar till flera påsar och badar mina saker i vattenlösningen. De får ligga där i en kvart innan jag skrubbar dem rena och sköljer av dem.
Okej, det låter ju inte så farligt… kan ju bara bada allt i badkaret då. Kan man använda det på trägrejer också?
#6 nej, allt i trä kastar jag. Det r därför engångsleksaker bestående av kartonger, strumpor och liknande är billigare och mer hygieniskt. Glas och metall är lättast att rengöra. Plast blir ju som bekant slitet och repigt med åren, men är man noggrann så tycker jag det funkar bra att desinfektera plast också.
#7 grejen är ju att jauchzet har långt till Granngården, så då är Apoteket ett närmare alternativ. Där finns inte Desi Dos tyvärr… Men som sagt; Båda finns på Granngården.